| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | Raport bieżący nr | 10 | / | 2011 | |
| |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2011-04-28 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| APLISENS S.A. | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| OkreÅ›lenie strategii SpóÅ‚ki na lata 2011-2013 obejmujÄ…cej plany budowy zakÅ‚adu produkcyjnego poza WarszawÄ… | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Art. 56 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ofercie - informacje poufne
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| ZarzÄ…d APLISENS S.A. (SpóÅ‚ka, Emitent) informuje, iż w dniu 28 kwietnia 2011 r., zgodnie z postanowieniami § 11 ust. 2 Statutu SpóÅ‚ki, ZarzÄ…d APLISENS S.A. podjÄ…Å‚ uchwaÅ‚Ä™ w sprawie okreÅ›lenia strategii SpóÅ‚ki na lata 2011-2013. Na odbytym w tym samym dniu posiedzeniu Rada Nadzorcza SpóÅ‚ki podjęła uchwaÅ‚Ä™ o akceptacji wymienionej strategii pod warunkiem podjÄ™cia przez Walne Zgromadzenie SpóÅ‚ki uchwaÅ‚y w sprawie zezwolenia na prowadzenie inwestycji, upoważniajÄ…cej ZarzÄ…d do realizacji inwestycji w kwocie 30 mln zÅ‚.
W ramach strategii rozwoju Grupy ZarzÄ…d APLISENS S.A. okreÅ›liÅ‚ nastÄ™pujÄ…ce gÅ‚ówne kierunki dziaÅ‚aÅ„ na lata 2011-2013:
1. Umacnianie sprzedaży w kraju oraz rozwój sprzedaży eksportowej Grupy.
2. Rozbudowa potencjału produkcyjnego w związku ze wzrostem popytu na produkty Grupy.
3. Rozwój portfela oferowanych produktów i usÅ‚ug.
Strategia na lata 2011-2013 jest kontynuacjÄ… i rozwiniÄ™ciem strategii zaprezentowanej w Prospekcie Emisyjnym z 2009 roku w obszarze dziaÅ‚aÅ„ prosprzedażowych oraz rozwoju portfela produktów i usÅ‚ug. Zawiera również istotny nowy cel strategiczny zwiÄ…zany z zapewnieniem Grupie niezbÄ™dnych mocy produkcyjnych na kolejne lata - plan budowy zakÅ‚adu produkcyjnego poza WarszawÄ…. Poniżej przedstawiono podstawowe informacje dotyczÄ…ce przyjÄ™tej strategii.
1. Umacnianie sprzedaży w kraju oraz rozwój sprzedaży eksportowej Grupy.
Kluczowymi segmentami sprzedaży dla Grupy APLISENS sÄ… przetworniki ciÅ›nienia i sondy gÅ‚Ä™bokoÅ›ci. UdziaÅ‚ APLISENS S.A. w sprzedaży tych produktów na rynku krajowym siÄ™ga ok. 25%. UwzglÄ™dniajÄ…c tempo rozwoju rynku krajowego oraz obecny poziom sprzedaży Grupy w najbliższych latach, znaczÄ…ce zwiÄ™kszenie udziaÅ‚u w rynku krajowym bÄ™dzie trudne do osiÄ…gniÄ™cia. ZarzÄ…d zakÅ‚ada jednak, że Å›rednioroczny wzrost sprzedaży na tym rynku w ciÄ…gu najbliższych 5 lat osiÄ…gnie poziom ok. 6%. BiorÄ…c pod uwagÄ™ wysoki udziaÅ‚ SpóÅ‚ki w rynku krajowym i w zwiÄ…zku z tym ograniczonÄ… możliwość jego wzrostu, ZarzÄ…d upatruje szans na znacznie dynamiczniejszy wzrost sprzedaży na rynkach zagranicznych, w szczególnoÅ›ci rynkach krajów WNP i UE.
1.1. Rynki WNP
ZarzÄ…d planuje dalszy wzrost sprzedaży przetworników ciÅ›nienia i sond gÅ‚Ä™bokoÅ›ci na rynkach krajów WNP (gÅ‚ównie w Rosji i na Ukrainie), a także rozwój na nowych rynkach takich jak Kazachstan. UdziaÅ‚ Grupy w rynku w Rosji i na Ukrainie wynosi od 2 do 5%, a na BiaÅ‚orusi ok. 30%. W ocenie ZarzÄ…du potencjaÅ‚ wzrostu zamówieÅ„ na produkty APLISENS na tych rynkach w najbliższych 5 latach bÄ™dzie przekraczaÅ‚ przewidywanÄ… dynamikÄ™ wzrostu tych rynków i wyniesie Å›rednio ok. 20% rocznie.
