| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | Raport bieżący nr | 26 | / | 2008 | |
| |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2008-06-02 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| ARCUS S.A. | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Przekazanie stanowiska ZarzÄ…du Arcus S.A. w zwiÄ…zku z decyzjÄ… ZWZA SpóÅ‚ki o zmianie porzÄ…dku obrad w kontekÅ›cie faktu przedÅ‚użania procesu wprowadzania do notowaÅ„ na rynku gieÅ‚dowym i asymilacji akcji SpóÅ‚ki | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Art. 56 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ofercie - informacje poufne
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| ZarzÄ…d Arcus S.A. ("SpóÅ‚ka", "Arcus S.A") informuje, że wystÄ…piÅ‚ do Prezesa Rady GPW, Prezesa GPW, PrzewodniczÄ…cego KNF, Prezesa Stowarzyszenia Emitentów GieÅ‚dowych oraz Prezesa Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych z pismem o nastÄ™pujÄ…cej treÅ›ci:
"Mając na względzie fakt bezprecedensowego przedłużania (trwającego już ponad 6 miesięcy), procesu wprowadzania do notowań na rynku giełdowym i asymilacji akcji Arcus S.A., Zarząd Arcus S.A. oświadcza, jak poniżej.
W zwiÄ…zku z publikacjÄ… w prasie, w dniu 29 maja 2008 r., informacji dotyczÄ…cych stanu sporu części inwestorów obejmujÄ…cych akcje serii B Arcus S.A. ("SpóÅ‚ka") w ofercie publicznej w sierpniu 2007 r. ze SpóÅ‚kÄ…, w kontekÅ›cie przebiegu obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy SpóÅ‚ki ("ZWZA") zwoÅ‚anego na dzieÅ„ 28 maja 2008 r., podczas którego dokonano zmiany porzÄ…dku obrad, odstÄ™pujÄ…c od rozpatrywania sprawy emisji warrantów subskrypcyjnych i emisji akcji zwykÅ‚ych na okaziciela serii C w ramach warunkowego podwyższenia kapitaÅ‚u zakÅ‚adowego (o czym SpóÅ‚ka informowaÅ‚a w raportach bieżących nr 22/2008 i nr 23/2008 z dnia 28 maja 2008 r.), ZarzÄ…d SpóÅ‚ki przedstawia nastÄ™pujÄ…ce stanowisko SpóÅ‚ki, ustosunkowujÄ…ce siÄ™ do ww. decyzji ZWZA w Å›wietle aktualnych uwarunkowaÅ„ prawnych sytuacji ww. inwestorów jako akcjonariuszy SpóÅ‚ki.
Należy podzielić argumenty uzasadniajÄ…ce podjÄ™cie przez ZWZA uchwaÅ‚y nr 2 w sprawie ww. zmiany porzÄ…dku obrad ZWZA, przedstawione we wniosku peÅ‚nomocnika akcjonariusza MichaÅ‚a Czeredysa. Brak dematerializacji (zarejestrowania w KDPW) akcji nowej emisji serii B, oferowanych inwestorom przez SpóÅ‚kÄ™ w ramach oferty publicznej na podstawie prospektu emisyjnego ("Prospekt") jest konsekwencjÄ… nieuzasadnionego niepodejmowania przez GPW decyzji o wprowadzeniu akcji SpóÅ‚ki do notowaÅ„ na rynku gieÅ‚dowym oraz przewlekÅ‚oÅ›ci postÄ™powania administracyjnego, bezzasadnie prowadzonego wobec SpóÅ‚ki przez KomisjÄ™ Nadzoru Finansowego ("KNF"). Status prawny inwestorów posiadajÄ…cych obecnie prawa do akcji serii B ("PDA") jako akcjonariuszy spóÅ‚ki publicznej, pozostaje zawieszony. Osoby te wciąż nie majÄ… możliwoÅ›ci wykonywania uprawnieÅ„ majÄ…tkowych i korporacyjnych zwiÄ…zanych z uczestnictwem w SpóÅ‚ce. W szczególnoÅ›ci nie mogÄ… realizować prawa do udziaÅ‚u i gÅ‚osowania na walnych gromadzeniach SpóÅ‚ki. Akcje serii B nie sÄ… zapisane na rachunkach papierów wartoÅ›ciowych w domach maklerskich, dlatego też osobom tym nie mogÄ… zostać wydane niezbÄ™dne Å›wiadectwa depozytowe.
