| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | Raport bieżący nr | 24 | / | 2008 | |
| |
| Data sporządzenia: | 2008-05-16 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| BUDIMEX | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Raport dotyczący stosowania przez Budimex SA zasad ładu korporacyjnego w 2007 r | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Inne uregulowania
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| rb bx/24/08
Zgodnie z par. 29 ust. 5 Regulaminu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. zarząd Budimeksu S.A., działając na podstawie Uchwały Nr 1013/2007 Zarządu GPW w Warszawie S.A., przekazuje niniejszym raport dotyczący stosowania przez Spółkę w 2007 r. zasad ładu korporacyjnego zawartych w dokumencie "Dobre Praktyki w spółkach publicznych 2005"
Kolejność informacji zgodna jest z par. 1 ust. 1 ww. Uchwały Nr 1013/2007 Zarządu GPW w Warszawie S.A.
Ad. a) Wskazanie zasad ładu korporacyjnego, które były przez Spółkę stosowane częściowo (wszystkie pozostałe stosowane były przez Spółkę w całości)
Spółka w roku 2007 roku stosowała zasady "Dobrych praktyk w spółkach publicznych 2005" w zakresie ustalonym uchwałą nr 114 Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia 23 czerwca 2005 r. Zgodnie z tą uchwałą wszystkie zasady przewidziane w zbiorze dobrych praktyk były stosowane za wyjątkiem poniższych, które stosowane były częściowo.
Zasada 20 stosowana była częściowo
Zasada:
a) Przynajmniej połowę członków rady nadzorczej powinni stanowić członkowie niezależni, z zastrzeżeniem pkt d). Niezależni członkowie rady nadzorczej powinni być wolni od powiązań ze spółką i akcjonariuszami lub pracownikami, które mogłyby istotnie wpłynąć na zdolność niezależnego członka do podejmowania bezstronnych decyzji;
b) Szczegółowe kryteria niezależności powinien określać statut spółki;
c) Bez zgody większości niezależnych członków rady nadzorczej, nie powinny być podejmowane uchwały w sprawach:
· Świadczenia z jakiegokolwiek tytułu przez spółkę i jakiekolwiek podmioty powiązane ze spółką na rzecz członków zarządu;
· wyrażenia zgody na zawarcie przez spółkę lub podmiot od niej zależny istotnej umowy z podmiotem powiązanym ze spółką członkiem rady nadzorczej albo zarządu oraz z podmiotami z nimi powiązanymi;
· wyboru biegłego rewidenta dla przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego spółki.
d) W spółkach, gdzie jeden akcjonariusz posiada pakiet akcji dający ponad 50% ogólnej liczby głosów, rada nadzorcza powinna liczyć co najmniej dwóch niezależnych członków, w tym niezależnego przewodniczącego komitetu audytu, o ile taki komitet został ustanowiony.
W roku 2007 w skład Rady Nadzorczej wchodziło czterech niezależnych członków przy dziewięcioosobowej radzie. Spółka wypełniała zatem wymogi określone pod lit. d) omawianej zasady (zastosowanie do Spółki tego zapisu wynika z faktu, iż jeden akcjonariusz posiada ponad 50 % ogólnej liczby głosów).
Pomimo nie dokonania przez Spółkę zmian Statutu w zakresie stosowania tej zasady, cele tej zasady zostają osiągnięte poprzez obowiązującą w Spółce procedurę wewnętrzną, która reguluje kryteria niezależności oraz zasady publikowania informacji o powiązaniach członków Rady Nadzorczej ze Spółką i Akcjonariuszami.
Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów zgodnie ze Statutem Spółki. Spółka nie stosowała ograniczeń przewidzianych w punkcie c) zasady, przy czym wybór biegłego rewidenta dokonany został w 2007 r. w wyniku jednomyślnej decyzji członków Rady Nadzorczej, w tym wszystkich niezależnych. Równocześnie uchwały Rady Nadzorczej w sprawach, które były przedmiotem posiedzeń Rady w 2007 r., podejmowane były za zgodą niezależnych członków Rady.
