pieniadz.pl

Dębica SA
Opinia Zarządu w przedmiocie wniosku o powołanie rewidenta do spraw szczególnych złożonego przez: PZU SA, PZU Życie SA, PZU FIO Krakowiak, PZU FIO Mazurek, PZU FIO Zrównoważony, PZU FIO Akcji Małych i Średnich Spółek, PZU FIO Akcji Nowa Europa

01-12-2010


KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO
Raport bieżący nr 31 / 2010
Data sporzÄ…dzenia: 2010-12-01
Skrócona nazwa emitenta
DEBICA
Temat
Opinia ZarzÄ…du w przedmiocie wniosku o powoÅ‚anie rewidenta do spraw szczególnych zÅ‚ożonego przez: PZU SA, PZU Å»ycie SA, PZU FIO Krakowiak, PZU FIO Mazurek, PZU FIO Zrównoważony, PZU FIO Akcji MaÅ‚ych i Åšrednich SpóÅ‚ek, PZU FIO Akcji Nowa Europa, PZU SFIO Globalnych Inwestycji – Subfundusz PZU Akcji SpóÅ‚ek Dywidendowych, przedstawiona podczas obrad NWZA w dniu 30 listopada 2010 r.
Podstawa prawna
Inne uregulowania
Treść raportu:
Opinia ZarzÄ…du Firmy Oponiarskiej Debica S.A. (dalej: "SpóÅ‚ka" lub "DÄ™bica") w sprawie wniosku akcjonariuszy o powoÅ‚anie rewidenta do spraw szczególnych.

DziaÅ‚ajÄ…c na podstawie art. 84 ust. 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spóÅ‚kach publicznych ("Ustawa o ofercie") ZarzÄ…d SpóÅ‚ki przedstawia stanowisko w przedmiocie wniosku o powoÅ‚anie rewidenta do spraw szczególnych zÅ‚ożonego przez : PZU SA, PZU Å»ycie SA, PZU FIO Krakowiak, PZU FIO Mazurek, PZU FIO Zrównoważony, PZU FIO Akcji MaÅ‚ych i Åšrednich SpóÅ‚ek, PZU FIO Akcji Nowa Europa, PZU SFIO Globalnych Inwestycji – Subfundusz PZU Akcji SpóÅ‚ek Dywidendowych ("Wnioskodawcy") reprezentowanych przez PZU Asset Mangement S.A. ("PZU AM").

I. Uwagi ogólne

W sytuacji obecnie trwajÄ…cego sporu pomiÄ™dzy najwiÄ™kszymi akcjonariuszami SpóÅ‚ki, tj. GrupÄ… PZU ("PZU") a Goodyear, ZarzÄ…d co do zasady z aprobatÄ… wita perspektywÄ™ powoÅ‚ania rewidenta do zbadania spornych okolicznoÅ›ci ("rewident"). Wydaje siÄ™, że przedstawienie opinii niezależnego od stron rewidenta ds. szczególnych może pomóc zakoÅ„czyć spór, który jest niekorzystny zarówno do SpóÅ‚ki jak i dla wszystkich jej akcjonariuszy.

ZarzÄ…d jest przekonany, że opinia rewidenta potwierdzi prawidÅ‚owość prowadzenia spraw SpóÅ‚ki, jako że uprzednio kwestie zwiÄ…zane m.in. z cenami transferowymi, opÅ‚atami wewnÄ…trzgrupowymi oraz opÅ‚atami licencyjnymi badaÅ‚ już specjalny komitet rady nadzorczej (z udziaÅ‚em osób wskazanych przez akcjonariuszy z grupy PZU) i który w czerwcu 2009 r wydaÅ‚ raport stwierdzajÄ…cy, że transakcje pomiÄ™dzy SpóÅ‚kÄ… a Goodyear sÄ… zgodne z prawem oraz opierajÄ… siÄ™ na uznanej metodologii ksztaÅ‚towania cen transferowych.

Jako negatywny aspekt powoÅ‚ania rewidenta wskazać natomiast należy znaczny koszt przeprowadzenia badania. SpóÅ‚ka bÄ™dzie w najbliższym czasie przechodzić ustawowe badanie ksiÄ…g przez biegÅ‚ych rewidentów ustanowionych zgodnie z przepisami Ustawy o rachunkowoÅ›ci, zaÅ› konieczność ponoszenia opÅ‚at również na rewidenta ds. szczególnych co najmniej podwoi wynagrodzenia biegÅ‚ych, które SpóÅ‚ka w najbliższym czasie bÄ™dzie ponosić oraz może wprowadzić znaczne zamieszanie w codziennym funkcjonowaniu SpóÅ‚ki. Zdaniem SpóÅ‚ki, znacznie taÅ„szÄ… metodÄ… niezależnej oceny transakcji prowadzonych przez SpóÅ‚kÄ™ byÅ‚oby ponowienie badania transakcji w SpóÅ‚ce przez komitet ds. transakcji z podmiotami powiÄ…zanymi. ZarzÄ…d zaproponowaÅ‚ już takie rozwiÄ…zanie gÅ‚ównym akcjonariuszom na poczÄ…tku października bieżącego roku, wskazujÄ…c, że komitet w skÅ‚ad którego wchodziliby przedstawiciele zarówno Goodyear jak i PZU, majÄ…cy szerokÄ… wiedzÄ™ o sprawach i sposobie funkcjonowania SpóÅ‚ki, mógÅ‚by niskim kosztem, szybko i dokÅ‚adnie przeprowadzić badanie, w koniecznym zakresie zwracajÄ…c siÄ™ o dodatkowÄ… pomoc do biegÅ‚ego rewidenta. Niestety, ku zaskoczeniu ZarzÄ…du, pomimo pozytywnej reakcji Goodyear, PZU caÅ‚kowicie odrzuciÅ‚o tÄ™ koncepcjÄ™. ZarzÄ…d poddaje wiÄ™c raz jeszcze akcjonariuszom tÄ™ koncepcjÄ™ pod rozwagÄ™ i wskazuje, że w przypadku gdyby uchwaÅ‚a w przedmiocie powoÅ‚ania rewidenta ds. szczególnych nie zostaÅ‚a uchwalona na niniejszym Zgromadzeniu, nawet jeżeli Wnioskodawcy uzyskali zgodÄ™ sÄ…du rejestrowego na powoÅ‚anie rewidenta, koszty jego wynagrodzenia poniosÅ‚aby, co do zasady, SpóÅ‚ka.