Nie istniejÄ… żadne przesÅ‚anki, co do których - w aktualnym stanie faktycznym i prawnym -obowiÄ…zujÄ…ce regulacje wewnÄ™trzne GPW (Regulaminu GieÅ‚dy i SzczegóÅ‚owych Zasadach Obrotu GieÅ‚dowego) lub przepisy prawa uniemożliwiaÅ‚yby rozpatrzenie i pozytywne rozstrzygniecie przez ZarzÄ…d GPW otrzymanego od SpóÅ‚ki w listopadzie 2007 r. wniosku o wprowadzenie w trybie zwykÅ‚ym do obrotu gieÅ‚dowego na rynku oficjalnych notowaÅ„ (rynku podstawowym) akcji zwykÅ‚ych na okaziciela serii B SpóÅ‚ki. Fakt nierozpatrzenia ww. wniosku mimo upÅ‚ywu tak dÅ‚ugiego okresu od jego zÅ‚ożenia, należy uznać za niepokojÄ…cy objaw nieuprawnionego zaniechania po stronie GPW, które to zaniechanie nie znajduje uzasadnienia w obowiÄ…zujÄ…cych normach zarówno ww. regulacji wewnÄ™trznych GPW, jak i ustawy z dnia z 29 sierpnia 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi ("Ustawa o Obrocie") oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spóÅ‚kach publicznych ("Ustawa o Ofercie").
W opinii SpóÅ‚ki, zwlekanie z wprowadzeniem przez GPW akcji serii B SpóÅ‚ki do notowaÅ„ na rynku gieÅ‚dowym szkodzi nie tylko interesom inwestorów oraz SpóÅ‚ki, lecz w dalszej perspektywie także wizerunkowi GPW, jako instytucji rynku kapitaÅ‚owego dziaÅ‚ajÄ…cej sprawnie i z poszanowaniem obowiÄ…zujÄ…cych regulacji prawnych i regulaminowych.
Należy wskazać, że ZarzÄ…d GPW, przy rozpatrywaniu prawidÅ‚owo sformuÅ‚owanego i zÅ‚ożonego przez SpóÅ‚kÄ™ wniosku o wprowadzenie akcji serii B do obrotu gieÅ‚dowego, powinien stosować obowiÄ…zujÄ…ce prawo oraz wynikajÄ…ce z Regulaminu GieÅ‚dy procedury, dziaÅ‚ajÄ…c w najlepiej pojÄ™tym interesie emitenta, uczestników obrotu i wreszcie samego rynku, który GPW organizuje. W Å›wietle postanowieÅ„ Regulaminu GieÅ‚dy, wnioskowane przez SpóÅ‚kÄ™ wprowadzenie akcji serii A i B do obrotu gieÅ‚dowego na rynku podstawowym jest naturalnÄ… konsekwencjÄ… uprzedniego dopuszczenia do obrotu gieÅ‚dowego wszystkich akcji SpóÅ‚ki objÄ™tych Prospektem. Nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że w wyniku podjÄ™cia przez ZarzÄ…d GPW UchwaÅ‚y Nr 680/2007 z dnia 4 wrzeÅ›nia 2007 r., akcje SpóÅ‚ki serii A i B oraz PDA zostaÅ‚y dopuszczone do obrotu gieÅ‚dowego na rynku podstawowym GPW, i byÅ‚o to "dopuszczenie instrumentów finansowych do obrotu na rynku regulowanym (rynku gieÅ‚dowym)" w rozumieniu przepisów Ustawy o Obrocie i Ustawy o Ofercie. Zgodnie ze wskazanÄ… uchwaÅ‚Ä… ZarzÄ…du GPW, skutek dopuszczenia akcji SpóÅ‚ki do obrotu gieÅ‚dowego byÅ‚ uzależniony od ziszczenia siÄ™ warunku w postaci zarejestrowania przez wÅ‚aÅ›ciwy sÄ…d podwyższenia kapitaÅ‚u zakÅ‚adowego w wyniku emisji akcji Serii B. Skutek ten zaistniaÅ‚ w dniu 2 listopada 2007 r., zatem z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… w tej dacie akcje serii B SpóÅ‚ki posiadaÅ‚y i nadal posiadajÄ… status dopuszczonych do obrotu gieÅ‚dowego.
