| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | Raport bieżący nr | 23 | / | 2007 | |
| |
| Data sporządzenia: | 2007-05-23 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| AGORA | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Uchwała Rady Nadzorczej Agory SA w sprawie zwięzłej oceny sytuacji Spółki w roku 2006 | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Inne uregulowania
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| Uchwała Rady Nadzorczej w sprawie zwięzłej oceny sytuacji Spółki w 2006 roku.
W związku z przyjęciem przez Spółkę "Dobrych praktyk w spółkach publicznych" uchwalonych na podstawie § 29 Regulaminu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., Rada Nadzorcza uchwala co następuje:
1. Rada Nadzorcza Spółki oceniła sytuację Spółki w roku 2006.
Swoją ocenę Rada Nadzorcza formułuje na podstawie przeglądu spraw Spółki i dyskusji z Zarządem, prowadzonych na kwartalnych posiedzeniach odbywanych z udziałem Zarządu i na bieżąco. Rada bierze także pod uwagę ocenę sprawozdań finansowych za pierwsze półrocze i rok obrotowy 2006 dokonaną przez Komisję d/s Audytu, która swoje posiedzenia odbywała z udziałem audytora Spółki.
W 2006 r. Spółka stanęła przed nowymi, poważnymi wyzwaniami konkurencyjnymi. W kwietniu 2006 r. Axel Springer uruchomił nowy dziennik ogólnopolski. Pojawienie się Dziennika wyznaczyło nowe zasady konkurencji na rynku prasy codziennej w Polsce: niska cena okładkowa i wysokie nakłady marketingowe. Reagując na działania rynkowe konkurenta, Agora podjęła strategiczną decyzję o obniżeniu ceny okładkowej Gazety Wyborczej o 34% w całym kraju. Decyzja ta spowodowała zmniejszenie przychodów ze sprzedaży egzemplarzy.
Dziś, rok po wejściu Dziennika na polski rynek prasy codziennej, można ocenić efekty zastosowanej przez Spółkę strategii, a tym samym aktualny i przyszły układ sił na tym rynku. Rada Nadzorcza z ogromnym uznaniem patrzy na wyniki rynkowe Gazety, której pozycja rynkowa nie została naruszona przez nowego konkurenta. Gazeta sprzedaje ponad dwa razy więcej egzemplarzy od Dziennika i trafia do ponad dwukrotnie większej liczby czytelników. Co więcej, dzięki silnej jakościowo ofercie czytelniczej utrzymała ponad 40-procentowy udział w rynku reklamy dzienników.
W opinii Rady Nadzorczej zeszłoroczny sukces rynkowy Gazety jest pochodną budowanej i wzmacnianej przez lata opiniotwórczości tytułu, jej zakorzenienia i roli w krajowej i lokalnej debacie publicznej, a także innowacyjności w dziedzinie nowych, atrakcyjnych form reklamy i marketingu oraz szybkich i skutecznych decyzji strategicznych. Tym samym Rada Nadzorcza pragnie przekazać swoje największe uznanie dla kreatywności, energii i wielkiego talentu zespołu Gazety Wyborczej i Agory, który po raz kolejny pokazał, że potrafi skutecznie poradzić sobie nawet z największym wyzwaniem konkurencyjnym i - co więcej – realizować w tym samym czasie trudny dla Spółki program redukcji kosztów oraz rozwijać inne gałęzie działalności Spółki.
W ubiegłym roku Spółka osiągnęła sukcesy również w innych obszarach swojej działalności. Dynamicznie rozwijało się bezpłatne Metro, które jest dziś trzecią najpoczytniejszą ogólnopolską gazetą codzienną, a jego najważniejszy konkurent, szwedzki Metropol wycofał się z polskiego rynku. W segmencie reklamy zewnętrznej Spółka wypracowała wysoką 22% rentowność EBITDA i efektywnie rozwijała system ekskluzywnych i innowacyjnych nośników. Na uwagę zasługuje również wysoka rentowność grupy czasopism i sukcesy sprzedażowe kluczowych tytułów (Avanti, Logo), oraz poprawa wyników finansowych radiostacji, zwłaszcza TOK FM. W opinii Rady Nadzorczej w 2006 r. Agora bardzo dobrze wykorzystała swoje doświadczenie i koniunkturę na rynku, aby rozwijać i utrzymywać dużą skale przedsięwzięć książkowych i kolekcjonerskich. Rada Nadzorcza z aprobatą obserwuje również wdrażanie przez Spółkę strategii rozwoju w Internecie, która - poprzez poprawę wskaźników rynkowych i poszerzenie skali działalności o nowe serwisy - pozwoliła jej na zbudowanie w ubiegłym roku zdrowej podstawy do realizacji ambitnych celów rozwojowych.
Wymierne sukcesy rynkowe osiągnięte w 2006 r. przez Spółkę w głównych przedsięwzięciach pociągnęły za sobą negatywne skutki finansowe. W rezultacie wynik netto Spółki obniżył się o ponad 90 mln zł, a cena jej akcji znacząco spadła. Rada Nadzorcza pragnie podkreślić, że zeszłoroczne decyzje strategiczne zarządu Spółki miały jej pełne poparcie i były koniczne dla zapewnienia realizacji strategicznego celu utrzymania silnej pozycji rynkowej Gazety w długim okresie. Rada Nadzorcza z aprobatą przyjęła decyzję zarządu o wdrożeniu programu oszczędnościowego, w tym redukcji kosztów stałych, mającego na celu poprawienie wskaźników rentowności Agory w kolejnych latach. Realizacja programu przebiegała prawidłowo, a jego efekty znajdą wymierny skutek w wynikach finansowych Agory w 2007 r.
Dziś Agora stoi przed kolejnymi wyzwaniami: wzrostem skali działalności w kontekście zmieniającego się świata mediów i nowych technologii. Zarząd przedstawił Radzie Nadzorczej strategię rozwoju, która jest realizowana zarówno w oparciu o istniejące aktywa spółki, jak i poprzez nowa pola aktywności on- i off-line. Rada Nadzorcza wyraża przekonanie, że płynność finansowa Spółki, jej aktualne zasoby tj. marki, treści, wiedza, doświadczenie i umiejętności pozwolą jej na skuteczny rozwój w nowej erze na rynku mediów. Rada Nadzorcza jest również przekonana, że zespół Agory, który dał skuteczny odpór konkurencji w ubiegłym roku jest w stanie szybko i elastycznie przygotować się i wykorzystać bogate zasoby Spółki do zmierzenia się z konkurencją, w tym nową, oraz z wyzwaniami, przed którymi stoją media w XXI wieku.
| |
|