ZarzÄ…d pragnie też podkreÅ›lić, że sens powoÅ‚ywania rewidenta istnieje jedynie wtedy, gdy jest to dziaÅ‚anie podejmowane w dobrej wierze, które rzeczywiÅ›cie ma na celu uzyskanie rzetelnej informacji dotyczÄ…cej prowadzenia okreÅ›lonych spraw SpóÅ‚ki. BiorÄ…c pod uwagÄ™ dziaÅ‚ania PZU podejmowane w ostatnich miesiÄ…cach oraz jej publiczne wypowiedzi, ZarzÄ…d ma poważne wÄ…tpliwoÅ›ci co do intencji PZU. W opinii ZarzÄ…du, dziaÅ‚ania PZU, w szczególnoÅ›ci zwiÄ…zane z prowadzonÄ… w sposób niezgodny z prawem egzekucjÄ… komorniczÄ… dokumentów zawierajÄ…cych tajemnice przedsiÄ™biorstwa SpóÅ‚ki (wstrzymanÄ… orzeczeniami dwóch niezależnie od siebie dziaÅ‚ajÄ…cych sÄ…dów) wskazuje, że kroki prawne podejmowane przez PZU nie majÄ… na celu zadbania o uzasadniony prawnie interes SpóÅ‚ki ale raczej wywarcie presji na strategicznego inwestora SpóÅ‚ki, oraz jej najwiÄ™kszego klienta, aby ten odkupiÅ‚ akcje SpóÅ‚ki posiadane przez PZU po odpowiadajÄ…cej PZU cenie.

W celu przygotowania niniejszej opinii, ZarzÄ…d zwróciÅ‚ siÄ™ do Kancelarii Prof. dr hab. Marka Wierzbowskiego, znanego specjalisty w zakresie prawa spóÅ‚ek oraz prawa rynku kapitaÅ‚owego, wiceprezesa Rady GieÅ‚dy Papierów WartoÅ›ciowych S.A. w Warszawie, o zaopiniowanie, zgodnoÅ›ci z prawem przedstawionego przez PZU projektu uchwaÅ‚y. Poniższe uwagi prawne przedstawione przez ZarzÄ…d wynikajÄ… z uzyskanej opinii.

II. Zastrzeżenia do uchwały.

Mimo ogólnej akceptacji ustanowienia w SpóÅ‚ce rewidenta ds. szczególnych, ZarzÄ…d widzi w proponowanej uchwale istotne wady i nieÅ›cisÅ‚oÅ›ci, które powodujÄ… iż nie może ona zostać podjÄ™ta w brzmieniu popieranym przez Wnioskodawców bez naruszenia prawa.

DotyczÄ… one zarówno osoby rewidenta, jak i opisu zakresu badania wraz ze wskazaniem dokumentów, na których ma siÄ™ opierać rewident. ZarzÄ…d z zadowoleniem przyjÄ…Å‚ decyzjÄ™ Wnioskodawców o zmianie proponowanego przedmiotu i zakresu badania wzglÄ™dem tego, które wskazano w uzasadnieniu wniosku o zwoÅ‚anie NWZA z dnia 28 czerwca 2010 r. Obecna propozycja jest wiÄ™c lepiej skonstruowana, choć nadal Wnioskodawcy nie ustrzegli siÄ™ istotnych bÅ‚Ä™dów prawnych.