1.2. Rynki UE i pozostałe
Grupa APLISENS jest obecna na rynkach Unii Europejskiej począwszy od 2004 roku. Udział APLISENS w rynku unijnym Zarząd szacuje na poziomie ok. 0,1%, przy wartości rynku na poziomie ok. 5 - 7 mld zł. Niezależnie od koniunktury globalnej Zarząd zakłada wysokie tempo sprzedaży Grupy na tych rynkach, w najbliższych 5 latach na poziomie ok. 30% rocznie. Na koniec 2010 roku sprzedaż Grupy do państw UE i pozostałych wyniosła 8,2 mln zł i odnotowała prawie 40% wzrost r/r.
2. Rozbudowa potencjału produkcyjnego w związku ze wzrostem popytu na produkty Grupy.
W zwiÄ…zku ze wzrostem popytu na produkty Grupy ZarzÄ…d zdecydowaÅ‚ siÄ™ na rozbudowÄ™ potencjaÅ‚u produkcyjnego swoich zakÅ‚adów dla wszystkich gÅ‚ównych grup produktowych.
2.1 Przetworniki ciśnienia i sondy głębokości
Przy przewidywanym wzroÅ›cie zamówieÅ„ na przetworniki ciÅ›nienia i sondy gÅ‚Ä™bokoÅ›ci o 15 20% Å›redniorocznie, potencjaÅ‚ produkcyjny zakÅ‚adów w Warszawie zostanie caÅ‚kowicie wykorzystany w 2013 roku. MajÄ…c na wzglÄ™dzie obecne, jak i przyszÅ‚e potrzeby produkcyjne Grupy w 2011 roku planowane jest rozpoczÄ™cie budowy zakÅ‚adu produkcyjnego poza WarszawÄ…, optymalnie w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. ZakoÅ„czenie budowy w I etapie ZarzÄ…d przewiduje na 2013 rok.
Zakład produkcyjny zostanie zlokalizowany na działce o powierzchni około 4 ha i posiadać będzie powierzchnię zabudowy ok. 5 000 mkw. Przewidziana zostanie możliwość dobudowania w przyszłości dodatkowych pomieszczeń produkcyjnych i ich wyposażenie (II etap).
ZakÅ‚ad bÄ™dzie wyposażony w urzÄ…dzenia technologiczne podobne do wykorzystywanych obecnie w zakÅ‚adach zlokalizowanych w Warszawie, umożliwiajÄ…cych produkcjÄ™ przetworników ciÅ›nienia, sond gÅ‚Ä™bokoÅ›ci i innych produktów z zastosowaniem podobnej do obecnie stosowanej technologii. W nowym zakÅ‚adzie bÄ™dÄ… produkowane wyroby w relatywnie dÅ‚ugich seriach. Przeniesienie znaczÄ…cej części produkcji do zakÅ‚adu nastawionego na produkcjÄ™ seryjnÄ… zlokalizowanego poza WarszawÄ… pozwoli na zmniejszenie o 15-20% jednostkowego technicznego kosztu wytworzenia wyrobów.
ZarzÄ…d planuje uruchomienie produkcji w nowym zakÅ‚adzie poczÄ…wszy od I poÅ‚owy 2014 roku. PotencjaÅ‚ produkcyjny przetworników ciÅ›nienia i sond gÅ‚Ä™bokoÅ›ci w I etapie zostanie powiÄ™kszony o ok. 200% w stosunku do mocy produkcyjnych posiadanych na koniec 2010 roku. PotencjaÅ‚ produkcyjny zakÅ‚adu bÄ™dzie zwiÄ™kszany stopniowo, aż do peÅ‚nej zdolnoÅ›ci produkcyjnej w 2017 roku.
W 2010 roku przychody Grupy ze sprzedaży przetworników ciÅ›nienia i sond gÅ‚Ä™bokoÅ›ci stanowiÅ‚y ok. 80% jej przychodów. Szacowane nakÅ‚ady na budowÄ™ i technologie wyniosÄ… dla I etapu inwestycji ok. 30 mln zÅ‚.
