| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | | Raport bieżący nr | 6 | / | 2011 | | | |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2011-02-17 | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | |
| DROP S.A. | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Opinia prawna dotycząca zabezpieczeń potencjalnych zaległości podatkowych na majątku DROP S.A. | |
| Podstawa prawna | | | | | | | |
| Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| ZarzÄ…d DROP S.A. z siedzibÄ… w Warszawie ("SpóÅ‚ka") informuje, że 16 lutego 2011 roku otrzymaÅ‚ od prof. dr hab. Piotra Pogonowskiego "OpiniÄ™ prawnÄ… dotyczÄ…cÄ… oceny zgodnoÅ›ci z prawem postÄ™powania oraz zastosowania przez Naczelnika II Mazowieckiego UrzÄ™du Skarbowego Å›rodków tytuÅ‚em zabezpieczenia, dokonanego wobec DROP S.A. w Warszawie" ("Opinia").
Najważniejsze konkluzje wyżej wymienionej Opinii
"OdnoszÄ…c przedstawione wyżej poszczególne zaÅ‚ożenie wÅ‚aÅ›ciwej wykÅ‚adni i stosowania norm prawa podatkowego przez Organ Skarbowy w opiniowanej sprawie Podatnika - DROP SpóÅ‚ki Akcyjnej , należy podkreÅ›lić, co nastÄ™puje:
1. Decyzja nr 1472/PP-1 III/723-16/10/SJ Naczelnika II Mazowieckiego UrzÄ™du Skarbowego w Warszawie o zabezpieczeniu na majÄ…tku podatnika - DROP S.A. - rzekomych należnoÅ›ci budżetowych z tytuÅ‚u podatku od towarów i usÅ‚ug za grudzieÅ„ 2009 r. zostaÅ‚a wydana z naruszeniem zasad prawa dotyczÄ…cych w szczególnoÅ›ci bÅ‚Ä™dnej wykÅ‚adni i zastosowania przepisów materialnego prawa podatkowego, jak i wymogów postÄ™powania podatkowego i kontrolnego (w szczególnoÅ›ci dowodowego oraz zasadnoÅ›ci i sposobu zabezpieczenia).
2. Opiniowana decyzja – sposób zastosowania przepisów przez Organ Skarbowy - podważa zasadÄ™ zaufania obywateli do paÅ„stwa (prawa). Arbitralne i sprzeczne z systemem prawa, stosowanie przepisów wobec DROP SA stanowi w istocie instrument konfiskaty mienia. Organ nie majÄ…c żadnych podstaw, których istnienia jest w stanie choćby wykazać dowodami – w rozumieniu ordynacji podatkowej – doprowadziÅ‚ do zachwiania sytuacji finansowej DROP SA.
3. Decyzja Organu Skarbowego narusza przy tym standard europejskiej wykÅ‚adni zasad odliczeÅ„ w VAT, który, jak szeroko argumentowano, sprowadza siÄ™ do tezy, że uprawnienie podatnika do odliczenia VAT nie może być oceniane na tle późniejszych lub wczeÅ›niejszych transakcji oraz zamiarów innych podmiotów, o których podatnik nie wie i których cel (potencjalnie oszukaÅ„czy) nie jest mu znany. Jako sprzeczne z zaÅ‚ożeniami konstytucyjnymi i europejskimi zasadami wykÅ‚adni i stosowania przepisów o VAT, stosowanie przepisów przez Organ Skarbowy jest bezprawne.
4. Z treÅ›ci uzasadnienia decyzji wynika, że Organ Skarbowy nie wykazaÅ‚ podstaw zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 4 lit.a) ustawy o VAT. W szczególnoÅ›ci na organie skarbowym ciążyÅ‚ obowiÄ…zek wykazania:
- zaistnienia takiej okoliczności (nie dokonania w rzeczywistości danej czynności) oraz (kumulatywnie)
- stwierdzenie, że z ogóÅ‚u obiektywnych okolicznoÅ›ci wynika, że podatnik nabywajÄ…c towar lub usÅ‚ugÄ™ od podmiotu, wiedziaÅ‚ (miaÅ‚ Å›wiadomość), że transakcja stanowi nadużycie prawa.
