| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | Raport bieżący nr | 12 | / | 2008 | |
| |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2008-04-13 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| FON | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Raport dotyczÄ…cy nie stosowania zasad "Dobrych praktyk spóÅ‚ek notowanych na GPW" | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Inne uregulowania
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| ZarzÄ…d FON S.A., w oparciu o § 29 ust. 3. Regulaminu GieÅ‚dy Papierów WartoÅ›ciowych w Warszawie S.A. informuje, że stosuje wiÄ™kszość zasad Dobrych Praktyk SpóÅ‚ek Notowanych na GPW, za wyjÄ…tkiem zasad wskazanych poniżej, które nie sÄ… stosowane trwale lub przejÅ›ciowo, bÄ…dź sÄ… stosowane w ograniczonym zakresie:
II. Dobre praktyki realizowane przez zarzÄ…dy spóÅ‚ek gieÅ‚dowych
11. SpóÅ‚ka prowadzi korporacyjnÄ… stronÄ™ internetowÄ… i zamieszcza na niej:
04) informacjÄ™ o terminie i miejscu walnego zgromadzenia, porzÄ…dek obrad oraz projekty uchwaÅ‚ wraz z uzasadnieniami a także inne dostÄ™pne materiaÅ‚y zwiÄ…zane z walnymi zgromadzeniami spóÅ‚ki, co najmniej na 14 dni przed wyznaczonÄ… datÄ… zgromadzenia,
Zasada nie jest i nie bÄ™dzie stosowana w części dotyczÄ…cej terminu zamieszczania na stronie internetowej SpóÅ‚ki projektów uchwaÅ‚ wraz z uzasadnieniem i innych dostÄ™pnych materiaÅ‚ów zwiÄ…zanych z walnymi zgromadzeniami SpóÅ‚ki. Termin przekazywania do publicznej wiadomoÅ›ci treÅ›ci projektów uchwaÅ‚ wraz z zaÅ‚Ä…cznikami, na co najmniej 8 dni przed wyznaczonÄ… datÄ… zgromadzenia, o którym mowa w par.39 ust.1 pkt.3 w zw. Z par.97 ust.5 RozporzÄ…dzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie raportów bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartoÅ›ciowych, jest terminem wystarczajÄ…cym do zapoznania siÄ™ z ich treÅ›ciÄ….
16) roczne sprawozdania z dziaÅ‚alnoÅ›ci rady nadzorczej, z uwzglÄ™dnieniem pracy jej komitetów, wraz z przekazanÄ… przez radÄ™ nadzorczÄ… ocenÄ… pracy rady nadzorczej oraz systemu kontroli wewnÄ™trznej i systemu zarzÄ…dzania ryzykiem istotnym dla spóÅ‚ki,
Zasada bÄ™dzie stosowana w części dotyczÄ…cej rocznego sprawozdania z dziaÅ‚alnoÅ›ci rady nadzorczej. PozostaÅ‚e wymogi nie bÄ™dÄ… stosowane ze wzglÄ™du na niepowoÅ‚anie komitetów wewnÄ…trz rady nadzorczej oraz aktualnym brakiem systemu kontroli wewnÄ™trznej i systemu zarzÄ…dzania ryzykiem istotnym dla spóÅ‚ki. Po zrealizowaniu emisji akcji serii F systemy te zostanÄ… utworzone.
27) pytania akcjonariuszy dotyczące spraw objętych porządkiem obrad, zadawane przed i w trakcie walnego zgromadzenia, wraz z odpowiedziami na zadawane pytania,
Zasada nie jest i nie bÄ™dzie stosowana. W spóÅ‚ce nie jest prowadzony szczegóÅ‚owy zapis przebiegu obrad WZA zawierajÄ…cy wszystkie wypowiedzi i pytania. O umieszczeniu poszczególnych kwestii w protokoÅ‚ach WZA decyduje ich przewodniczÄ…cy, kierujÄ…c siÄ™ przepisami prawa, wagÄ… danej sprawy oraz uzasadnionymi żądaniami akcjonariuszy. Uczestnicy WZA, zgodnie z przepisami kodeksu spóÅ‚ek handlowych, majÄ… prawo skÅ‚adać oÅ›wiadczenia na piÅ›mie, które sÄ… zaÅ‚Ä…czane do protokoÅ‚ów. SpóÅ‚ka uznaje, że takie zasady w wystarczajÄ…cy sposób zapewniajÄ… transparentność obrad walnych zgromadzeÅ„.