III. NiespeÅ‚nienie kryteriów ustawowych przez podmiot proponowany przez Wnioskodawców

W odniesieniu do § 1 zaproponowanej przez PZU uchwaÅ‚y ("uchwaÅ‚a PZU"), ZarzÄ…d stoi na stanowisku, że podmiot zaproponowany do peÅ‚nienia funkcji rewidenta, spóÅ‚ka BDO Sp. z.o.o. z siedzibÄ… w Warszawie ("BDO"), nie speÅ‚nia ustawowych wymogów okreÅ›lonych w art. 84 i 85 Ustawy o ofercie, przede wszystkim nie zapewnia, zdaniem ZarzÄ…du, sporzÄ…dzenia rzetelnego i obiektywnego sprawozdania z badania. Po pierwsze, zdaniem ZarzÄ…du prawdopodobne jest, iż BDO (lub podmioty należące do tej samej grupy kapitaÅ‚owej) Å›wiadczyÅ‚o usÅ‚ugi SpóÅ‚ce lub podmiotom wobec niej dominujÄ…cym w okresie objÄ™tym zakresem badania. ZarzÄ…d nie dysponuje na niniejszym zgromadzeniu pisemnym dowodem tych okolicznoÅ›ci, aczkolwiek BDO jako grupa podmiotów Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi rewizji ksiÄ…g jest rozpoznawana w grupie Goodyear jako dostawca usÅ‚ug (posiada tzw. "vendor code") i nie ma innego wytÅ‚umaczenia takiej okolicznoÅ›ci, niż wczeÅ›niejsze Å›wiadczenie podmiotom z grupy Goodyear usÅ‚ug przez BDO lub podmioty z tejże samej grupy kapitaÅ‚owej. UchwaÅ‚a ustanawiajÄ…ca BDO rewidentem ds. szczególnych może być wiÄ™c z mocy prawa nieważna jako sprzeczna z art. 84 ust. 3 Ustawy o ofercie. ZarzÄ…d pragnie zauważyć, że to na wnioskodawcy, który wskazaÅ‚ i rozmawiaÅ‚ z rewidentem, spoczywa odpowiedzialność za upewnienie siÄ™ i dokÅ‚adne sprawdzenie, przed zaproponowaniem danego rewidenta, czy speÅ‚nia on wymogi ustawowe.

Ponadto, zdaniem ZarzÄ…du, BDO nie speÅ‚nia przesÅ‚anki, o której mowa w art. 84 ust. 2 Ustawy o ofercie, to jest nie daje rÄ™kojmi sporzÄ…dzenia rzetelnego i obiektywnego sprawozdania z badania. Zważyć bowiem należy, iż w niniejszej sprawie ustanowienie rewidenta ds. szczególnych sÅ‚użyć ma rozstrzygniÄ™ciu sporu, którego stronÄ… jest z jednej strony grupa Goodyear, a z drugiej – grupa PZU. Aby osiÄ…gnąć ów cel niezbÄ™dne jest zagwarantowanie obiektywnoÅ›ci raportu poprzez ustanowienie rewidenta niezależnego od obu stron sporu. Zastrzeżenia ZarzÄ…du wzbudza zaÅ› fakt, że z publicznie dostÄ™pnych informacji wynika, iż podmioty z grupy PZU przez wiele lat byÅ‚y audytowane przez BDO, a także uczestniczyÅ‚y w sporze pomiÄ™dzy akcjonariuszami spóÅ‚ki Stomil Olsztyn S.A. (Obecnie Michelin Polska S.A.). W trakcie wspomnianego sporu PZU wraz innymi akcjonariuszami mniejszoÅ›ciowymi, zażądaÅ‚o powoÅ‚ania rewidenta do spraw szczególnych, którym zostaÅ‚o BDO. BDO wydaÅ‚o raport podważajÄ…cy ówczesny model wspóÅ‚pracy Stomilu Olsztyn S.A. z jego akcjonariuszem dominujÄ…cym. Jak wynika z publicznie dostÄ™pnych informacji, raport ten zostaÅ‚ bardzo krytycznie oceniony przez dwóch niezależnych i renomowanych audytorów z tzw. "Wielkiej Czwórki" jako wybiórczy, oparty na niekompletnych analizach i cechujÄ…cy siÄ™ dowolnoÅ›ciÄ… wniosków. W zwiÄ…zku z powyższymi okolicznoÅ›ciami, zdaniem ZarzÄ…du, istniejÄ… obawy, że obiektywizm BDO jest zachwiany przez Å›cisÅ‚e zwiÄ…zki z Wnioskodawcami, jak również przez pokusÄ™ podtrzymania renomy audytora sprzyjajÄ…cego akcjonariuszom mniejszoÅ›ciowym (co stanowi istotny, potencjalnie rozwojowy segment rynku usÅ‚ug audytorskich). Wybór BDO jako rewidenta do spraw szczególnych wiąże siÄ™ wiÄ™c, w opinii ZarzÄ…du, ze znaczÄ…cym ryzykiem poniesienia bardzo wysokich kosztów badania bez gwarancji uzyskania rzetelnego i obiektywnego raportu. ZarzÄ…d rekomenduje wiÄ™c wybór innego renomowanego biegÅ‚ego, niezwiÄ…zanego z żadnym z najwiÄ™kszych akcjonariuszy, jako rewidenta do spraw szczególnych.