Organ skarbowy stwierdziÅ‚ jedynie, że mogÄ… zaistnieć naruszenia prawa po stronie kontrahentów, nie byÅ‚ w stanie powiÄ…zać ich jednak z wiedzÄ… DROP SA o ewentualnych nadużyciach. Jako dowody nie mogÄ… sÅ‚użyć w szczególnoÅ›ci oÅ›wiadczenia Organu Skarbowego o tym, że:
- pod niektórymi adresami wskazanymi jako miejsca prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci znajdujÄ… siÄ™ mieszkania, w których nie jest prowadzona dziaÅ‚alność gospodarcza;
- niektórzy kontrahenci nie posiadajÄ… dokumentacji potwierdzajÄ…cej prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej;
- niektórzy kontrahenci nie dysponujÄ… zapleczem technicznym umożliwiajÄ…cym prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej w zakresie obrotu zÅ‚omem;
- w stosunku do części ww. kontrahentów toczÄ… siÄ™ postÄ™powania podatkowe lub prokuratorskie, dotyczÄ…ce prowadzonej przez nich dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej;
- w stosunku do części ww. kontrahentów prowadzone postÄ™powania podatkowe zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ wydaniem decyzji, zgodnie z którymi dziaÅ‚alność kontrahentów polegaÅ‚a na wprowadzaniu do obiegu tzw. "pustych faktur". Organ nie wykazaÅ‚ jakie naruszenia, w jakim zakresie, dotyczÄ… poszczególnych kontrahentów DROP SA i na ile można zarzucić DROP SA wiedzÄ™ lub powinność Å›wiadomoÅ›ci o tych zdarzeniach, biorÄ…c pod uwagÄ™ każdÄ… indywidualnÄ… transakcjÄ™, a także profesjonalizm i szczególnÄ… staranność DROP SA w kontaktach ze swoimi kontrahentami. Organ Skarbowy nie odniósÅ‚ siÄ™ także do wyjaÅ›nieÅ„ i twierdzeÅ„ DROP SA podniesionych w korespondencji oraz spotkaniach w toku postÄ™powania podatkowego i kontrolnego. Arbitralne, sprzeczne z prawem pomijanie Å›rodków dowodowych (np. opisanych faktur dokumentami wz itd.) przedstawionych przez DROP SA jest ewidentnym zÅ‚amaniem prawa – w tym zasad jego stosowania utrwalonych w przedstawionym wyżej orzecznictwie krajowym i europejskim.
5. Organ skarbowy nie przeprowadziÅ‚ postÄ™powania dowodowego, które jak podkreÅ›lono wyżej, ma na celu ustalenie rzeczywistego stanu faktycznego ale nie może być celem samym w sobie. Organ skarbowy powinien wykazać przewidzianymi prawem Å›rodkami dowodowymi, że faktura zawierajÄ…ca podatek naliczony dokumentuje czynność podlegajÄ…cÄ… opodatkowaniu podatkiem od towarów i usÅ‚ug, która jednak w rzeczywistoÅ›ci nie zostaÅ‚a dokonana. Jako kuriozalne należy uznać oparcie decyzji organu skarbowego o tak kolosalnych skutkach finansowych dla DROP SA – podatnika i pracodawcy – np. na oÅ›wiadczeniu jednego z kierowców kontrahenta DROP SA, który zapamiÄ™taÅ‚ rozmiary nieruchomoÅ›ci, na której zostawiaÅ‚ towar, jako wynoszÄ…ce 50 x 50 m, gdy w rzeczywistoÅ›ci organ skarbowy stwierdziÅ‚, że teren ten byÅ‚ wiÄ™kszy, czy nie możność kontaktu telefonicznego z kontrahentem DROP SA. Nie ma znaczenia dla Organu Skarbowego, że wyjaÅ›nienia te byÅ‚y skÅ‚adane po upÅ‚ywie dÅ‚ugiego czasu, co naturalnie powoduje zacieranie siÄ™ precyzyjnych obrazów w pamiÄ™ci każdego czÅ‚owieka. Podobnie iluzjÄ… zgodnego z prawem przeprowadzenia postÄ™powania dowodowego i wyciagniÄ™cia wniosków po wszechstronnej analizie stanu faktycznego sprawy, jest oparcie decyzji Organu na oÅ›wiadczeniu jednego z kierowców dostarczajÄ…cych towar do DROP SA jakoby ,,przywoziÅ‚ on nie swój towar". WyjaÅ›nienie takie Å›wiadczy o tym, że transakcja – w myÅ›l przedstawionych wyżej zasad rzÄ…dzÄ…cych VAT – zostaÅ‚a prawnie skutecznie dokonana. Stanowisko Organu Skarbowego zdaje siÄ™ prowadzić do wniosku, żę KAÅ»DY PODMIOT, KTÓRY UCZESTNICZY W OBRCIE VAT POWINIEN DLA SWOJEGO BEZPIECZEŃSTWA posiadać rozwiniÄ™te sÅ‚użby wywiadu gospodarczego, co i tak może nie uchronić go od odpowiedzialnoÅ›ci za któregoÅ› z nieuczciwych kontrahentów. OczywiÅ›cie, jak wykazano wyżej, takie rozumowanie Organu Skarbowego jest pozbawione podstaw prawnych.
