pieniadz.pl

Drop SA
Informacja poufna – instrukcja Urzędu Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy

26-06-2013


KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO
Raport bieżący nr 19 / 2013
Data sporzÄ…dzenia: 2013-06-26
Skrócona nazwa emitenta
DROP S.A.
Temat
Informacja poufna – instrukcja UrzÄ™du Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy
Podstawa prawna
Art. 56 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ofercie - informacje poufne
Treść raportu:
ZarzÄ…d DROP S.A. z siedzibÄ… w Warszawie ("SpóÅ‚ka") informuje, iż w dniu 25 czerwca 2013 r. powziÄ…Å‚ wiedzÄ™ o powszechnym dostÄ™pie do dokumentu p.t.: "Program kontroli koordynowanej. Kontrola podatników dokonujÄ…cych obrotu zÅ‚omem" ("Program"). W zwiÄ…zku z tym, że informacje zawarte w w/w dokumencie mogÄ… wpÅ‚ynąć na notowania akcji SpóÅ‚ki podjÄ™ta zostaÅ‚a decyzja o publikacji powyższego Programu. Program zostaÅ‚ przygotowany przez UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy w styczniu 2010 roku w zwiÄ…zku informacjami posiadanymi przez UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy o rosnÄ…cej skali wyÅ‚udzeÅ„ VAT w obrocie zÅ‚omem w województwie kujawsko-pomorskim. W tym kontekÅ›cie trudno wytÅ‚umaczalnym jest fakt, że UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy wnioskowaÅ‚ do Ministerstwa Finansów o zlecenie UrzÄ™dowi Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy przygotowania instrukcji, która miaÅ‚a przeciwdziaÅ‚ać zjawisku wyÅ‚udzania podatku VAT w zÅ‚omie, zamiast wnioskować o wprowadzenie zasady odwrotnego obciążenia. Zasada odwrotnego obciążenia byÅ‚a powszechnie znana i stosowana w krajach Unii Europejskiej (np. WÅ‚ochy, Holandia) w obrocie zÅ‚omem od koÅ„ca lat dziewięćdziesiÄ…tych ubiegÅ‚ego wieku (na zasadzie zgody innych krajów), a dyrektywa umożliwiajÄ…ca krajom czÅ‚onkowskim Unii Europejskiej swobodne stosowanie tego instrumentu w walce z oszustwami podatkowymi w obrocie zÅ‚omem wprowadzona zostaÅ‚a w 2006 roku. W zwiÄ…zku z tÄ… dyrektywÄ… zasadÄ™ odwróconego obciążenia w obrocie zÅ‚omem w 2006 roku wprowadziÅ‚y WÄ™gry, a w 2008 roku Rumunia i BuÅ‚garia. Logicznym nastÄ™pstwem dyrektywy, w obliczu oszustw w zakresie podatku VAT w obrocie zÅ‚omem w Polsce, powinno być również wystÄ…pienie przez pracowników UrzÄ™du Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy do Ministerstwa Finansów o wprowadzenie zasady odwrotnego obciążenia.
Zamiast tego przygotowany zostaÅ‚ Program okreÅ›lajÄ…cy cele zaÅ‚ożenia i metodologiÄ™ prowadzenia kontroli podatkowych w branży zÅ‚omowej, w którym nazwa SpóÅ‚ki wymieniona zostaÅ‚a w bardzo negatywnym kontekÅ›cie. SpóÅ‚ka DROP S.A. powyższÄ… instrukcjÄ™ otrzymaÅ‚a w lutym 2012 roku. W zwiÄ…zku z otrzymaniem dokumentu zlecono niezależnym kancelariom prawnym – ekspertom z dziedziny prawa podatkowego, przygotowanie opinii prawnych. W jednej z otrzymanych opinii prawnych stwierdzono o Programie nastÄ™pujÄ…co:
"Stworzony przez UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy Program kontroli koordynowanej stanowi jaskrawy przykÅ‚ad rażących naruszeÅ„ elementarnych zasad obowiÄ…zujÄ…cych w polskim systemie prawa podatkowego. W samych zaÅ‚ożeniach Programu organ nie ukrywa negatywnego stosunku do podmiotów trudniÄ…cych siÄ™ obrotem zÅ‚omem, a także nie pozostawia wÄ…tpliwoÅ›ci co do braku jakiegokolwiek obiektywizmu w niniejszej sprawie. BiorÄ…c pod uwagÄ™ fakt, że przedmiotowy dokument bÄ™dzie miaÅ‚ bezpoÅ›redni wpÅ‚yw na prowadzone postÄ™powania kontrolne, albowiem w samym tytule oraz zaÅ‚ożeniach zawiera stwierdzenie, iż ma stać siÄ™ modelowym podrÄ™cznikiem kontroli podatników dokonujÄ…cych obrotu zÅ‚omem, można z dużym prawdopodobieÅ„stwem stwierdzić, że zawarte w nim naruszenia obowiÄ…zujÄ…cych przepisów prawa zostanÄ… transponowane do prowadzonych na jego podstawie postÄ™powaÅ„ kontrolnych. W demokratycznym paÅ„stwie prawa wydaje siÄ™ nieprawdopodobne, aby organ kontroli skarbowej przeprowadzaÅ‚ kontrolÄ™ na podstawie dokumentu, zawierajÄ…cego a priori przyjÄ™ty wynik kontroli, oczywiÅ›cie negatywny dla podatnika. Program kontroli skarbowej powinien zawierać ogólne wytyczne, dotyczÄ…ce prowadzonych postÄ™powaÅ„, jednak niewyobrażalnym jest, by zawieraÅ‚ gotowe tezy i rozstrzygniÄ™cia, pod których kÄ…tem prowadzone ma być postÄ™powanie. Prowadzi to nie tylko do naruszenia obowiÄ…zujÄ…cych na gruncie polskiego prawa podatkowego zasad postÄ™powania, ale podważa istnienie demokratycznego porzÄ…dku prawa."
Z kolei w drugiej opinii prawnej stwierdzono, że:
"UrzÄ™dnicy stosujÄ…cy program i wytyczne podrÄ™cznika, a nie przepisy prawa (Ordynacji podatkowej, ustawy o VAT, ustawy o kontroli skarbowej), Å›wiadomie pomijajÄ…cy szereg gwarancji zawartych w tych normach i przez to wyrzÄ…dzajÄ…cy szkodÄ™ – powinni spodziewać siÄ™ nie tylko odpowiedzialnoÅ›ci dyscyplinarnej, w skrajnych przypadkach – karnej (np. art. 231 kk), ale także – odszkodowawczej (cywilnej)."
W zwiÄ…zku z rekomendacjami wynikajÄ…cymi z otrzymanych opinii prawnych SpóÅ‚ka skierowaÅ‚a do organów Å›cigania zawiadomienie dot. możliwoÅ›ci popeÅ‚nienia przestÄ™pstwa przez autorów wyżej wymienionego Programu.
Obecnie Prokuratura OkrÄ™gowa prowadzi postepowanie w celu ustalenia, na jakiej podstawie autorzy Programu kontroli i PodrÄ™cznika wymienili z nazwy DROP S.A. (oraz inne podmioty) jako "beneficjenta" nielegalnych transakcji w obrocie zÅ‚omem i czy powyższe nie byÅ‚o przez kogoÅ› inspirowane, a jeżeli tak to w jaki sposób. Pytanie o inspirowanie wynika z umieszczenia w dokumencie bardzo fachowych informacji (np. "spektrometry do oznaczania skÅ‚adu zÅ‚omu metali (typy, dokÅ‚adność, producenci, dostawcy)"). Spektrometry sÄ… urzÄ…dzeniami zaawansowanej technologii, bardzo drogimi, nieużywanymi przez mniejsze podmioty gospodarcze zajmujÄ…ce siÄ™ obrotem zÅ‚omem.