III. Wady proponowanej UchwaÅ‚y w zakresie jej §2 (przedmiot i zakres badania)

W odniesieniu do § 2 uchwaÅ‚y PZU ZarzÄ…d przedstawia nastÄ™pujÄ…ce uwagi:

1. W § 2 pkt. 1 uchwaÅ‚y, wbrew tytuÅ‚owi paragrafu, nie jest wskazany przedmiot badania ani jego zakres, ale wskazanie, iż rewident ma "zidentyfikować i pogrupować" transakcje SpóÅ‚ki. Zgodnie z interpretacjÄ… literalnÄ…, zdaje siÄ™ to być jedynie czynnoÅ›ciÄ… technicznÄ…, wstÄ™pnÄ… wzglÄ™dem przeprowadzenia badania - a nie okreÅ›lonym zagadnieniem zwiÄ…zanym z prowadzeniem spraw SpóÅ‚ki. Jako taka, czynność techniczna nie powinna być ujmowana w opiniowanej uchwale. Istnieje przy tym obawa, że ujÄ™cie tej czynnoÅ›ci jako osobny punkt zakresu badania bÄ™dzie interpretowane nadmiernie szeroko jako podstawa do badania danych archiwalnych SpóÅ‚ki poza zakresem (czasowym i przedmiotowym) wyznaczonym granicami zagadnieÅ„ okreÅ›lonych w poszczególnych punktach uchwaÅ‚y pod pretekstem ich identyfikowania i grupowania. W zwiÄ…zku z powyższym, punkt 1 §2 winien zostać usuniÄ™ty.

2. W § 2 pkt. 2 uchwaÅ‚y PZU brak jest okreÅ›lenia, że porównanie i analiza transakcji i marż powinno uwzglÄ™dniać obowiÄ…zujÄ…ce SpóÅ‚kÄ™ kryteria porównywalnoÅ›ci transakcji, co wiedzie do dowolnoÅ›ci w przedstawianiu ocen rewidenta. ZarzÄ…d SpóÅ‚ki wskazuje zwÅ‚aszcza na przeszÅ‚Ä… praktykÄ™, gdy podmiot wnioskowany jako biegÅ‚y przez Wnioskodawców wydawaÅ‚ opinie krytykowane jako dowolne. W zwiÄ…zku z powyższym, ZarzÄ…d SpóÅ‚ki uważa, że brzmienie §2 pkt 2 UchwaÅ‚y przedstawione we wniosku nie daje rÄ™kojmi rzetelnoÅ›ci i obiektywnoÅ›ci badania. W opinii ZarzÄ…du konieczne jest odpowiednie uzupeÅ‚nienie tego punktu, tak aby badanie odbywaÅ‚o siÄ™ w zgodzie z obiektywnymi kryteriami – i proponuje w tym wzglÄ™dzie wskazać na kryteria porównywalnoÅ›ci transakcji okreÅ›lone obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami prawa.

3. W § 2 pkt. 3 nieprawidÅ‚owo zapisano granice czasowe przedmiotu badania, o którym mowa w tym punkcie. Wydaje siÄ™, że odniesienie do lat 2005 – 2009 winno dotyczyć dat przeprowadzenia transakcji, a nie – odnosić siÄ™ do rentownoÅ›ci operacyjnej i sytuacji ekonomicznej. W brzmieniu opiniowanym rewidentowi stawia siÄ™ zadanie przeprowadzenia analizy transakcji, które mogÅ‚y by mieć jakikolwiek (choćby najsÅ‚abszy) zwiÄ…zek z rentownoÅ›ciÄ… operacyjnÄ… i sytuacjÄ… ekonomicznÄ… w powyższych latach, co faktycznie sprowadza siÄ™ do koniecznoÅ›ci zbadania wszystkich transakcji z grupÄ… Goodyear, choćby zawartych znacznie wczeÅ›niej. W efekcie brak jest rzetelnego wskazania, wymaganego przez art. 84 ust. 4 pkt. 2 Ustawy o ofercie, zakresu badania. ZarzÄ…d podnosi wiÄ™c, iż niezbÄ™dna byÅ‚aby korekta brzmienia §2 pkt 3 w ten sposób, aby badany byÅ‚ wpÅ‚yw transakcji zrealizowanych w latach 2005 – 2009. Dodatkowo, zdaniem ZarzÄ…du, w celu umożliwienia sporzÄ…dzenia obiektywnego i rzetelnego badania konieczne jest wskazania w miejsce sÅ‚owa "rentowność" bardziej precyzyjnego sÅ‚owa "zysk", który ma swoje uzasadnienie w obowiÄ…zujÄ…cych SpóÅ‚kÄ™ przepisach prawa, w tym przepisach rachunkowoÅ›ci.