W latach 2011-2012 tj. do czasu otwarcia nowego zakładu, niezbędne będzie zwiększenie potencjału produkcyjnego w obecnym zakładzie w Warszawie. Nakłady na technologię w wysokości ok. 5,5 mln zł umożliwią wzrost potencjału produkcyjnego zakładu w Warszawie w 2013 roku o ok. 50% w stosunku do poziomu z 2010 roku.
2.2 Czujniki i przetworniki temperatury oraz urządzenia do monitorowania poziomu paliwa w samochodach ciężarowych
W ocenie ZarzÄ…du wartość sprzedaży czujników i przetworników temperatury w 2013 roku wyniesie ok. 3,5 mln zÅ‚ i bÄ™dzie rosÅ‚a w tempie ok. 25% rocznie. Na przeÅ‚omie 2011 i 2012 roku planowane jest rozpoczÄ™cie budowy zakÅ‚adu produkcji czujników i przetworników temperatury w Krakowie, do którego w 2013 roku zostanie przeniesiona produkcja, która obecnie realizowana jest w pomieszczeniach dzierżawionych. Planowany koszt budowy nowego zakÅ‚adu to 3,5 mln zÅ‚ (bez kosztów zakupionej wczeÅ›niej dziaÅ‚ki). ZarzÄ…d planuje również rozbudowÄ™ i unowoczeÅ›nienie - przy niewielkich nakÅ‚adach inwestycyjnych - zakÅ‚adu w Ostrowie Wielkopolskim, gdzie sÄ… produkowane urzÄ…dzenia do monitorowania poziomu paliwa w samochodach ciężarowych.
3. Rozwój portfela oferowanych produktów i usÅ‚ug.
Grupa zamierza poszerzać istniejÄ…cÄ… ofertÄ™ asortymentowÄ… o nowe produkty oraz ulepszać dotychczas produkowane urzÄ…dzenia, dostosowujÄ…c je do indywidualnych potrzeb Klientów. Priorytetem w tym zakresie jest zachowanie, zgodnie z aktualnym modelem biznesowym SpóÅ‚ki, wysokiej jakoÅ›ci produktu, innowacyjnoÅ›ci, jak również utrzymanie kompleksowej obsÅ‚ugi przed i posprzedażowej zapewniajÄ…cej wartość dodanÄ… dla Klienta.
Podsumowanie
W okresie 2011-2013 Grupa planuje nakłady inwestycyjne w łącznej kwocie 54,85 mln zł, przy czym kolejno w latach 2011, 2012 i 2013: 11,95 mln zł, 25,4 mln zł i 17,5 mln zł, a w tym wydatki na inwestycje w nowy zakład odpowiednio: 4 mln zł, 13,5 mln zł i 12,5 mln zł.
Planowane nakłady inwestycyjne opierają się na założeniach potencjału wzrostu sprzedaży średniorocznie w latach 2011-2015: kraj: 6%, kraje WNP: 20%, kraje Unii Europejskiej i pozostałe: 30%.
Na koniec 2010 roku Grupa posiadaÅ‚a 19 mln zÅ‚ Å›rodków pieniężnych oraz nie korzystaÅ‚a z żadnych linii kredytowych. ZarzÄ…d ocenia – w razie zaistnienia takiej potrzeby – potencjaÅ‚ kredytowy APLISENS S.A. na kwotÄ™ siÄ™gajÄ…cÄ… ok. 50% posiadanych kapitaÅ‚ów wÅ‚asnych tj. aktualnie ok. 40 mln zÅ‚. ZarzÄ…d planuje realizacjÄ™ planów inwestycyjnych przy wykorzystaniu w pierwszej kolejnoÅ›ci Å›rodków wÅ‚asnych. W przypadku pojawienia siÄ™ nowych szans rozwoju Grupy, wymagajÄ…cych poniesienia dodatkowych nakÅ‚adów inwestycyjnych, ZarzÄ…d podejmie decyzjÄ™ o wyborze innych sposobów finansowania rozwoju, dostosowanych do bieżącej sytuacji rynkowej. W kontekÅ›cie planowanych na najbliższe lata wydatków ZarzÄ…d przewiduje akumulowanie wypracowywanych zysków na potrzeby inwestycji i nie przewiduje wypÅ‚aty dywidendy w latach objÄ™tych niniejszÄ… strategiÄ….
Grupa nie wyklucza w najbliższych latach przejęć podmiotów posiadajÄ…cych komplementarne produkty i/lub usÅ‚ugi mogÄ…ce rozszerzyć jej ofertÄ™ kierowanÄ… do branży AKPiA.
| |
|