| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | | Raport bieżący nr | 29 | / | 2013 | | | |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2013-07-20 | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | |
| DROP S.A. | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Zabezpieczenie potencjalnych zaległości podatkowych na majątku DROP S.A. | |
| Podstawa prawna | | | | | | | |
| Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| ZarzÄ…d DROP S.A. z siedzibÄ… w Warszawie ("SpóÅ‚ka") informuje, że 19 lipca 2013 roku otrzymaÅ‚ decyzjÄ™ Marii PierzchaÅ‚y-Bandelot Naczelnika Drugiego Mazowieckiego UrzÄ™du Skarbowego w Warszawie z dnia 4 lipca 2013 r. ("Decyzja"). Maria PierzchaÅ‚a-Bandelot Naczelnik Drugiego Mazowieckiego UrzÄ™du Skarbowego w Warszawie na podstawie art. 33 § 1, art. 33 § 2 pkt 2 i 3, art. 33 § 3, art. 33 § 4 pkt 2 oraz 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) postanowiÅ‚a zabezpieczyć na majÄ…tku DROP S.A. 90.759.359,00 zÅ‚otych na potencjalne zalegÅ‚oÅ›ci podatkowe z tytuÅ‚u podatku od towarów i usÅ‚ug za okres 02-12/2009 oraz 01-11/2010 r. wraz z odsetkami za zwÅ‚okÄ™. Decyzja Naczelnika Drugiego Mazowieckiego UrzÄ™du Skarbowego w Warszawie zostaÅ‚a podjÄ™ta na wniosek Zbigniewa Stawickiego Dyrektora UrzÄ™du Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy, który 13 stycznia 2011 roku wszczÄ…Å‚ w SpóÅ‚ce postÄ™powanie kontrolne. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego UrzÄ™du Skarbowego w Warszawie wydaÅ‚ decyzjÄ™ zabezpieczajÄ…cÄ… ze wzglÄ™du na kwestionowanie przez UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy faktur wystawionych przez 122 podmioty z uwagi na naruszenie przepisu art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o podatku od towarów i usÅ‚ug. ProtokoÅ‚y kontroli w UrzÄ™dzie Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy przygotowywali: Marek Arendt – inspektor kontroli skarbowej, Marcin BystroÅ„ski – starszy komisarz skarbowy, Maciej Czajkowski – inspektor kontroli skarbowej, Wojciech NiewiÅ„ski – starszy komisarz skarbowy, Aleksandra Ornoch – referendarz, JarosÅ‚aw Pawski – inspektor kontroli skarbowej, Hanna Peć – inspektor kontroli skarbowej, Magdalena Rutkiewicz – referendarz. Zofia Rykowska – informatyk, Katarzyna SmoczyÅ„ska – starszy referendarz,
Naruszenie przepisu art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o podatku od towarów i usÅ‚ug polegaÅ‚o na tym, że rzekomo SpóÅ‚ka nie dochowaÅ‚a należytej starannoÅ›ci ("szczególnej ostrożnoÅ›ci") w relacjach handlowych ze 122 dostawcami towaru. W kontrolowanym okresie do SpóÅ‚ki dostarczaÅ‚o w sumie okoÅ‚o tysiÄ…ca dostawców. Procedury w relacjach handlowych z kwestionowanymi kontrahentami byÅ‚y takie same, jak w przypadku pozostaÅ‚ych ponad oÅ›miuset podmiotów. Jeżeli dla 122 kontrahentów procedury byÅ‚y niewystarczajÄ…ce i zapÅ‚acony podatek VAT nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego, to dlaczego byÅ‚y wystarczajÄ…ce w pozostaÅ‚ych ponad 800 przypadkach. W ocenie SpóÅ‚ki pracownicy UrzÄ™du Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy prowadzili kontrolÄ™ w SpóÅ‚ce zgodnie z "Programem kontroli koordynowanej. Kontrola podatników dokonujÄ…cych obrotu zÅ‚omem" zatwierdzonym przez Macieja Krzewskiego - ZastÄ™pcÄ™ Dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej w Ministerstwie Finansów w której instruowano, że: "Każdy kolejny dowód potwierdzajÄ…cy stanowisko kontrolujÄ…cych jest zawsze pożądany i należy go przeprowadzić." "Notoryjnie bowiem wiadomym jest", jakie jest stanowisko inspektora UrzÄ™du Kontroli Skarbowej wobec polskiego przedsiÄ™biorcy, uczciwie pÅ‚acÄ…cego podatki w Polsce. Ze 122 kwestionowanych dostawców przez UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy wedÅ‚ug ProtokoÅ‚u z 12 czerwca 2013 roku 44 dostawców w toku postÄ™powaÅ„ podatkowych, karnych lub kontroli podatkowych przyznaÅ‚o siÄ™ do faktu zarejestrowania dziaÅ‚alnoÅ›ci na polecenie osób trzecich. Mimo rzeczywistych dostaw zÅ‚omu do DROP S.A. UrzÄ…d Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy stwierdziÅ‚, że zapÅ‚acony podatek VAT przez DROP S.A. nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego ze wzglÄ™du na to, że dostawca "nie czuÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›cicielem sprzedawanego do DROPa zÅ‚omu".
Z uwagi na wadliwość wydanych wobec powyższych podmiotów decyzji SpóÅ‚ka wniosÅ‚a o umorzenie w powyższym zakresie postÄ™powania kontrolnego w DROP S.A. z uwagi na jego bezprzedmiotowość (ujawnione firmanctwo).
