| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | | Raport bieżący nr | 10 | / | 2007 | | | |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2008-03-10 | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | |
| JUTRZENKA | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Komentarz ZarzÄ…du SpóÅ‚ki Jutrzenka S.A. do wyników finansowych | |
| Podstawa prawna | | | | | | | |
| Art. 56 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ofercie - informacje poufne
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| Grupa Jutrzenka wraz z nie konsolidowanymi spóÅ‚kami Kaliszanka Sp. z o.o. i ZioÅ‚opex Sp. z o.o. posiadajÄ… mocne fundamenty oraz realizujÄ… przyjÄ™tÄ… strategiÄ™ wzrostu
i rozwoju na najbliższe lata, zarówno organicznego jak i poprzez rozważane akwizycje.
Wyniki finansowe Grupy Jutrzenka i ZioÅ‚opexu za 4 kwartaÅ‚ 2007 roku, niższe od oczekiwanych, sÄ… efektem skumulowania w jednym kwartale dwóch grup zdarzeÅ„ zwiÄ™kszajÄ…cych koszty produkcji i sprzedaży oraz przeÅ‚ożenia pozytywnego efektu wzrostu cen produktów na nastÄ™pne okresy.
Do tych dwóch grup zdarzeÅ„ zaliczono:
1) w zakresie działań operacyjnych.
a) przeprowadzenie w czwartym kwartale 2007 roku celowych działań marketingowych zmierzających do wprowadzenia nowych oraz repozycjonowania posiadanych marek: Hellena i Goplana w Jutrzence, Appetita w Ziołopeksie. Do działań tych należy zaliczyć:
• ATL oraz BTL dla wyżej wymienionych marek
• dodatkowe opÅ‚aty listingowe, umożliwiajÄ…ce wprowadzenie nowych produktów do sprzedaży w kanale nowoczesnym oraz dodatkowe opusty w kanale tradycyjnym w przypadku nowo wprowadzanego portfolio.
DziaÅ‚ania marketingowe majÄ… charakter dÅ‚ugofalowy celem osiÄ…gniÄ™cia trwaÅ‚ego wzrostu obrotów, który docelowo ma zaowocować wzrostem marż na sprzedaży w kolejnych okresach obrachunkowych.
Pierwszym efektem tych dziaÅ‚aÅ„ jest dynamiczny wzrost intensywnie promowanych asortymentów. PrzykÅ‚adowo dla marki Goplana nastÄ…piÅ‚ wzrost udziaÅ‚u w rynku w asortymencie czekolad nadziewanych do 5,3% w 2007 z 3,2% w 2006, batonów nadziewanych odpowiednio do 1,6% z 0,1% oraz pralin odpowiednio do 1,2% z 0,7%.
W przypadku ZioÅ‚opexu sprzedaż produktów marki Appetita zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o 28,9% w 2007 roku, podczas gdy rynek przypraw wzrósÅ‚ o 8,3%.
b) przejÅ›ciowy wzrost kosztów wytworzenia zwiÄ…zany z kumulacjÄ… zamówieÅ„ przed okresem Å›wiÄ…teczno-noworocznym gÅ‚ównie na promowane produkty,
c) nieprzewidywalny wzrost cen podstawowych surowców, w tym: mleka w proszku o 31,3%, mÄ…ki pszennej o 20,8%, tÅ‚uszczu roÅ›linnego o 38,7%, Å›mietany w proszku o 33.6%,
d) przeniesienie efektu decyzji o podwyżce cen produktów z października 2007 na poczÄ…tek 2008 roku. Z tego powodu spóÅ‚ka nie zdoÅ‚aÅ‚a zniwelować wzrostu kosztów surowców i wynagrodzeÅ„ w 4Q 2007,
SpóÅ‚ka Jutrzenka wprowadza kolejnÄ… podwyżkÄ™ swoich produktów w marcu 2008, co ostatecznie powinno odzwierciedlać siÄ™ w osiÄ…gniÄ™ciu znaczÄ…co lepszych wyników w dwóch pierwszych kwartaÅ‚ach 2008 roku niż za 4 kwartaÅ‚ ubiegÅ‚ego roku. Na wyższÄ… marżę bÄ™dzie miaÅ‚a również wpÅ‚yw sytuacja na rynku surowców, gdzie nastÄ…piÅ‚a stabilizacja cen.
2) w zakresie konsolidacji Grupy Jutrzenka ze spóÅ‚kami Kaliszanka i ZioÅ‚opex.
DziaÅ‚ania zwiÄ…zane dÅ‚ugim okresem procedowania prospektu emisyjnego dotyczÄ…cego oferty akcji serii C, który zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ w styczniu 2008 roku.
Emisja akcji serii C ma umożliwiać przeprowadzenie ostatecznej konsolidacji Grupy Jutrzenka z Kaliszanką oraz Ziołopeksem i osiągnięcie z tego tytułu oszczędności kosztowych na wszystkich szczeblach zarządzania Grupą, do czego przyczyni się między innymi wprowadzenie jednolitego systemu informatycznego klasy ERP.
SpóÅ‚ka Kaliszanka, produkujÄ…ca wafle w czekoladzie pod markÄ… "GrzeÅ›ki" z ok. 26% udziaÅ‚em w rynku pod wzglÄ™dem wartoÅ›ci sprzedaży, zakoÅ„czyÅ‚a 2007 rok istotnie poprawiajÄ…c rentownoÅ›ci zarówno na poziomie operacyjnym jak i netto, odpowiednio o 1,1 p.p. i 4,3 p.p. Przychody ze sprzedaży oraz zysk netto za caÅ‚y 2007 rok byÅ‚y nieznacznie niższe od prognoz, odpowiednio o 0,4% i 4,7%.
Wyniki spóÅ‚ki Kaliszanka Sp. z o.o. (tys. zÅ‚) zostaÅ‚y przedstawione w zaÅ‚Ä…czeniu.
Wyniki finansowe spóÅ‚ki Kaliszanka za 2007 potwierdzajÄ…, że strategia przyjÄ™ta w odniesieniu do marki "GrzeÅ›ki" przyniosÅ‚a oczekiwane efekty. Efekty realizacji podobnych strategii wobec pozostaÅ‚ych marek Grupy Jutrzenki i ZioÅ‚opexu bÄ™dÄ… widoczne w kolejnych okresach obrachunkowych. Dalsze poprawa rentownoÅ›ci skonsolidowanej Grupy Jutrzenka nastÄ…pi po przeprowadzeniu emisji akcji serii C, co przy wzroÅ›cie sprzedaży przeÅ‚oży siÄ™ na dalszÄ… poprawÄ™ wyników z dziaÅ‚alnoÅ›ci operacyjnej i netto. | |
|