6. Organ nie wykazaÅ‚ istnienia ustawowych podstaw do zastosowania Å›rodków zabezpieczajÄ…cych. W szczególnoÅ›ci każda okoliczność, która jest w ocenie organu skarbowego podstawÄ… zastosowania zabezpieczenia, zgodnie z prawem podatkowym musi odnosi siÄ™ Å›ciÅ›le do stanu faktycznego dotyczÄ…cego możliwoÅ›ci finansowych i majÄ…tkowych podmiotu oraz powinna być przez organ skarbowy wszechstronnie wyÅ›wietlona i udowodniona (,,uzasadniona obawa") biorÄ…c pod uwagÄ™ fakt, że zabezpieczenie dokonywane jest jeszcze przed wydaniem ostatecznej decyzji i może wyrzÄ…dzić niepowetowane straty u podatnika.
Sama przewidywana wysokość tego zobowiÄ…zania nie może stanowić wystarczajÄ…cej podstawy do zastosowania zabezpieczenia, o ile nie zostanie wykazane, że w zestawieniu z sytuacjÄ… majÄ…tkowÄ… strony zachodzi uzasadniona obawa niewykonania zobowiÄ…zania podatkowego także w ramach postÄ™powania egzekucyjnego. DROP SA posiada prawa, których wartość dalece przewyższa rzekome zobowiÄ…zania i które byÅ‚y oferowane przez SpóÅ‚kÄ™ jako przedmiot zabezpieczenia. Także sam fakt prowadzenia postÄ™powania kontrolnego wobec podatnika ani nawet wysoka kwota przewidywanej zalegÅ‚oÅ›ci podatkowej nie stanowiÄ… okolicznoÅ›ci uzasadniajÄ…cej automatyczne zastosowanie zabezpieczenia. Jako kuriozalne należy potraktować wiÄ™c stwierdzenie Organu Skarbowego, które znalazÅ‚o siÄ™ jako jedyne w rzeczywistoÅ›ci jedyne ,,uzasadnienie" zastosowania Å›rodków zabezpieczajÄ…cych, że w ocenie organu skarbowego ,,majÄ…c na uwadze wyniki postÄ™powaÅ„ kontrolnych prowadzonych przez Dyrektora UrzÄ™du Kontroli Skarbowej w Warszawie oraz Naczelnika Drugiego Mazowieckiego UrzÄ™du Skarbowego w Warszawie zachodzi uzasadniona obawa, że po zakoÅ„czeniu tych postÄ™powaÅ„ kontrolnych SpóÅ‚ka nie bÄ™dzie w stanie wykonać swoich wymagalnych zobowiÄ…zaÅ„ okreÅ›lonych decyzjami, wydanymi już po zakoÅ„czeniu postÄ™powaÅ„ kontrolnych.". Można sarkastycznie stwierdzić, że WOBEC KAZDEGO PODMIOTU UCZESTNICZACEGO W OBROCIE PRAWNYM WOBEC KTÓREGO ZOSTANA PRZEDSIEWZIETE PRZEZ ORGANY SKARBOWE SPRZECZNE Z PRAWEM SRODKI ZABEZPIECZENIA W POSTACI NP. ZABLOKOWANIA SROKDOW PIENIEÅ»NYCH NA BIEŻĄCÄ„ DZIALANOŚĆ, W KRÓTKIM CZASIE BĘDZIE MOÅ»NA POSTAWIĆ ZARZUT NIEWYPLACALNOSCI, CZY ZAGROÅ»ENIA TYM STANEM.
