| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | Raport bieżący nr | 17 | / | 2009 | |
| |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2009-03-16 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| KONSORCJUM STALI S.A. | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Stanowisko ZarzÄ…du w sprawie terminów publikacji raportów okresowych | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| ZarzÄ…d Konsorcjum Stali S.A. z siedzibÄ… w Warszawie (dalej: Emitent), zgodnie z informacjÄ… przekazanÄ… Komisji Nadzoru Finansowego (dalej: KNF) w dniu 6 marca 2009 r, informuje o podtrzymaniu terminów publikacji raportów okresowych, wskazanych w raporcie bieżącym nr 9/2009 opublikowanym w dniu 22 stycznia 2009 r. W chwili obecnej Emitent nie widzi żadnych podstaw prawnych ani możliwoÅ›ci faktycznych, aby terminy te korygować. Zapis § 104 RozporzÄ…dzenia Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartoÅ›ciowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa paÅ„stwa niebÄ™dÄ…cego paÅ„stwem czÅ‚onkowskim (Dz. U. 2009, nr 33, poz. 259), obowiÄ…zujÄ…cego od 15 marca 2009 r, nie daje podstaw do żądania zmiany raportów bieżących, co jest sugerowane przez KNF. Terminy przekazania raportów okresowych powinny być zgodne przede wszystkim z raportem bieżącym publikowanym do koÅ„ca stycznia, okreÅ›lajÄ…cym daty publikacji raportów okresowych. Zmiana dat publikacji raportów okresowych 45 dni po obligatoryjnym terminie ich publikacji naruszaÅ‚aby zasadÄ™ lex retro non agit i takiej wykÅ‚adni nie sposób zaakceptować. JednoczeÅ›nie Emitent uważa, że jedynie terminy wskazane w raporcie bieżącym nr 9/2009 gwarantujÄ… otrzymanie przez Inwestorów rzetelnej informacji o sytuacji finansowej Emitenta.
Emitent 1 lipca 2008 r. poÅ‚Ä…czyÅ‚ siÄ™ ze spóÅ‚kÄ… Bodeko Sp. z o.o. z siedzibÄ… w Zawierciu. Już wczeÅ›niej, bo od koÅ„ca 2007 r., prowadziÅ‚ dziaÅ‚ania organizacyjne, których celem byÅ‚o wypracowanie jak najlepszej drogi unifikacji. Ważnym elementem tych prac byÅ‚o zbudowanie jednego zwiÄ™zÅ‚ego programu ksiÄ™gowo – finansowo - logistycznego, który staÅ‚by siÄ™ podwalinÄ… poÅ‚Ä…czonych organizacji. Z zapisów harmonogramów wdrożeÅ„, tworzonych jeszcze w 2007 r. wynika jednoznacznie, że sprawozdanie finansowe Emitenta za 2008 r. nie bÄ™dzie możliwe do przygotowania wczeÅ›niej niż do 15 maja b.r. Harmonogramy wdrożeÅ„ uwzglÄ™dniajÄ… procedury rachunkowoÅ›ci, ich jakość, terminowość oraz szkolenia pracowników Emitenta, jak i firmy zewnÄ™trznej Å›wiadczÄ…cej wobec Emitenta usÅ‚ugi rachunkowo - ksiÄ™gowe. Harmonogramy te staÅ‚y siÄ™ podstawÄ… uÅ‚ożenia innych spraw z zakresu prawa pracy (plan urlopów), czy prawa korporacyjnego. Termin publikacji rocznego sprawozdania wpisuje siÄ™ w zaplanowane dużo wczeÅ›niej dziaÅ‚ania, których podstawÄ… byÅ‚o zaufanie do przewidywalnoÅ›ci przepisów prawa polskiego.
Zdaniem Emitenta, uprawnienie Ministra Finansów do wydania rozporzÄ…dzenia nie może naruszać już istniejÄ…cych norm prawa. O ile przedstawiona wykÅ‚adnia rozporzÄ…dzenia Ministra Finansów nie skraca terminów samego sporzÄ…dzenia sprawozdania finansowego, to należy zauważyć, że raport roczny musi zawierać badanie sprawozdania przez podmiot uprawniony, a w tym wypadku skrócenie terminów publikacji okreÅ›lonych w ustawie o rachunkowoÅ›ci wymaga, zdaniem Emitenta, procedur ustawowych. Badanie sprawozdania finansowego jest procesem dÅ‚ugotrwaÅ‚ym i jego skrócenie poprzez wykÅ‚adniÄ™ przepisów prawa jest niemożliwe, nieuzasadnione i niewÄ…tpliwie wpÅ‚ywa na jakość sprawozdania.
Zdaniem Emitenta przepisy RozporzÄ…dzenia, które majÄ… po raz pierwszy zastosowanie do raportów okresowych rocznych i skonsolidowanych raportów okresowych rocznych sporzÄ…dzanych za okresy sprawozdawcze roku obrotowego rozpoczynajÄ…cego siÄ™ w 2008 r., przekazywanych po dniu wejÅ›cia w życie rozporzÄ…dzenia dotyczÄ… niewÄ…tpliwie ich zawartoÅ›ci, a nie terminu publikacji.
PodsumowujÄ…c, Emitent nie jest w stanie sprostać sugerowanemu przez KNF obowiÄ…zkowi publikacji raportu rocznego za rok obrotowy 2008 w terminie do 30 kwietnia 2009 r. Emitent uważa, że jest fizycznie niemożliwe, aby w przeciÄ…gu póÅ‚tora miesiÄ…ca, jakie pozostaÅ‚y do sugerowanego terminu publikacji raportu rocznego, dokonać zmiany obowiÄ…zujÄ…cych umów cywilnoprawnych w zakresie przygotowania i zbadania sprawozdania finansowego, jak również przesuniÄ™cia harmonogramu wdrożenia programu ksiÄ™gowo - finansowo - logistycznego. Emitent sÄ…dzi, że w paÅ„stwie prawa tego typu sytuacje, sugerowanego wstecznego dziaÅ‚ania przepisów, z którymi w tym przypadku mamy do czynienia, nie powinny mieć miejsca. Skutki ich niewykonania lub wykonania wadliwego mogÄ… być bardzo dotkliwe, nie tylko dla samego Emitenta ale również lub przede wszystkim dla Inwestorów. Stanowisko to wydaje siÄ™ zgodne ze stanowiskiem TrybunaÅ‚u Konstytucyjnego zawartym w wyroku z dnia 10 grudnia 2007 r. Sygn. akt P 43/07 w którym TrybunaÅ‚ uznaÅ‚ za niezgodne z KonstytucjÄ… stosowanie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spóÅ‚kach publicznych (Dz. U. Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119) do stanów faktycznych sprzed wejÅ›cia w życie przepisów ustawy.
| |
|