4. ZarzÄ…d stoi na stanowisku, iż § 2 pkt. 5 uchwaÅ‚y powinien zostać usuniÄ™ty w caÅ‚oÅ›ci. Przede wszystkim, ogólnie wskazana w projekcie uchwaÅ‚y weryfikacja istniejÄ…cej dokumentacji podatkowej, bez okreÅ›lenia zagadnienia z zakresu spraw SpóÅ‚ki, które ma być badane na gruncie tej dokumentacji nie stanowi wskazanego w ustawie okreÅ›lonego zagadnienia zwiÄ…zanego z prowadzeniem spraw SpóÅ‚ki. Zgodnie z art. 9a Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ("Ustawa CIT"), dokumentacja taka jest przedstawiana na żądanie uprawnionego organu podatkowego w terminie 7 dni od wezwania. Przed upÅ‚ywem takiego terminu SpóÅ‚ka na bieżąco gromadzi wymagane dane wyjaÅ›niajÄ…ce zasadność zobowiÄ…zania podatkowego SpóÅ‚ki i przedstawienie wÅ‚aÅ›ciwemu organowi podatkowemu takiej dokumentacji nastÄ™puje w odpowiedniej formie wÅ‚aÅ›nie po stosownym wezwaniu. W okresie wskazanym przez PZU, uprawniony organ podatkowy nie wzywaÅ‚ SpóÅ‚ki do sporzÄ…dzenia i przedstawienia mu takiej dokumentacji. ZarzÄ…d pragnie podkreÅ›lić, że wszelkie dokumenty, które byÅ‚by podstawÄ… sporzÄ…dzenia takiej dokumentacji objÄ™te sÄ… zakresem § 3 uchwaÅ‚y PZU okreÅ›lajÄ…cego rodzaje dokumentów, które SpóÅ‚ka powinna udostÄ™pnić rewidentowi a nadto SpóÅ‚ka chÄ™tnie udzieli rewidentowi wszelkich wyjaÅ›nieÅ„ odnoszÄ…cych siÄ™ do zwiÄ…zanych z tym okreÅ›lonych zagadnieÅ„ w rozumieniu ustawy.

5. ZarzÄ…d stoi na stanowisku iż § 2 pkt. 6 uchwaÅ‚y PZU powinien zostać usuniÄ™ty w caÅ‚oÅ›ci, gdyż dotyczy on zysku osiÄ…ganego przez Goodyear S.A. a nie SpóÅ‚kÄ™. Tak wiÄ™c punkt ten nie dotyczy okreÅ›lonego zagadnienia dotyczÄ…cego prowadzenia spraw SpóÅ‚ki lecz innego podmiotu, a tym samym nie speÅ‚nia podstawowego kryterium z art. 84 ust. 1 Ustawy o ofercie. Poza niezgodnoÅ›ciÄ… z prawem, punkt ten jest praktycznie niemożliwy do zrealizowania, gdyż SpóÅ‚ka nie jest w stanie okreÅ›lić jakie zyski ze wspóÅ‚pracy handlowej ze SpóÅ‚kÄ… czerpie Goodyear S.A. na podstawie danych jej dostÄ™pnych (nie wie choćby jakie Goodyear S.A. ponosi koszty swej dziaÅ‚alnoÅ›ci, co jest niezbÄ™dne dla obliczenia kwoty zysku i rentownoÅ›ci dziaÅ‚alnoÅ›ci Goodyear S.A.

6. W § 2 pkt. 7 uchwaÅ‚y PZU brak jest wskazania, że porównanie tam wskazane powinno być przeprowadzone na gruncie obowiÄ…zujÄ…cych warunków porównywalnoÅ›ci transakcji, co jest warunkiem koniecznym sporzÄ…dzenia obiektywnego i rzetelnego raportu przez rewidenta czego wymaga art. 85 ust. 4 Ustawy o ofercie (patrz wywód powyżej odnoÅ›nie §2 ust. 1 opiniowanego projektu uchwaÅ‚y). Dodatkowo brak jest wymaganego prawem kryterium okreÅ›lonoÅ›ci zagadnienia i zakresu badania. Brakuje bowiem ram czasowych takiego badania, co powodowaÅ‚oby, iż rewident musiaÅ‚by zbadać 75% transakcji SpóÅ‚ki przez caÅ‚y okres jej funkcjonowania. Co najmniej wiÄ™c należy zawrzeć w Uchwale ograniczenie czasowe do transakcji pomiÄ™dzy rokiem 2005 a 2009. ZarzÄ…d zwraca także uwagÄ™, że z punktu tego należy usunąć fragment mówiÄ…cy o analizie wpÅ‚ywu wyników SpóÅ‚ki na interes akcjonariuszy mniejszoÅ›ciowych. Nie jest to bowiem zagadnienie zwiÄ…zane z prowadzeniem spraw SpóÅ‚ki, lecz innych podmiotów i brak jest możliwoÅ›ci przeprowadzenia takiego badania na podstawie danych znajdujÄ…cych siÄ™ w SpóÅ‚ce. Nadto, wszelka analiza przeprowadzana przez rewidenta opÅ‚acanego przez SpóÅ‚kÄ™ winna dotyczyć jedynie interesu i spraw SpóÅ‚ki.

8. ZarzÄ…d stoi na stanowisku iż § 2 pkt. 8 uchwaÅ‚y PZU powinien zostać usuniÄ™ty w caÅ‚oÅ›ci, gdyż nie speÅ‚nia on wymogu okreÅ›lonego w art. 84 ust. 1 Ustawy o ofercie, tj. nie dotyczy okreÅ›lonego zagadnienia zwiÄ…zanego z prowadzaniem spraw SpóÅ‚ki. StopieÅ„ ogólnoÅ›ci wskazanego zagadnienia jest na tyle pojemny, że dotyczy w praktyce wszystkich aspektów dziaÅ‚alnoÅ›ci SpóÅ‚ki. Co do zasady bowiem, caÅ‚ość dziaÅ‚alnoÅ›ci zarówno ZarzÄ…du jak i SpóÅ‚ki winna być nakierowana na optymalizacje kosztów i zwiÄ™kszenie jej rentownoÅ›ci czyli generowanie zysku. Innymi sÅ‚owy, §2 pkt 8 opiniowanego projektu uchwaÅ‚y zmierza do powierzenia rewidentowi zbadania prawidÅ‚owoÅ›ci prowadzenia przez ZarzÄ…d wszelkich spraw SpóÅ‚ki tworzÄ…c w ten sposób instytucje rewident do spraw "ogólnych", przejmujÄ…cego w istocie kompetencje rady nadzorczej.