Treść i forma zÅ‚ożonego wniosku SpóÅ‚ki o wprowadzenie akcji serii A i B do obrotu gieÅ‚dowego speÅ‚nia wszelkie wymagania adresowane do emitentów w § 38 Regulaminu GieÅ‚dy i § 9 SzczegóÅ‚owych Zasad Obrotu GieÅ‚dowego. Potwierdzeniem tego jest fakt niezgÅ‚oszenia w toku dotychczasowego procedowania przez ZarzÄ…d GPW jakichkolwiek zastrzeżeÅ„ do ww. wniosku. Gdyby wniosek zawieraÅ‚ braki wynikajÄ…ce z niedopeÅ‚nienia wymogów okreÅ›lonych w powoÅ‚anych wyżej regulacjach, SpóÅ‚ka zostaÅ‚aby o tym już dawno powiadomiona i wezwana do ich usuniÄ™cia, natomiast gdyby zaistniaÅ‚a potrzeba przedstawienia przez SpóÅ‚kÄ™ dodatkowych dokumentów i informacji (uznanych za niezbÄ™dne do rozpatrzenia wniosku zgodnie z oczekiwaniem SpóÅ‚ki), ZarzÄ…d GPW zwróciÅ‚by siÄ™ o to do SpóÅ‚ki w trybie § 10 SzczegóÅ‚owych Zasad Obrotu GieÅ‚dowego albo § 28 ust. 4 Regulaminu GieÅ‚dy. Co wiÄ™cej, z brzmienia § 38 ust. 3 Regulaminu GieÅ‚dy wynika, że już samo zÅ‚ożenie przez emitenta (prawidÅ‚owego) wniosku rodzi po stronie ZarzÄ…du GPW obowiÄ…zek wprowadzenia do obrotu gieÅ‚dowego instrumentów finansowych objÄ™tych tym wnioskiem, zwÅ‚aszcza, że już wczeÅ›niej zostaÅ‚y one (przez ten sam organ GPW) dopuszczone do tego obrotu. Z przepisów prawa ( w tym aktów wykonawczych do Ustawy o Obrocie) i ww. regulacji wewnÄ™trznych GPW wynika wyraźnie, że zasadnicza analiza i badanie merytorycznych podstaw ubiegania siÄ™ o notowanie akcji emitenta w obrocie na rynku gieÅ‚dowym odbywa siÄ™ wÅ‚aÅ›nie na etapie rozpatrywania wniosku o dopuszczenie a nie o wprowadzenie.
Ponadto, SpóÅ‚ka stwierdza, że nie ma żadnych powodów, aby obecne zaniechanie rozpatrywania przez GPW wniosku SpóÅ‚ki o wprowadzenie akcji serii A i B do obrotu gieÅ‚dowego miaÅ‚o być skutkiem lub pozostawaÅ‚o w jakiejkolwiek Å‚Ä…cznoÅ›ci z dziaÅ‚aniami KNF, podejmowanymi w zwiÄ…zku z powstaÅ‚ymi po stronie KNF zastrzeżeniami do treÅ›ci Prospektu w kontekÅ›cie danych finansowych zawartych w raporcie okresowym SpóÅ‚ki z dnia 28 wrzeÅ›nia 2007 r. (których to zastrzeżeÅ„ SpóÅ‚ka nie podziela, czemu dawaÅ‚a wyraz w oficjalnej korespondencji z GPW i KNF). W tym kontekÅ›cie należy podkreÅ›lić nastÄ™pujÄ…ce okolicznoÅ›ci:
1) SpóÅ‚ka udzielaÅ‚a wszelkich dotychczas żądanych przez GPW i KNF informacji w zwiÄ…zku z powyższymi zastrzeżeniami. W szczególnoÅ›ci SpóÅ‚ka uczyniÅ‚a zadość zaleceniom ZarzÄ…du GPW, sformuÅ‚owanym w trybie § 28 ust. 4 Regulaminu GieÅ‚dy w uchwale Nr 891/2007 z dnia 8 listopada 2007 r. i Uchwale Nr 901/2007 z dnia 13 listopada 2007 r., sporzÄ…dzajÄ…c i publikujÄ…c wymagane dane i wyjaÅ›nienia;