Zasada 27 stosowana była częściowo
Zasada:
Wynagrodzenie członków rady nadzorczej powinno być ustalane na podstawie przejrzystych procedur i zasad. Wynagrodzenie to powinno być godziwe lecz nie powinno stanowić istotnej pozycji kosztów działalności spółki ani wpływać w poważny sposób na jej wynik finansowy. Powinno też pozostawać w rozsądnej relacji do wynagrodzenia Członków Zarządu. Łączna wysokość wynagrodzeń wszystkich, a także indywidualna każdego z Członków Rady Nadzorczej w rozbiciu dodatkowo na poszczególne jego składniki powinna być ujawniana w raporcie rocznym wraz z informacją o procedurach i zasadach jego ustalania.
Spółka ujawniała wynagrodzenia członków rady w zakresie wymaganym przepisami prawa, czyli w ramach sprawozdania finansowego.
Zasada 28 stosowana była częściowo
Zasada:
Rada nadzorcza powinna działać zgodnie ze swym regulaminem, który powinien być publicznie dostępny. Regulamin powinien przewidywać powołanie co najmniej dwóch komitetów: audytu oraz wynagrodzeń.
W skład komitetu audytu powinno wchodzić co najmniej dwóch członków niezależnych oraz przynajmniej jeden posiadający kwalifikacje i doświadczenie w zakresie rachunkowości i finansów. Zadania komitetów powinien szczegółowo określać regulamin rady nadzorczej. Komitety rady powinny składać radzie nadzorczej roczne sprawozdania ze swojej działalności. Sprawozdania te spółka powinna udostępnić akcjonariuszom.
Rada Nadzorcza działała zgodnie z przyjętym Regulaminem, który dostępny jest na stronie internetowej Spółki, przy czym Regulamin ten nie przewiduje powołania komitetu wynagrodzeń, o którym mowa w Zasadzie, i m. in. w związku z tym komitet taki nie został powołany przez Spółkę. Równocześnie zgodnie z tym Regulaminem o liczbie członków niezależnych wchodzących w skład komitetu audytu decyduje Rada Nadzorcza.
Zasada 39 stosowana była częściowo
Zasada:
Łączna wysokość wynagrodzeń wszystkich, a także indywidualna każdego z członków zarządu w rozbiciu dodatkowo na poszczególne jego składniki powinna być ujawniana w raporcie rocznym wraz z informacją o procedurach i zasadach jego ustalania. Jeżeli wysokość wynagrodzenia poszczególnych członków zarządu znacznie się od siebie różni, zaleca się opublikowanie stosownego wyjaśnienia.
Spółka ujawniała wynagrodzenia członków zarządu w zakresie wymaganym przepisami prawa, czyli w ramach sprawozdania finansowego.
Ad. b) Opis sposobu działania Walnego Zgromadzenia i jego zasadniczych uprawnień oraz praw akcjonariuszy i sposobu ich wykonywania
Walne Zgromadzenie Spółki działa na podstawie Statutu, Regulaminu Obrad Walnego Zgromadzenia (obydwa dokumenty dostępne na stronie internetowej Spółki) i przepisów prawa, w tym Kodeksu Spółek Handlowych. Szczegółowe uprawnienia Walnego Zgromadzenia określone są w par. 13 Statutu. Akcjonariusze realizują swoje prawa w sposób określony Statutem, Regulaminem Obrad Walnego Zgromadzenia oraz obowiązującymi przepisami.
Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd jako zwyczajne albo nadzwyczajne. Zwyczajne Walne Zgromadzenie odbywa się najpóźniej w terminie sześciu miesięcy po upływie każdego roku obrotowego. Jeżeli Zarząd nie zwoła Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia w ww. terminie uprawnienie to przysługuje Radzie Nadzorczej.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd ilekroć uzna to za wskazane albo gdy z żądaniem takim wystąpi Rada Nadzorcza lub akcjonariusze reprezentujący co najmniej 1/10 kapitału zakładowego. O ile zwołanie zgromadzenia nie następuje z własnej inicjatywy, lecz na żądanie Rady Nadzorczej lub akcjonariuszy, Zarząd winien zwołać takie zgromadzenie w terminie 2 tygodni od dnia otrzymania stosownego żądania. O ile Zarząd nie podejmie stosownej uchwały w wyżej wskazanym terminie wówczas zgromadzenie zwoływane jest przez Radę Nadzorczą lub przez upoważnionego przez sąd rejestrowy akcjonariusza lub akcjonariuszy.
Akcjonariusze reprezentujący co najmniej 10% kapitału zakładowego mogą żądać w formie pisemnej umieszczenia poszczególnych spraw w porządku obrad najbliższego Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
Akcjonariusze mogą uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu oraz wykonywać prawo głosu osobiście lub przez swoich pełnomocników.
Pełnomocnictwo do uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu winno być udzielone na piśmie pod rygorem nieważności i dołączone do protokołu.
Uchwały Walnego Zgromadzenia oprócz spraw wymienionych w przepisach prawa oraz postanowieniach zawartych w pozostałych paragrafach Statutu wymaga także:
a) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności Spółki za ubiegły rok obrotowy,
b) udzielenie absolutorium członkom organów Spółki z wykonania przez nich obowiązków,
c) podział zysku lub określenie sposobu pokrycia straty,
d) zbycie i wydzierżawienie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części oraz ustanowienie na nich ograniczonego prawa rzeczowego,
e) wszelkie postanowienia dotyczące roszczeń o naprawienie szkody wyrządzonej przy zawiązaniu Spółki lub sprawowaniu zarządu albo nadzoru,
f) emisja obligacji zamiennych lub z prawem pierwszeństwa i warrantów subskrypcyjnych,
g) powoływanie i odwoływanie członków Rady Nadzorczej, z uwzględnieniem par.16 ust.3,
h) uchwalenie Regulaminu Obrad Walnego Zgromadzenia,
i) ustalanie zasad i wysokości wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej,
j) umorzenie akcji,
k) nabycie przez Spółkę własnych akcji celem ich zaoferowania do nabycia pracownikom lub osobom które były zatrudnione w spółce lub spółce z nią powiązanej przez okres co najmniej trzech lat,
l) zawarcie przez Spółkę umowy kredytu, pożyczki poręczenia lub innej podobnej umowy z członkiem Zarządu, Rady Nadzorczej, prokurentem, likwidatorem lub na rzecz którejkolwiek z tych osób,
m) określenie dnia według którego ustala się listę akcjonariuszy uprawnionych do dywidendy za dany rok obrotowy (dnia dywidendy),
n) wyznaczenie likwidatorów Spółki,
o) tworzenie i znoszenie funduszy specjalnych i kapitałów rezerwowych,
p) decydowanie w sprawach połączenia lub likwidacji Spółki,
r) podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu, w tym zwłaszcza podwyższenia lub obniżenia kapitału akcyjnego oraz zmiany przedmiotu przedsiębiorstwa Spółki.
Sprawy wnoszone przez Zarząd pod obrady Walnego Zgromadzenia powinny być uprzednio przedstawione Radzie Nadzorczej do zaopiniowania.
Uchwały Walnego Zgromadzenia są podejmowane bezwzględną większością głosów niezależnie od ilości reprezentowanych na nim akcji, chyba że przepisy Kodeksu spółek handlowych stanowią inaczej.
Ad. c) Skład osobowy i zasady działania organów zarządzających i nadzorczych Spółki oraz ich komitetów
Zarząd
Skład Zarządu w 2007 r.