9. Zdaniem ZarzÄ…du, z § 2 pkt. 9 uchwaÅ‚y PZU należy usunąć fragment mówiÄ…cy o analizie wpÅ‚ywu planowanych w SpóÅ‚ce inwestycji na interes akcjonariuszy mniejszoÅ›ciowych. Nie jest to bowiem zagadnienie zwiÄ…zane z prowadzeniem spraw SpóÅ‚ki, lecz innych podmiotów i brak jest możliwoÅ›ci przeprowadzenia takiego badania na podstawie danych znajdujÄ…cych siÄ™ w SpóÅ‚ce. Nadto, wszelka analiza przeprowadzana przez rewidenta opÅ‚acanego przez SpóÅ‚kÄ™ winna dotyczyć jedynie interesu i spraw SpóÅ‚ki

IV. Wady proponowanej UchwaÅ‚y w zakresie jej §3 (Rodzaje dokumentów, które SpóÅ‚ka powinna udostÄ™pnić rewidentowi)

W odniesieniu do § 3 uchwaÅ‚y PZU ZarzÄ…d przedstawia nastÄ™pujÄ…ce uwagi:

1. § 3 pkt. 1 uchwaÅ‚y PZU jest w opinii ZarzÄ…du niezgodny z art. 86 ust. 1 Ustawy o ofercie. Zgodnie z tym przepisem, ZarzÄ…d ma obowiÄ…zek udostÄ™pnić rewidentowi do spraw szczególnych istniejÄ…ce i znajdujÄ…ce siÄ™ w posiadaniu SpóÅ‚ki dokumenty okreÅ›lone w uchwale, nie ma jednak obowiÄ…zku przygotowywania jakichkolwiek nowych dokumentów na potrzeby badania. Brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych do naÅ‚ożenia na ZarzÄ…d SpóÅ‚ki dodatkowego, pozaustawowego, obowiÄ…zku tworzenia dokumentów i Å›wiadczenia pracy na rzecz audytora. Zadaniem audytora jest bowiem badanie zastanego stanu spraw a nie zlecanie ZarzÄ…dowi dodatkowych prac, poza przedstawieniem istniejÄ…cych dokumentów okreÅ›lonych w uchwale lub udzieleniu stosownych wyjaÅ›nieÅ„. Nadto, należy wyraźnie przesÄ…dzić, że §3 dotyczy (zgodnie z UstawÄ… o ofercie) dokumentów, a nie przekazywania informacji nie bÄ™dÄ…cych dokumentami. Inne informacje, nie utrwalone na noÅ›niku kwalifikowanym jako dokument zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami, sÄ… przekazywane rewidentowi w formie wyjaÅ›nieÅ„ ZarzÄ…du (wyjaÅ›nienia zaÅ› nie podlegajÄ… specyfikacji w uchwale, zgodnie z art. 84 ust. 4 pkt 1 Ustawy o ofercie).

2. Zdaniem ZarzÄ…du z § 3 pkt. 1.2 uchwaÅ‚y PZU należy usunąć odniesienie do korespondencji handlowej. W opinii ZarzÄ…du to okreÅ›lenie jest zbyt pojemne i rodzi zarzuty naruszenia konstytucyjnego prawa do ochrony prywatnoÅ›ci korespondencji pracowników oraz czÅ‚onków organów SpóÅ‚ki poprzez przedstawienie jej rewidentowi. W opinii ZarzÄ…du z powyższych wzglÄ™dów niezbÄ™dne jest bardziej szczegóÅ‚owe okreÅ›lenie kategorii korespondencji i proponuje sprecyzowanie jej jako zamówienia bÄ…dź potwierdzenia zamówieÅ„ handlowych. Z § 3 punkt 1.2 uchwaÅ‚y PZU należy usunąć także fragment zobowiÄ…zujÄ…cy ZarzÄ…d do przedstawienia rewidentowi wszelkich innych dokumentów, które w jego opinii sÄ… konieczne do prawidÅ‚owego wykonania powierzonego mu zdania. Zapis taki jest sprzeczny z art. 84 ust. 4 pkt 3 Ustawy o ofercie, który wymaga, aby rodzaje dokumentów zostaÅ‚y precyzyjnie okreÅ›lone przez Walne Zgromadzenie w uchwale. Zaproponowane brzmienie uchwaÅ‚y PZU stanowi obejÅ›cie tego przepisu, bezprawnie przekazujÄ…ce tÄ™ kompetencjÄ™ w rÄ™ce rewidenta.