Pracownicy UrzÄ™du Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy pomimo bardzo dÅ‚ugiego okresu od wszczÄ™cia postÄ™powania do wydania ProtokoÅ‚u kontroli (prawie 2.5 roku) w ogóle nie przeprowadzili najważniejszych i najbardziej pożądanych dowodów bezpoÅ›rednich – w szczególnoÅ›ci z przesÅ‚uchania w charakterze Å›wiadków prawie 3/4 (89) spoÅ›ród kwestionowanych 122 kontrahentów SpóÅ‚ki w kontrolowanym okresie, natomiast oparli swoje "ustalenia" na dowodach zgromadzonych z naruszeniem zasady bezpoÅ›rednioÅ›ci dowodów oraz czynnego udziaÅ‚u strony w zeznaniach osób przesÅ‚uchanych również w charakterze podejrzanych.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego UrzÄ™du Skarbowego w Warszawie pod koniec 2010 r. i na poczÄ…tku 2011 roku wydaÅ‚a w sumie 5 decyzji zabezpieczajÄ…cych na kwotÄ™ prawie 26 mln zÅ‚otych. Warto przypomnieć, że Maria PierzchaÅ‚a-Bandelot Naczelnik Drugiego Mazowieckiego UrzÄ™du Skarbowego w Warszawie wydaÅ‚a decyzje zabezpieczajÄ…ce mimo sporzÄ…dzenia przez Drugi Mazowiecki UrzÄ…d Skarbowy w Warszawie analizy finansowej z której nie wynikaÅ‚y przesÅ‚anki uzasadniajÄ…ce dokonanie zabezpieczenia. Mimo braku przesÅ‚anek, decyzje zabezpieczajÄ…ce dla SpóÅ‚ki zostaÅ‚y wydane. Wojewódzki SÄ…d Administracyjny w Warszawie uchyliÅ‚ wszystkie 5 decyzji zabezpieczajÄ…cych. W uzasadnieniu wyroku z 25 stycznia 2012 roku (III S.A./Wa 1369/11) Wojewódzki SÄ…d Administracyjny w Warszawie stwierdziÅ‚:
"Zdaniem SÄ…du skoro zaniżenie zobowiÄ…zania podatkowego z tytuÅ‚u podatku od towarów i usÅ‚ug, jest okolicznoÅ›ciÄ… bÄ™dÄ…cÄ… przedmiotem badania w odrÄ™bnym postÄ™powaniu podatkowym i okoliczność ta nie zostaÅ‚a ostatecznie stwierdzona poprzez wydanie decyzji okreÅ›lajÄ…cych zobowiÄ…zanie podatkowe, to sam fakt prowadzenia takiego postÄ™powania nie stanowi wystarczajÄ…cej podstawy do przyjÄ™cia istnienia uzasadnionej obawy, iż zobowiÄ…zanie podatkowe nie zostanie uiszczone w rozumieniu art. 33 § 1 Ordynacji podatkowej.
PrzyjÄ™cie argumentacji organów podatkowych, wskazujÄ…cej, że stwierdzone w trakcie prowadzonego postÄ™powania kontrolnego nieprawidÅ‚owoÅ›ci skutkujÄ…ce zaniżeniem zobowiÄ…zaÅ„ podatkowych stwarzajÄ… automatycznie uzasadnionÄ… obawÄ™, iż zobowiÄ…zanie nie zostanie wykonane, doprowadziÅ‚oby w istocie do wydawania decyzji zabezpieczajÄ…cej w trakcie każdej kontroli podatkowej, w której stwierdzone zostanÄ… tego rodzaju nieprawidÅ‚owoÅ›ci."
Wydanie kolejnej decyzji zabezpieczajÄ…cej 4 lipca 2013 roku wobec SpóÅ‚ki przez tego samego Naczelnika Drugiego Mazowieckiego UrzÄ™du Skarbowego w Warszawie mimo 5-krotnej przegranej w Wojewódzkim SÄ…dzie Administracyjnym w Warszawie w ocenie SpóÅ‚ki może Å›wiadczyć o dziaÅ‚aniu (być może inspirowanym) nakierowanym na doprowadzenie SpóÅ‚ki do upadÅ‚oÅ›ci. Z pewnoÅ›ciÄ… doprowadzenie do upadÅ‚oÅ›ci polskiego, rodzinnego przedsiÄ™biorstwa nie jest korzystne dla Skarbu PaÅ„stwa. PodkreÅ›lić należy także, że niektóre podmioty w decyzji zabezpieczajÄ…cej za lata 2009-2010 z 31 marca 2011 roku wydanej przez tego samego Naczelnika Drugiego Mazowieckiego UrzÄ™du Skarbowego w Warszawie nie znalazÅ‚y siÄ™ w protokoÅ‚ach kontroli UrzÄ™du Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy z czerwca 2013 roku ( nie potwierdziÅ‚y siÄ™ zarzuty wobec DROP S.A. z 31 marca 2011 roku). Należyta staranność wymagana jest od przedsiÄ™biorcy, pracowników organów podatkowych utrzymywanych z podatków nie obowiÄ…zuje należyta staranność.
SpóÅ‚ka zÅ‚oży odwoÅ‚anie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 14 dni od dnia dorÄ™czenia Decyzji.
W zaÅ‚Ä…czeniu częściowa lista podmiotów kwestionowanych w protokoÅ‚ach UrzÄ™du Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy.
| |
|