W skład Zarządu Budimex S.A. wchodziły następujące osoby:
W okresie od 1 stycznia 2007 r. do 30 kwietnia 2007 r. (data złożenia rezygnacji z funkcji członka Zarządu piątej kadencji) Pan Stefan Bekir Assanowicz.
W okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2007 r.: Pan Marek Michałowski, Pan Ignacio Vivancos Sánchez, Pan Dariusz Blocher, Pan Henryk Urbański, Pan Marcin Węgłowski.
W okresie od 13 marca 2007 r. do 31 grudnia 2007 r. Pan Jacek Daniewski.
Zarząd działa na podstawie Statutu, Regulaminu Zarządu i obowiązujących przepisów, w tym przepisów kodeksu spółek handlowych.
Zarząd prowadzi sprawy Spółki i reprezentuje Spółkę.
Prezesa Zarządu, a na jego wniosek Wiceprezesów i pozostałych członków Zarządu powołuje i odwołuje Rada Nadzorcza na okres wspólnej kadencji wynoszącej trzy lata. Prezes Zarządu jest jednocześnie Dyrektorem Generalnym Spółki.
Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu. Szczegółowy tryb działania Zarządu określa Regulamin Zarządu zatwierdzony przez Radę Nadzorczą.
Uchwały Zarządu zapadają bezwzględną większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
W przypadku zarządu wieloosobowego do składania oświadczeń i podpisywania w imieniu Spółki upoważnieni są:
- Prezes Zarządu - jednoosobowo
- dwóch członków Zarządu - działających łącznie lub jeden członek Zarządu działający łącznie z prokurentem.
Oświadczenia składane Spółce oraz doręczenia pism mogą być dokonywane wobec jednego członka Zarządu lub prokurenta.
Rada Nadzorcza
Skład Rady Nadzorczej w 2007 r.
W skład Rady Nadzorczej Budimex S.A. wchodziły następujące osoby:
W okresie od 1 stycznia 2007 r. do dnia 14 czerwca 2007 roku (data wygaśnięcia mandatu w związku z zakończeniem piątej kadencji Rady) Pan Andrzej Macenowicz.
W okresie od 1 stycznia 2007 r. do dnia 14 czerwca 2007 roku (data wygaśnięcia mandatu w związku z zakończeniem piątej kadencji Rady) oraz od dnia 14 czerwca 2007 roku (data powołania na szóstą kadencję Rady) do 31 grudnia 2007 roku: Pan Stanisław Pacuk, Pan Alejandro de la Joya Ruiz de Velasco, Pani Marii Segimón de Manzanos, Pan Javier Galindo Hernandez, Pan Jose Carlos Garrido - Lestache Rodriguez, Pan Krzysztof Sędzikowski, Pan Krzysztof Sokolik, Pan Tomasz Sielicki.
W okresie od dnia 14 czerwca 2007 r. (data powołania do składy Rady
szóstej kadencji) do 31 grudnia 2007 r. Pan Igor Chalupec.
W ramach Rady Nadzorczej działały dwa komitety: Komitet Audytu i Komitet Inwestycyjny.
Skład osobowy Komitetu Audytu: Pan Krzysztof Sędziowski (przewodniczący), Pan Javier Galindo Hernandez, Pan Jose Carlos Garrido - Lestache Rodriguez.
Skład osobowy Komitetu Inwestycyjnego Rady Nadzorczej – Pan Stanisław Pacuk (przewodniczący), Pan Alejandro de la Joya Ruiz de Velasco, Pan Javier Galindo Hernandez.
Rada Nadzorcza działa na podstawie Statutu, Regulaminu Rady Nadzorczej i obowiązujących przepisów, w tym przepisów kodeksu spółek handlowych.
Rada Nadzorcza składa się co najmniej z 5 członków powoływanych i odwoływanych przez Walne Zgromadzenie na okres wspólnej kadencji wynoszącej trzy lata. Ustępujący członkowie Rady Nadzorczej mogą być wybrani ponownie.