3. Z § 3 pkt. 1.10 uchwaÅ‚y PZU zdaniem ZarzÄ…du należy usunąć odniesienie do korespondencji. W opinii ZarzÄ…du to okreÅ›lenie jest zbyt pojemne i rodzi zarzuty naruszenia konstytucyjnego prawa do ochrony prywatnoÅ›ci korespondencji pracowników oraz czÅ‚onków organów SpóÅ‚ki poprzez przedstawienie jej rewidentowi. Zmiany i wyrównywanie marż wymaga porozumienia miÄ™dzy stronami stosownych umów, zatem odniesienie siÄ™ w tym punkcie do "porozumieÅ„" (którego SpóÅ‚ka nie kwestionuje) powinno być wystarczajÄ…ce.


4. ZarzÄ…d jest zdania, że szerokie odesÅ‚anie w § 3 pkt. 1.8 UchwaÅ‚y PZU do innych dokumentów, które znajdujÄ… siÄ™ w posiadaniu SpóÅ‚ki i które w opinii rewidenta byÅ‚yby konieczne do prawidÅ‚owego wykonania powierzonego mu zadania, jest sprzeczne z Art. 84 ust. 4 pkt. 3 Ustawy o ofercie, z tych samych powodów które wskazano w punkcie 2 powyżej odnoÅ›nie § 3 pkt. 1.2 UchwaÅ‚y PZU. PrzywoÅ‚any przepis Ustawy o ofercie wymaga precyzyjnego okreÅ›lenia rodzajów dokumentów przez Walne Zgromadzenie w uchwale, a zaproponowane brzmienie uchwaÅ‚y PZU stanowi obejÅ›cie tego przepisu, bezprawnie przekazujÄ…c tÄ™ kompetencjÄ™ w rÄ™ce rewidenta.

5. W odniesieniu do brzmienia § 3 pkt. 1.10 UchwaÅ‚y PZU, zdaniem ZarzÄ…du wskazanie w tym punkcie "korespondencji" jest niezgodne z prawem i powinno zostać usuniÄ™te. PojÄ™cie "korespondencji" jest zbyt szerokie i uwzglÄ™dnienie go w uchwale może spowodować zarzut naruszenia konstytucyjnego prawa do ochrony tajemnicy korespondencji pracowników i czÅ‚onków organów SpóÅ‚ki poprzez przedstawienie jej rewidentowi. Brak jest bowiem interesu prawnego uzasadniajÄ…cego naruszenie tajemnicy korespondencji. Wynika to miÄ™dzy innymi z faktu, że jedynym sposobem ustalenia marży, w transakcjach wewnÄ…trzgrupowych i pozagrupowych, jest odpowiednie uregulowanie tych kwestii w dokumentacji transakcyjnej, to jest objÄ™tej pierwszÄ… kategoriÄ… zawartÄ… w § 3 pkt. 1.10 ("porozumienia"), co czyni badanie"korespondencji" caÅ‚kowicie zbytecznym.

6. W opinii ZarzÄ…du, wskazanie w § 3 pkt. 1.13 UchwaÅ‚y PZU dokumentów dotyczÄ…cych zatrudnienia czÅ‚onków zarzÄ…du poza SpóÅ‚kÄ…, powinno zostać usuniÄ™te jako sprzeczne z Art. 84 ust. 1 Ustawy o ofercie. Przepis ten wymaga, aby przedmiot badania rewidenta dotyczyÅ‚ okreÅ›lonego zagadnienia zwiÄ…zanego z prowadzeniem spraw SpóÅ‚ki, a badanie dokumentów dotyczÄ…cych zatrudnienia czÅ‚onków ZarzÄ…du w innych spóÅ‚kach z definicji prowadzenia spraw SpóÅ‚ki nie dotyczy. Co wiÄ™cej, dokumenty okreÅ›lone w uchwale o powoÅ‚aniu rewidenta powinny być podstawÄ… badania zagadnienia okreÅ›lonego w części tej samej uchwaÅ‚y okreÅ›lajÄ…cej przedmiot i zakres badania UchwaÅ‚a PZU nie przewiduje jednak aby zatrudnienie czÅ‚onków ZarzÄ…du w innych SpóÅ‚kach byÅ‚o objÄ™te jej § 2, brak jest wiÄ™c jakiegokolwiek zwiÄ…zku pomiÄ™dzy wskazanym przedmiotem badania a dokumentacjÄ… dotyczÄ…ca zatrudnienia czÅ‚onków zarzÄ…du w innych SpóÅ‚kach.

7. ZarzÄ…d jest zdania, że okreÅ›lenie "szczegóÅ‚owe" w odniesieniu do planów inwestycyjnych, powinno zostać usuniÄ™te z § 3 pkt. 1.11 UchwaÅ‚y PZU. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 Ustawy o ofercie, organy SpóÅ‚ki majÄ… obowiÄ…zek ujawnić rewidentowi jedynie istniejÄ…ce dokumenty i nie majÄ… obowiÄ…zku przygotowywania nowych dokumentów dla rewidenta. Tym samy kwestia czy plany inwestycyjne sÄ… "szczegóÅ‚owe" czy też nie, nie ma znaczenia z perspektywy zakresu badania rewidenta, gdyż może on badać jedynie istniejÄ…ce plany w ich obecnej formie, niezależnie od stopnia ich szczegóÅ‚owoÅ›ci.