12. SpóÅ‚ka zapewnia funkcjonowanie swojej strony internetowej w jÄ™zyku angielskim, przynajmniej w zakresie wskazanym w części II. pkt 1. Zasada ta powinna być stosowana najpóźniej poczÄ…wszy od dnia 1 stycznia 2009 r.
SpóÅ‚ka nie bÄ™dzie stosowaÅ‚a tego wymogu ze wzglÄ™du na brak uzasadnienia ekonomicznego.
III. Dobre praktyki stosowane przez czÅ‚onków rad nadzorczych
11. Poza czynnościami wymienionymi w przepisach prawa rada nadzorcza powinna:
01) raz w roku sporzÄ…dzać i przedstawiać zwyczajnemu walnemu zgromadzeniu zwiÄ™zÅ‚Ä… ocenÄ™ sytuacji spóÅ‚ki, z uwzglÄ™dnieniem oceny systemu kontroli wewnÄ™trznej i systemu zarzÄ…dzania ryzykiem istotnym dla spóÅ‚ki,
Zasada nie jest i nie bÄ™dzie stosowana w części dotyczÄ…cej oceny systemów. Ze wzglÄ™du na brak systemu kontroli wewnÄ™trznej i systemu zarzÄ…dzania ryzykiem istotnym dla spóÅ‚ki, rada nadzorcza nie przedstawi zwyczajnemu walnemu zgromadzeniu oceny tych systemów.
22. CzÅ‚onek rady nadzorczej powinien przekazać zarzÄ…dowi spóÅ‚ki informacjÄ™ na temat swoich powiÄ…zaÅ„ z akcjonariuszem dysponujÄ…cym akcjami reprezentujÄ…cymi nie mniej niż 5% ogólnej liczby gÅ‚osów na walnym zgromadzeniu. Powyższy obowiÄ…zek dotyczy powiÄ…zaÅ„ natury ekonomicznej, rodzinnej lub innej, mogÄ…cych mieć wpÅ‚yw na stanowisko czÅ‚onka rady nadzorczej w sprawie rozstrzyganej przez radÄ™.
Zasada nie jest i nie bÄ™dzie stosowana. Powyższa zasada jest zbÄ™dna w kontekÅ›cie wyÅ‚Ä…czenia siÄ™ czÅ‚onka Rady Nadzorczej od udziaÅ‚u w decyzjach Rady w sytuacji konfliktu interesów. PrawidÅ‚owym i wystarczajÄ…cym na gruncie obowiÄ…zujÄ…cego prawa jest kryterium celu i skutku jaki chce wywoÅ‚ać i wywoÅ‚uje czÅ‚onek Rady Nadzorczej swoimi dziaÅ‚aniami. Takim kryterium jest dziaÅ‚anie dla dobra spóÅ‚ki bÄ…dź akcjonariuszy.
36. Przynajmniej dwóch czÅ‚onków rady nadzorczej powinno speÅ‚niać kryteria niezależnoÅ›ci od spóÅ‚ki i podmiotów pozostajÄ…cych w istotnym powiÄ…zaniu ze spóÅ‚kÄ…. W zakresie kryteriów niezależnoÅ›ci czÅ‚onków rady nadzorczej powinien być stosowany ZaÅ‚Ä…cznik II do Zalecenia Komisji Europejskiej z dnia 15 lutego 2005 r. dotyczÄ…cego roli dyrektorów niewykonawczych lub bÄ™dÄ…cych czÅ‚onkami rady nadzorczej spóÅ‚ek gieÅ‚dowych i komisji rady (nadzorczej). Niezależnie od postanowieÅ„ pkt b) wyżej wymienionego ZaÅ‚Ä…cznika osoba bÄ™dÄ…ca pracownikiem spóÅ‚ki, podmiotu zależnego lub podmiotu stowarzyszonego nie może być uznana za speÅ‚niajÄ…cÄ… kryteria niezależnoÅ›ci, o których mowa w tym ZaÅ‚Ä…czniku. Ponadto za powiÄ…zanie z akcjonariuszem wykluczajÄ…ce przymiot niezależnoÅ›ci czÅ‚onka rady nadzorczej w rozumieniu niniejszej zasady rozumie siÄ™ rzeczywiste i istotne powiÄ…zanie z akcjonariuszem majÄ…cym prawo do wykonywania 5 % i wiÄ™cej ogólnej liczby gÅ‚osów na walnym zgromadzeniu.