Poszczególni członkowie Rady Nadzorczej mogą być w każdym czasie odwołani w trybie przewidzianym dla ich powołania.
W razie ustąpienia członka Rady Nadzorczej lub zaprzestania przez niego działalności z przyczyn losowych przed upływem kadencji, najbliższe Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy uzupełnia skład Rady. Rada Nadzorcza może dokooptować nowego członka Rady w miejsce ustępującego jeszcze przed zwołaniem Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. Liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć połowy ogólnej liczby wybranych członków Rady. Dokooptowani członkowie Rady powinni być przedstawieni do zatwierdzenia najbliższemu Walnemu Zgromadzeniu. Mandaty wybranych lub dokooptowanych w trakcie kadencji członków Rady Nadzorczej wygasają z dniem upływu kadencji danej Rady Nadzorczej.
Rada Nadzorcza podejmuje uchwały, o ile na posiedzeniu jest obecna co najmniej połowa jej członków a wszyscy jej członkowie zostali zaproszeni. Rada Nadzorcza podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów.
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady Nadzorczej.
Dopuszcza się podejmowanie przez Radę Nadzorczą uchwał w trybie pisemnym oraz przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się. Uchwały są ważne, gdy wszyscy członkowie Rady zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
Członkowie Rady Nadzorczej mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Rady, oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Rady Nadzorczej we wszystkich sprawach objętych porządkiem obrad z wyjątkiem spraw wprowadzonych do porządku obrad na posiedzeniu Rady Nadzorczej.
Przy wykonywaniu swoich obowiązków Rada Nadzorcza uprawniona jest do przeglądania wszystkich dokumentów Spółki oraz żądania sprawozdań i wyjaśnień od Zarządu i pracowników Spółki.
W celu wykonania uchwał podjętych przez Radę Nadzorczą, Rada może tworzyć komitety, zespół lub zespoły spośród członków Rady Nadzorczej lub delegować członka Rady.
Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością Spółki, we wszystkich dziedzinach jej działalności. Do szczególnych obowiązków Rady Nadzorczej należy:
a) ocena sprawozdania Zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy,
b) ocena wniosków Zarządu dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty,
c) rekomendowanie Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy udzielenia członkom Zarządu spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków,
d) składanie Walnemu Zgromadzeniu corocznego pisemnego sprawozdania z wyników oceny, o której mowa wyżej,
e) zawieszanie, z ważnych powodów, w czynnościach poszczególnych lub wszystkich członków Zarządu oraz delegowanie członków Rady Nadzorczej na okres nie dłuższy niż 3 miesiące do czasowego wykonywania czynności członków Zarządu, którzy zostali odwołani, złożyli rezygnację albo z innych przyczyn nie mogących sprawować swych czynności,
f) zatwierdzanie Regulaminu Zarządu Spółki,
g) zawieranie umów z członkami Zarządu Spółki oraz ustalanie wynagrodzenia Prezesa i członków Zarządu Spółki oraz zasad ich premiowania, wykonywanie względem członków Zarządu w imieniu Spółki uprawnień wynikających ze stosunku pracy, przy czym umowy takie w imieniu Rady Nadzorczej podpisuje Przewodniczący,
h) wyznaczanie biegłego rewidenta z listy Krajowej Rady Biegłych Rewidentów w celu zbadania sprawozdania finansowego Spółki,
i) wyrażanie zgody na zawarcie przez Zarząd z subemitentem umowy na objęcie akcji spółki,
j) udzielanie zgody na zajmowanie się interesami konkurencyjnymi lub na uczestniczenie w spółce konkurencyjnej przez członka Zarządu,
k) wyrażanie zgody na wyłączenie lub ograniczenie przez Zarząd prawa poboru akcji nowych emisji,
l) wyrażanie zgody w sprawie proponowanego przez Zarząd sposobu ustalenia wysokości, ceny emisji oraz wydawanie akcji w zamian za wkłady niepieniężne,
m) wyrażanie zgody na zakup lub zbycie nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości, maszyn i urządzeń i/lub sprzedaż lub nabycie papierów wartościowych lub innych składników majątkowych, jeżeli jednostkowa cena zakupu lub sprzedaży przekracza jedną piątą kapitału zakładowego Spółki; w transakcjach objętych niniejszą literą nie przekraczających tej wartości decyzje podejmuje samodzielnie Zarząd.