2) KNF nie znalazÅ‚a podstaw do tego, aby w trybie art. 20 ust. 1 Ustawy o Obrocie zażądać od GPW wstrzymania rozpoczÄ™cia notowaÅ„ akcji serii B (maksymalnie na 10 dni), ani tym bardziej, w trybie art. 20 ust. 3 Ustawy o Obrocie i § 31 ust. 1 pkt 2 Regulaminu GieÅ‚dy – ich wykluczenia z obrotu gieÅ‚dowego (tj. zniesienia skutków dopuszczenia do obrotu gieÅ‚dowego). Z oczywistych wzglÄ™dów, zastosowanie tego rodzaju Å›rodków nadzorczych nie byÅ‚o dotychczas i nadal nie może być uzasadnione speÅ‚nieniem ustawowych przesÅ‚anek (tj. odpowiednio: wymogu bezpieczeÅ„stwa obrotu na rynku regulowanym lub zagrożenia interesu inwestorów albo zagrażania w sposób istotny prawidÅ‚owemu funkcjonowaniu rynku regulowanego lub bezpieczeÅ„stwu obrotu na tym rynku bÄ…dź naruszenia interesów inwestorów);
3) aktualnie prowadzone przez KNF postÄ™powanie administracyjne wobec SpóÅ‚ki (wszczÄ™te postanowieniem PrzewodniczÄ…cego KNF z dnia 30 listopada 2007 r.) jest pozbawione podstaw prawnych, i jako takie powinno zostać umorzone. PostÄ™powanie to dotyczy tych samych zdarzeÅ„, których zaistnienie byÅ‚o podstawÄ… wszczÄ™cia (postanowieniem PrzewodniczÄ…cego KNF z dnia 26 października 2007 r.) poprzedniego postÄ™powania zakoÅ„czonego wydaniem w dniu 16 listopada 2007 r. decyzji KNF (adresowanej również do GPW) nakazujÄ…cej wstrzymanie dopuszczenia akcji SpóÅ‚ki do obrotu na rynku regulowanym na okres 10 dni roboczych (co też nastÄ…piÅ‚o);
4) wobec faktu skutecznego dopuszczenia akcji serii A i B SpóÅ‚ki do obrotu gieÅ‚dowego w dniu 2 listopada 2007 r., nie jest dopuszczalne zakoÅ„czenie trwajÄ…cego postÄ™powania przed KNF poprzez rozstrzygniÄ™cie o naÅ‚ożeniu na SpóÅ‚kÄ™ sankcji w postaci zakazania dopuszczenia tych akcji do obrotu na rynku regulowanym, skoro akcje te sÄ… już od dawna dopuszczone (ze wzglÄ™du na brak możliwoÅ›ci wykonania ewentualnej decyzji KNF orzekajÄ…cej tego rodzaju zakaz, decyzja ta byÅ‚aby oczywiÅ›cie nieważna z mocy prawa).
Wynik aktualnie trwajÄ…cego ww. postÄ™powania przed KNF nie może zatem oddziaÅ‚ywać negatywnie na tok procedury wprowadzania do obrotu akcji serii A i B, które uprzednio już zostaÅ‚y dopuszczone do tego obrotu. W tym kontekÅ›cie, jakiekolwiek uzależnianie przez GPW rozstrzygniÄ™cia przedmiotowego wniosku SpóÅ‚ki od zakoÅ„czenia postÄ™powania KNF, jest bezpodstawne w Å›wietle przepisów prawa oraz regulacji wewnÄ™trznych GPW. BiorÄ…c pod uwagÄ™ uwarunkowania prawne decydujÄ…ce o uzyskaniu przez inwestorów statusu peÅ‚noprawnych akcjonariuszy z akcji serii B oraz fakt wprowadzenia PDA do obrotu gieÅ‚dowego i niezakÅ‚óconego ich notowania od ponad 8 miesiÄ™cy, nie sposób wyobrazić sobie, aby w zaistniaÅ‚ym stanie faktycznym i prawnym GPW mogÅ‚a z peÅ‚nÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ… i odpowiedzialnoÅ›ciÄ… uznać, że "interes i bezpieczeÅ„stwo uczestników obrotu" w rozumieniu § 31 ust. 2 pkt 5 Regulaminu GieÅ‚dy, wymaga wykluczenia akcji serii B lub PDA z obrotu gieÅ‚dowego.