7. Organ skarbowy nie zastosowaÅ‚ adekwatnych (proporcjonalnych) Å›rodków zabezpieczenia, Å‚amiÄ…c szereg przepisów ordynacji podatkowej także w tym zakresie. Jak wykazano, zabezpieczenie wykonania decyzji może być wiÄ™c dokonane w pierwszej kolejnoÅ›ci we wskazanej przez podatnika formie, bardziej dla niego dogodnej niż stosowane z reguÅ‚y przez organ egzekucyjny zajÄ™cie Å›rodków na rachunku bankowym na podstawie ustawy o postÄ™powaniu egzekucyjnym w administracji. Nie chcÄ…c zastosować dobrowolnej formy zabezpieczenia, organ podatkowy zobligowany jest do wydania stosownego postanowienia, a dopiero po tym - ustanawiania zabezpieczenia w formie przewidzianej w ustawie o postÄ™powaniu egzekucyjnym w administracji.
8. Organ powinien zastosować najmniej uciążliwy Å›rodek zabezpieczenia. Uciążliwość to dokuczliwość zastosowanego Å›rodka dla codziennego życia czy prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci, powodujÄ…ca niemożność czy utrudnienia codziennego funkcjonowania dÅ‚użnika. Ze stanowiska SpóÅ‚ki przedstawianego wielokrotnie organom skarbowym wynika, że zajÄ™cie tytuÅ‚em zabezpieczenia tak znacznych kwot stanowi dużą dolegliwość dla SpóÅ‚ki i uniemożliwia jej normalne funkcjonowanie. Co wiÄ™cej, DROP SA oferowaÅ‚ Organowi Skarbowemu dobrowolne zabezpieczenia na nieruchomoÅ›ciach i prawach majÄ…tkowych, co jest uprawnieniem DROP SA, a z czego nie skorzystaÅ‚ Organ Skarbowy.
9. Decyzja zawiera iluzjÄ™ zgodnego z prawem uzasadnienia faktycznego i prawnego. W szczególnoÅ›ci nie wystarczy powoÅ‚anie siÄ™ przez Organ Skarbowy na okreÅ›lony materiaÅ‚ dowodowy, który przemawia za ustaleniami organu, ale konieczne jest także w sytuacji, gdy z innych dowodów wynikajÄ… przeciwne wnioski, podanie przyczyn, przemawiajÄ…cych za brakiem wiarygodnoÅ›ci tych dowodów, a wiarygodnoÅ›ciÄ… tej części materiaÅ‚u dowodowego, na podstawie której okreÅ›lone fakty uznano za udowodnione. DROP SA wykazywaÅ‚a przy pomocy dokumentów i innych Å›rodków dowodowych niezasadność ustaleÅ„ Organu Skarbowego, który nie odniósÅ‚ siÄ™ w ogóle do nich w uzasadnieniu decyzji, czym narusza zasady prawa podatkowego oraz konstytucyjne prawa podstawowe.
10. Wszystkie wskazane wyżej tytuÅ‚em przykÅ‚adu najbardziej jaskrawe przypadki naruszenia prawa przez Organ Skarbowy przy zastosowaniu opiniowanych Å›rodków zabezpieczajÄ…cych skÅ‚aniajÄ… do wniosku, że postÄ™powanie Organów podważa zasadÄ™ zaufania obywateli do paÅ„stwa (prawa). Arbitralne i sprzeczne z prawem krajowym i europejskim, stosowanie przez Organ Skarbowy przepisów wobec DROP SA stanowi w istocie instrument konfiskaty mienia. Organ nie majÄ…c żadnych podstaw, których istnienia jest w stanie wykazać dowodami – w rozumieniu Ordynacji podatkowej – doprowadziÅ‚ do zachwiania sytuacji finansowej DROP SA. To sprzeczne z zasadami prawa podatkowego dziaÅ‚ania organu skarbowego prowadzÄ… do stanu kiedy możliwe bÄ™dzie stwierdzenie, że Podatnik może nie regulować swoich należnoÅ›ci wobec paÅ„stwa z powodu zajÄ™cia tytuÅ‚em zabezpieczenia wszystkich Å›rodków finansowych. Nie jest to też przykÅ‚ad dziaÅ‚ania przyjaznego dla podatnika, ale raczej opresji paÅ„stwa."
W zaÅ‚Ä…czniku: Opis postÄ™powaÅ„ organów podatkowych Opinia prawna prof. dr hab. Piotra Pogonowskiego Decyzja Dyrektora UrzÄ™du Kontroli Skarbowej w Warszawie z 28-09-2010 Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 07-12-2010
| |
|