Powyższa zasada nie jest i nie bÄ™dzie stosowana. Zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami prawa, czÅ‚onkowie Rady nadzorczej sÄ… powoÅ‚ywani w sposób suwerenny przez WZA SpóÅ‚ki. Wobec powyższego nie ma podstaw do ograniczani swobody w wyborze czÅ‚onków Rady Nadzorczej SpóÅ‚ki. Nadto kryterium "niezależnoÅ›ci" nie sÅ‚uży prawidÅ‚owo okreÅ›leniu pozycji i kryteriów, którymi powinien kierować siÄ™ czÅ‚onek rady Nadzorczej podejmujÄ…c decyzje w wykonaniu swojego mandatu. Z racji samego faktu powoÅ‚ania i możliwoÅ›ci odwoÅ‚ania przez akcjonariuszy oraz funkcji czÅ‚onka rady, którÄ… jest reprezentowanie akcjonariuszy, jest to kryterium iluzoryczne i niejasne. Zdaniem SpóÅ‚ki "niezależność" czÅ‚onków organów SpóÅ‚ki to możliwość i konieczność dziaÅ‚ania w granicach praw i w interesie spóÅ‚ki – i tak rozumianÄ… niezależność SpóÅ‚ka respektuje.
17. W ramach rady nadzorczej powinien funkcjonować co najmniej komitet audytu. W skÅ‚ad tego komitetu powinien wchodzić co najmniej jeden czÅ‚onek niezależny od spóÅ‚ki i podmiotów pozostajÄ…cych w istotnym powiÄ…zaniu ze spóÅ‚kÄ…, posiadajÄ…cy kompetencje w dziedzinie rachunkowoÅ›ci i finansów. W spóÅ‚kach, w których rada nadzorcza skÅ‚ada siÄ™ z minimalnej wymaganej przez prawo liczby czÅ‚onków, zadania komitetu mogÄ… być wykonywane przez radÄ™ nadzorczÄ….
Powyższa zasada nie jest i nie bÄ™dzie stosowana, ponieważ w ramach Rady Nadzorczej nie funkcjonujÄ… żadne komitety. SpóÅ‚ka stoi na stanowisku, iż wyodrÄ™bnienie w skÅ‚adzie Rady Nadzorczej komitetów nie znajduje uzasadnienia. W sprawach należących do kompetencji komitetów Rady Nadzorczej SpóÅ‚ka prowadzi prace i podejmuje decyzje kolegialnie. W skÅ‚adzie Rady Nadzorczej zasiadajÄ… czÅ‚onkowie posiadajÄ…cy odpowiedniÄ… wiedzÄ™ i kompetencje w tym zakresie.
28. W zakresie zadaÅ„ i funkcjonowania komitetów dziaÅ‚ajÄ…cych w radzie nadzorczej powinien być stosowany ZaÅ‚Ä…cznik I do Zalecenia Komisji Europejskiej z dnia 15 lutego 2005 r. dotyczÄ…cego roli dyrektorów niewykonawczych (…).
Powyższa zasada nie jest i nie będzie stosowana, ponieważ nie jest stosowana zasada nr 7 części III. W ramach Rady Nadzorczej nie funkcjonują żadne komitety.
39. Zawarcie przez spóÅ‚kÄ™ umowy/transakcji z podmiotem powiÄ…zanym, speÅ‚niajÄ…cej warunki o której mowa w części II pkt 3, wymaga aprobaty rady nadzorczej.
Zasada nie jest i nie bÄ™dzie stosowana. Uregulowania zawarte w obowiÄ…zujÄ…cych przepisach prawa, w poÅ‚Ä…czeniu ze statutem i Regulaminem Rady Nadzorczej dotyczÄ…ce zawieranych transakcji/umów z podmiotami powiÄ…zanymi, sÄ… wystarczajÄ…ce. Do kompetencji Rady Nadzorczej należy staÅ‚y nadzór nad dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… SpóÅ‚ki, również w zakresie decyzji o wszystkich istotnych umowach SpóÅ‚ki, przy przyjÄ™ciu okreÅ›lonych w statucie SpóÅ‚ki kryteriów wartoÅ›ci tych umów.
W pozostaÅ‚ym zakresie Emitent stosuje siÄ™ do Zasad Dobrych Praktyk SpóÅ‚ek Notowanych na GPW. | |
|