W nawiÄ…zaniu do zagadnienia należytej identyfikacji przez GPW i KNF rzeczywistych zagrożeÅ„ bezpieczeÅ„stwa obrotu na rynku regulowanym i naruszeÅ„ interesu inwestorów (uczestników obrotu), należy z caÅ‚Ä… mocÄ… wskazać, że to wÅ‚aÅ›nie przedÅ‚użajÄ…ca siÄ™ sytuacja zaniechania wprowadzenia akcji serii B do obrotu na rynku regulowanym powoduje - niezależnie od powstania niekorzystnych skutków po stronie SpóÅ‚ki - istotne zagrożenie interesów inwestorów angażujÄ…cych swoje Å›rodki w walory SpóÅ‚ki, tj. osób biorÄ…cych udziaÅ‚ w ofercie publicznej akcji serii B, które w wyniku przydziaÅ‚u akcji serii B uzyskaÅ‚y i nadal posiadajÄ… PDA, jak i późniejszych nabywców PDA w obrocie wtórnym na rynku podstawowym GPW. Dla uwzglÄ™dnienia interesów tych inwestorów wprowadzenie akcji SpóÅ‚ki do notowaÅ„ ma znaczenie fundamentalne. Dokonanie dematerializacji akcji serii B przez KDPW (co umożliwi uzyskanie i wykonywanie przez inwestorów praw z akcji serii B), jest bowiem bezpoÅ›rednio uzależnione od uprzedniego podjÄ™cia przez ZarzÄ…d GPW uchwaÅ‚y w sprawie wprowadzenia akcji serii B do obrotu gieÅ‚dowego. Tego rodzaju uwarunkowanie wynika wprost z postanowieÅ„ UchwaÅ‚y nr 610/07 ZarzÄ…du KDPW S.A. z dnia 22 sierpnia 2007 r. w sprawie przyjÄ™cia akcji serii A i B oraz PDA do depozytu prowadzonego przez KDPW, która to uchwaÅ‚a wskazuje, że zarejestrowanie w depozycie KDPW akcji serii B pod tym samym kodem ISIN (PLARCUS00040), pod którym w dniu 3 grudnia 2007 r. zarejestrowane zostaÅ‚y notowane akcje serii A, "nastÄ…pi pod warunkiem podjÄ™cia decyzji (…) o ich wprowadzeniu do obrotu na tym samym rynku regulowanym, nie wczeÅ›niej jednak niż w dniu wskazanym w tej decyzji jako dzieÅ„ wprowadzenia tych akcji do obrotu na tym rynku.". Oznacza to, że dopóki ZarzÄ…d GPW nie podejmie uchwaÅ‚y w sprawie wprowadzenia akcji serii B do obrotu gieÅ‚dowego (na rynku podstawowym), nie dojdzie do rejestracji akcji serii B w depozycie papierów wartoÅ›ciowych KDPW a akcje serii B (powstaÅ‚e w miejsce PDA) nie bÄ™dÄ… mogÅ‚y zostać zapisane na rachunkach papierów wartoÅ›ciowych posiadaczy PDA.
MajÄ…c na wzglÄ™dzie przedstawione powyżej uwarunkowania, SpóÅ‚ka oczekuje jak najszybszego wprowadzenia akcji serii B do obrotu gieÅ‚dowego na rynku podstawowym. W najgÅ‚Ä™bszym przekonaniu SpóÅ‚ki jest to dziaÅ‚anie niezbÄ™dne, sÅ‚użące poprawie atmosfery wokóÅ‚ inwestycji gieÅ‚dowej w walory SpóÅ‚ki oraz wyeliminowaniu ryzyk wynikajÄ…cych z utrzymywania stanu niepewnoÅ›ci prawnej co do statusu akcji serii B w obrocie na rynku regulowanym, z uwzglÄ™dnieniem interesu akcjonariuszy.".
| |
|