8. ZarzÄ…d jest zdania, że § 3 pkt. 1.14 uchwaÅ‚y PZU jest niezgodny z art. 84 ust 1 Ustawy o ofercie, jako, że nie dotyczy spraw SpóÅ‚ki. Poza tym SpóÅ‚ka nie ma wiedzy ani narzÄ™dzi prawnych aby ustalić aktualny stan grupy Goodyear, zważywszy w szczególnoÅ›ci, iż Wnioskodawcy odnoszÄ… siÄ™ do szerokiej definicji grupy zawartej w art. 11 Ustawy CIT, na gruncie której o przynależnoÅ›ci do grupy decydować mogÄ… m.in. kryteria faktycznego wpÅ‚ywu na dziaÅ‚alność podmiotu.

4.9. ZarzÄ…d jest zdania, że § 3 ust. 2 uchwaÅ‚y PZU jest niezgodny z art. 86 ust. 1 Ustawy o ofercie. Zgodnie z tym przepisem rewident może żądać udostÄ™pnienia mu dokumentów okreÅ›lonych w uchwale jedynie od ZarzÄ…du lub Rady Nadzorczej SpóÅ‚ki, a nie od jej wszystkich pracowników. Rewident nie ma też prawa żądania "wszelkich" wyjaÅ›nieÅ„, a jedynie wyjaÅ›nieÅ„ niezbÄ™dnych do przeprowadzenia badania. Pod żadnym pozorem ZarzÄ…d nie jest uprawniony też udostÄ™pniać dokumentów SpóÅ‚ki lub udzielać wyjaÅ›nieÅ„ osobom "przybranym" przez rewidenta, gdyż byÅ‚oby to niezgodne z prawem i stwarzaÅ‚o ryzyko ujawnienia tajemnic handlowych SpóÅ‚ki i jej kontrahentów osobom do tego niepowoÅ‚anym. Zgodnie z art. 84 ust. 1 oraz 86 ust. 1 Ustawy o ofercie jedynÄ… osobÄ… uprawnionÄ… do prowadzana badania jest wyznaczony przez Walne Zgromadzenia lub przez sÄ…d rewident, który nie może przekazać tego uprawnienia dowolnie wskazanej przez niego "przybranej" osobie. Zważywszy, że Wnioskodawcy wskazali jako rewidenta podmiot bÄ™dÄ…cy osobÄ… prawnÄ…, nie zachodzi ryzyko ograniczenia faktycznych możliwoÅ›ci wykonywania przezeÅ„ badania. Jak każda osoba prawna, rewident dziaÅ‚ać może bowiem przez swe organy, jak również i pracowników, których dziaÅ‚ania podjÄ™te w ramach wykonywania stosunku pracy przypisuje siÄ™ bezpoÅ›rednio pracodawcy.

V. Podsumowanie

Wobec powyższych wÄ…tpliwoÅ›ci i braków prawnych uchwaÅ‚y PZU, ZarzÄ…d wyraża negatywnÄ… opiniÄ™ co do zgodnoÅ›ci z prawem i interesem SpóÅ‚ki wniosku PZU zmierzajÄ…cego do podjÄ™cia uchwaÅ‚y o opiniowanej treÅ›ci.

ZarzÄ…d nie neguje idei powoÅ‚ania rewidenta do spraw szczególnych w celu zbadania zgodnoÅ›ci z prawem wspóÅ‚pracy pomiÄ™dzy GrupÄ… Goodyear a SpóÅ‚kÄ… w latach 2005 – 2009, jeÅ›li rzeczywiÅ›cie ma to sÅ‚użyć zakoÅ„czeniu sporu i wyjaÅ›nieniu wÄ…tpliwoÅ›ci jakie pojawiÅ‚y siÄ™ w ciÄ…gu ostatnich miesiÄ™cy pomiÄ™dzy najwiÄ™kszymi akcjonariuszami SpóÅ‚ki. W opinii ZarzÄ…du, w przypadku zmiany osoby rewidenta proponowanej przez Wnioskodawców oraz wprowadzeniu zmian w treÅ›ci uchwaÅ‚y wskazanych w opinii, ustanÄ… przeciwwskazania natury prawnej do podjÄ™cia uchwaÅ‚y przez Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie SpóÅ‚ki, a jedyne kryteria, które akcjonariusze winni brać pod rozwagÄ™ to indywidualna ocena celowoÅ›ci powoÅ‚ania rewidenta w Å›wietle kosztów badania, które SpóÅ‚ka obowiÄ…zana bÄ™dzie ponieść oraz faktu, że kwestie, które miaÅ‚by zbadać rewident zostaÅ‚y już jednomyÅ›lnie i pozytywnie zweryfikowane przez komitet rady nadzorczej do spraw transakcji z podmiotami powiÄ…zanymi, w skÅ‚ad którego wchodziÅ‚o po jednym przedstawicielu akcjonariuszy mniejszoÅ›ciowych i wiÄ™kszoÅ›ciowych.

Kursy walut 2024-02-29

+ więcej

www.Autodoc.pl

Produkty finansowe na skróty:

Konta: Konta osobiste Konta młodzieżowe Konta firmowe Konta walutowe
Kredyty: Kredyty gotówkowe Kredyty mieszkaniowe Kredyty z dopłatą Kredyty dla firm