Na stronie 21 Programu w założeniach organizacyjnych w punkcie 2 stwierdzono:
"W kontroli uczestniczy 16 urzÄ™dów kontroli skarbowej, przy czym punktem wyjÅ›cia sÄ… urzÄ™dy kontroli skarbowej wÅ‚aÅ›ciwe dla siedzib beneficjentów wskazanych na str. 9 i 10 niniejszego programu, tj.:
- UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy,
- UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Katowicach,
- UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Krakowie,
- UrzÄ…d kontroli Skarbowej w Poznaniu,
- UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Warszawie (realizuje UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy)."
Z powyższego fragmentu Programu wynika co najmniej mocno zastanawiajÄ…cy fakt, że już w styczniu 2010 roku pracownicy UrzÄ™du Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy wskazali firmÄ™ DROP S.A. jako jedynÄ… z listy do kontroli przez UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy. W rzeczywistoÅ›ci formalne wskazanie DROP S.A. do kontroli przez UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy nastÄ…piÅ‚o dopiero rok później – w styczniu 2011 roku.

Na stronie 15 PodrÄ™cznika modelowej kontroli zÅ‚omowej znalazÅ‚y siÄ™ rekomendacje, które praktycznie pozbawiajÄ… zÅ‚udzeÅ„, jeżeli chodzi o uczciwość prowadzonych postepowaÅ„ kontrolnych w DROP S.A. przez UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy. W PodrÄ™czniku stwierdzono miÄ™dzy innymi, że:
"Trzeba wziąć pod uwagÄ™, iż tylko wielokrotne przesÅ‚uchania tych samych osób, zadawanie szczegóÅ‚owych i w istocie tych samych, choć odmiennie sformuÅ‚owanych pytaÅ„ oraz przesÅ‚uchania różnych osób mogÄ… doprowadzić do ujawnienia prawdy lub znalezienia podstaw do zweryfikowania wiarygodnoÅ›ci Å›wiadka.
Gromadzenie kompletnego materiaÅ‚u dowodowego. Każdy kolejny dowód potwierdzajÄ…cy stanowisko kontrolujÄ…cych jest zawsze pożądany i należy go przeprowadzić."

W zwiÄ…zku z tym, że stanowisko UrzÄ™du Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy wobec DROP S.A. już w styczniu 2010 roku byÅ‚o negatywne, chociaż kontrola w DROP S.A. rozpoczęła siÄ™ dopiero w styczniu 2011 roku SpóÅ‚ka zÅ‚ożyÅ‚a proÅ›bÄ™ do Ministerstwa Finansów o przeniesienie kontroli do innego, dowolnego UrzÄ™du Kontroli Skarbowej w Polsce.

Instrukcja Urzędu Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy w załączeniu.

Podstawa prawna: Art. 56 ust. 1 pkt. 1) Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spóÅ‚kach publicznych (Dz. U. 2005 Nr 184 poz. 1539).

Kursy walut 2024-02-29

+ więcej

www.Autodoc.pl

Produkty finansowe na skróty:

Konta: Konta osobiste Konta młodzieżowe Konta firmowe Konta walutowe
Kredyty: Kredyty gotówkowe Kredyty mieszkaniowe Kredyty z dopłatą Kredyty dla firm