Członkowie Rady Nadzorczej otrzymują wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez Walne Zgromadzenie.
Organizację Rady Nadzorczej i sposób wykonywania przez nią czynności określa uchwalony przez Radę Regulamin Rady Nadzorczej.
Zgodnie z par. 12 ust. 3 Regulaminu Rada Nadzorcza może tworzyć komitety. Ja wyżej wskazano – w ramach Rady Nadzorczej działają dwa komitety: Komitet Audytu i Komitet Inwestycyjny.
Komitet Audytu. Komitet ten jest wieloosobowy (w 2007 r. składał się z trzech osób). Liczbę członków, w tym niezależnych, ustala Rada Nadzorcza. Wybrani przez Radę członkowie wybierają spośród siebie Przewodniczącego Komitetu. Co najmniej jedna osoba wchodząca w skład komitetu powinna posiadać kwalifikacje i doświadczenie w zakresie rachunkowości i finansów. Do zadań Komitetu Audytu należy monitorowanie procesu badania sprawozdania finansowego Spółki oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego za ubiegły rok finansowy; szczegółowe zapoznawanie się z rezultatami tych badań na poszczególnych etapach; przedstawianie Radzie wniosków i rekomendacji dotyczących procesu badania i oceny sprawozdania finansowego i skonsolidowanego sprawozdania finansowego za ubiegły rok finansowy oraz propozycji Zarządu co do podziału zysków lub pokrycia straty; rekomendowanie Radzie wyboru podmiotu pełniącego funkcję biegłego rewidenta uprawnionego do badania sprawozdania finansowego Spółki oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego za ubiegły rok finansowy; przedstawianie Radzie wniosków i rekomendacji w sprawie udzielenia absolutorium członkowi Zarządowi Spółki, odpowiedzialnemu za funkcjonowanie Pionu Ekonomiczno Finansowego, z wykonania przez niego obowiązków; realizowanie innych przedsięwzięć ustalanych przez Radę w zależności od potrzeb wynikających z aktualnej sytuacji w Spółce; składanie Radzie rocznego sprawozdania ze swojej działalności.
Komitet Inwestycyjny. Komitet ten powoływany jest w drodze uchwały przez Radę Nadzorczą i działa pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Nadzorczej (w 2007 r. składał się z trzech osób). Komitet rozpatruje wnioski inwestycyjne przedkładane mu wraz z rekomendacją Zarządu. Komitet zajmuje stanowisko w formie opinii, która jest wiążąca dla Zarządu. W praktyce opinie wyrażane są jednomyślnie przez wszystkich członków Komitetu. Zakres spraw, co do których wymagana jest opinia Komitetu, obejmuje dokonywanie szeroko pojętych inwestycji, w tym inwestycji i dezinwestycji w aktywa nie finansowe; łączenie, podział i przekształcenia w Grupie Budimex; powoływanie i rozwiązywanie spółek; inwestycje, dezinwestycje i emisje, których przedmiotem są aktywa finansowe; powołanie organizacji celowych do wykonywania robót lub świadczenia usług na warunkach odbiegających od obowiązującego w Spółce wzoru umowy konsorcjum. Na każdym posiedzeniu Rady Nadzorczej przedstawiana jest informacja o wnioskach rozpatrzonych i oczekujących na rozpatrzenie przez Komitet Inwestycyjny Rady.
