| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | | | | | Raport bieżący nr | 29 | / | 2015 | | | | | Data sporządzenia: | 2015-12-29 | | | | | | | | | | | Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | | | BANKBPH | | | Temat | | | | | | | | | | | | Plan transformacji biznesowej Banku BPH | | | Podstawa prawna | | | | | | | | | | Art. 56 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ofercie - informacje poufne
| | | Treść raportu: | | | | | | | | | | | Zarząd Banku BPH S.A. ("Bank") podjął 29 grudnia 2015 roku decyzję o wdrożeniu planu transformacji biznesowej na lata 2015 - 2020, w tym transformacji sieci sprzedaży ("Plan Transformacji Biznesowej", "Plan"). Plan ma na celu lepsze dopasowanie działania Banku do zmieniającego się modelu zachowania klientów, poprawę jego pozycji konkurencyjnej, a także odbudowanie zyskowności w średnim i długim terminie. Stanowi on ważny element zaakceptowanego w lipcu 2015 roku przez Komisję Nadzoru Finansowego ("KNF") "Programu Działań Operacyjnych na lata 2015-2018". Rozpoczęcie dzisiaj wdrażania wcześniej wypracowanego Planu Transformacji Biznesowej wynika z niezrealizowania do tej pory sprzedaży akcji Banku BPH przez General Electric. Jednocześnie zgodnie z informacjami przekazanymi przez General Electric, nadal prowadzi on proces poszukiwania inwestora strategicznego dla Banku BPH.
W ramach Planu przeprowadzona zostanie transformacja sieci sprzedaży. Bank utrzyma i będzie rozwijał sieć flagowych oddziałów własnych, skupiających się na obsłudze klientów średniozamożnych (mass affluent) oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Docelowo klienci będą mogli skorzystać z 53 oddziałów własnych, w których będzie oferowana pełna gama produktów, w tym kredyty hipoteczne i produkty inwestycyjne. Obsługa klientów korporacyjnych nadal będzie prowadzona w 12 dedykowanych centrach biznesowych.
Bank zamierza przekształcić 134 oddziały własne w placówki partnerskie, których właścicielami i menedżerami zostaną obecni pracownicy Banku. Zostanie w nich wdrożony uproszczony model działania, oparty o sprzedaż kredytów detalicznych, kont osobistych i kart kredytowych oraz obsługę transakcyjną. Jednocześnie Zarząd Banku będzie dążył do przekształcenia pozostałych 65 oddziałów w placówki partnerskie zarządzane przez obecnych partnerów Banku. Jeśli przekształcenie tychże oddziałów nie dojdzie do skutku, zostaną one zamknięte, a obsługa ich klientów przeniesiona do najbliższych placówek oraz kanałów zdalnych.
Równolegle Bank będzie prowadził kluczowe projekty rozwoju systemów IT, głównie poprzez kontynuację zmiany centralnego systemu bankowego. Łączne inwestycje w tym zakresie w latach 2015-2018 wyniosą blisko 250 mln zł.
Po zakończeniu powyższej fazy transformacji, Zarząd Banku zaplanował rozpoczęcie kolejnego etapu, którego celem będzie zbudowanie wielokanałowego modelu dystrybucji produktów i usług. Obejmie on nowoczesne platformy internetowe i mobilne, które staną się dla klientów podstawowym kanałem do wykonywania wszystkich operacji bankowych. Etap ten rozpocznie się w 2018 roku i zakończy w 2020 roku, a planowane nakłady inwestycyjne wyniosą 100 mln zł.
W celu realizacji Planu Transformacji Biznesowej, Bank zakłada poniesienie w 2015 roku kosztu rezerwy do wysokości 211 mln zł. Rezerwa ta zostanie przeznaczona na optymalizację zatrudnienia, która ma objąć pracowników sieci sprzedaży i centrali Banku, nie więcej niż 1706 osób, i zmianę modelu dystrybucji. Przy czym Bank spodziewa się, że wiele spośród osób dotkniętych zmianami znajdzie zatrudnienie w nowych placówkach partnerskich. Optymalizacja zatrudnienia będzie przedmiotem negocjacji z działającymi w Banku związkami zawodowymi.
Zarząd Banku spodziewa się, że działania polegające na transformacji biznesowej przyczynią się do osiągnięcia przyszłych oszczędności kosztowych w wysokości ok. 200 mln zł rocznie przy jednoczesnym utrzymaniu i wzroście przychodów.
Zarząd Banku stwierdza, że sytuacja Banku BPH pozostaje stabilna i bezpieczna. Potwierdzeniem tego będzie osiągnięcie na koniec 2015 roku współczynników kapitałowych przekraczających minimalne wymogi KNF, tj. 14,77% dla całkowitego współczynnika kapitałowego i 11,08% dla współczynnika Tier 1.
Zarząd Banku jest przekonany, że po wdrożeniu Planu Transformacji Biznesowej Bank pozostanie nowoczesnym i zdrowym Bankiem, działającym w myśl zasad fair play, oferującym wielokanałowy dostęp do usług, co pozwoli mu budować relacje z obecnymi i przyszłymi klientami. Jednocześnie Bank będzie osiągał stabilne zyski, a jego wskaźniki finansowe i pozycja rynkowa wyraźnie się poprawią. | | |