Ad. d) Opis podstawowych cech stosowanych w spółce systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych Budimeksu S.A. i Grupy Budimex
Zarząd Budimeksu S.A. jest odpowiedzialny za wdrożenie i funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej w procesie sporządzania sprawozdań finansowych Budimeksu S.A. oraz skonsolidowanych sprawozdań finansowych Grupy Budimex.
Obowiązek sporządzenia sprawozdań finansowych jest realizowany w praktyce przez wykwalifikowanych pracowników pionu finansowego pod nadzorem Członka Zarządu - Dyrektora ds. Finansowych Budimeksu S.A.
Sporządzenie sprawozdań rocznych poprzedza spotkanie Komitetu Audytu z niezależnymi audytorami w celu ustalenia planu i zakresu badania sprawozdań finansowych oraz omówienia potencjalnych obszarów ryzyk mogących mieć wpływ na rzetelność i prawidłowość sprawozdań finansowych.
Sporządzanie sprawozdań finansowych jest zaplanowanym procesem, uwzględniającym odpowiedni podział zadań pomiędzy pracowników pionu finansowego Budimeksu S.A., adekwatny do ich kompetencji i kwalifikacji.
Podstawą sporządzenia jednostkowych sprawozdań finansowych są księgi rachunkowe. Księgi rachunkowe najistotniejszych spółek Grupy są prowadzone przy użyciu programu finansowo-księgowego SAP R/3, który zapewnia podstawowe potrzeby informacyjne dla rachunkowości finansowej i zarządczej od 1 stycznia 2003 roku. System Sap R/3 jest zarządzany centralnie przez wykwalifikowanych pracowników Budimeksu S.A., którzy ustalają poziomy autoryzacji w zakresie wprowadzania i modyfikacji danych transakcyjnych, układu podstawowych raportów oraz zmian w planie kont.
Sporządzanie skonsolidowanych sprawozdań finansowych jest dokonywane na podstawie jednolitych pakietów konsolidacyjnych przygotowywanych w formie elektronicznej przez poszczególne spółki Grupy. Proces konsolidacji danych następuje w Zespole Raportowania i Konsolidacji pod nadzorem Dyrektora Biura Rachunkowości.
Spółki Grupy Budimex stosują jednolite zasady rachunkowości zatwierdzone przez zarządy Budimeksu oraz spółek zależnych. Prawidłowość stosowania zasad rachunkowości przez poszczególne spółki jest monitorowana na bieżąco przez pracowników Zespołu Raportowania i Konsolidacji oraz Biura Kontrolingu Budimeksu S.A.
Zespół Raportowania i Konsolidacji Budimeksu S.A. jest odpowiedzialny za rekomendowanie rozwiązań w zakresie modyfikacji i aktualizacji polityk księgowych oraz innych wymogów giełdowej sprawozdawczości finansowej, jak również ich wdrożenie po uprzednim zatwierdzeniu przez Zarząd.
W trakcie sporządzania sprawozdań finansowych stosowane są między innymi następujące czynności kontrolne:
- ocena istotnych, nietypowych transakcji pod kątem ich wpływu na sytuację finansową spółki oraz sposób prezentacji w sprawozdaniu finansowym,
- weryfikacja adekwatności przyjętych założeń do wyceny wartości szacunkowych,
- analiza porównawcza i merytoryczna danych finansowych,
- weryfikacja prawidłowości arytmetycznej i spójności danych,
- analiza kompletności ujawnień.
Sporządzone roczne sprawozdania finansowe są przekazywane do wstępnej weryfikacji Dyrektorowi ds. Finansowych, a następnie całemu Zarządowi do ostatecznej weryfikacji i autoryzacji.
Roczne sprawozdania finansowe podlegają badaniu niezależnego biegłego rewidenta, który po zakończonym badaniu przedstawia swoje wnioski i spostrzeżenia Komitetowi ds. Audytu, a następnie Radzie Nadzorczej. | |
|