| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | | Raport bieżący nr | 48 | / | 2008 | | | |
| Data sporządzenia: | 2008-04-28 | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | |
| KOPEX S.A. | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Wykaz informacji zgodnie z Uchwałą Zarządu GPW | |
| Podstawa prawna | | | | | | | |
| Inne uregulowania
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| Zarząd KOPEX S.A. z siedzibą w Katowicach (Emitent) w nawiązaniu do § 29 ust. 5 Regulaminu Giełdy przekazuje do publicznej wiadomości informacje zgodnie z Uchwałą Nr 1013/2007 Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 11 grudnia 2007 roku:
a.) Wykaz zasad zawartych w dokumencie "Dobre praktyki spółek notowanych na GPW", przyjętego Uchwałą Nr 12/1170/2007 Rady Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. w dniu 4 lipca 2007 roku, które przez Emitenta nie są i do odwołania nie będą stosowane:
Część II - Dobre praktyki stosowane przez zarządy spółek giełdowych
Zasada 1 pkt 4
"informację o terminie i miejscu walnego zgromadzenia, porządek obrad oraz projekty uchwał wraz z uzasadnieniami a także inne dostępne materiały związane z walnymi zgromadzeniami spółki, co najmniej na 14 dni przed wyznaczoną datą zgromadzenia"
- Emitent publikuje treści projektów uchwał wraz z załącznikami, na co najmniej 8 dni przed wyznaczoną datą zgromadzenia, o którym mowa w § 39 ust. 1 pkt. 3 w zw. z § 97 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie raportów bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych
Zasada 1 pkt 6
"roczne sprawozdania z działalności rady nadzorczej, z uwzględnieniem pracy jej komitetów, wraz z przekazaną przez radę nadzorczą oceną pracy rady nadzorczej oraz systemu kontroli wewnętrznej i systemu zarządzania ryzykiem istotnym dla spółki"
- w ramach działalności Rady Nadzorczej Emitenta nie funkcjonują komitety.
Zasada 1 pkt 7
"pytania akcjonariuszy dotyczące spraw objętych porządkiem obrad, zadawane przed i w trakcie walnego zgromadzenia, wraz z odpowiedziami na zadawane pytania"
- Emitent będzie umieszczał na swojej stronie internetowej odpowiedzi na pytania akcjonariuszy dotyczące spraw objętych porządkiem obrad zadawanych w formie pisemnej.
Zasada 1 pkt 11
"powzięte przez zarząd, na podstawie oświadczenia członka rady nadzorczej, informacje o powiązaniach członka rady nadzorczej z akcjonariuszem dysponującym akcjami reprezentującymi nie mniej niż 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu spółki"
- Emitent przekazuje do publicznej wiadomości życiorys i doświadczenie zawodowe członka Rady Nadzorczej Emitenta, co w ocenie Emitenta jest wystarczającą informacją do oceny mozliwości sprawowania przez tę osobę powierzonej jej funkcji.
Zasada 2
"Spółka zapewnia funkcjonowanie swojej strony internetowej w języku angielskim, przynajmniej w zakresie wskazanym w części II"
- Emitent nie stosuje zasady w zakresie wskazanym w części II.
Część III - Dobre praktyki stosowane przez członków rad nadzorczych
Zasada 2
"Członek rady nadzorczej powinien przekazać zarządowi spółki informację na temat swoich powiązań z akcjonariuszem dysponującym akcjami reprezentującymi nie mniej niż 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu. Powyższy obowiązek dotyczy powiązań natury ekonomicznej, rodzinnej lub innej, mogących mieć wpływ na stanowisko członka rady nadzorczej w sprawie rozstrzyganej przez radę"
- Emitent przekazuje do publicznej wiadomości życiorys i doświadczenie zawodowe członka Rady Nadzorczej Emitenta, co w ocenie Emitenta jest wystarczającą informacją do oceny mozliwości sprawowania przez tę osobę powierzonej jej funkcji.
Zasada 6
"Przynajmniej dwóch członków rady nadzorczej powinno spełniać kryteria niezależności od spółki i podmiotów pozostających w istotnym powiązaniu ze spółką. W zakresie kryteriów niezależności członków rady nadzorczej powinien być stosowany Załącznik II do Zalecenia Komisji Europejskiej z dnia 15 lutego 2005 r. dotyczącego roli dyrektorów niewykonawczych lub będących członkami rady nadzorczej spółek giełdowych i komisji rady (nadzorczej). Niezależnie od postanowień pkt b) wyżej wymienionego Załącznika osoba będąca pracownikiem spółki, podmiotu zależnego lub podmiotu stowarzyszonego nie może być uznana za spełniającą kryteria niezależności, o których mowa w tym Załączniku. Ponadto za powiązanie z akcjonariuszem wykluczające przymiot niezależności członka rady nadzorczej w rozumieniu niniejszej zasady rozumie się rzeczywiste i istotne powiązanie z akcjonariuszem mającym prawo do wykonywania 5 % i więcej ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu"
- Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Emitenta dokonuje wyboru członków Rady Nadzorczej zgodnie z obowiązującymi przepisami kodeksu spółek handlowych oraz Statutu Spółki
Zasada 7
"W ramach rady nadzorczej powinien funkcjonować co najmniej komitet audytu. W skład tego komitetu powinien wchodzić co najmniej jeden członek niezależny od spółki i podmiotów pozostających w istotnym powiązaniu ze spółką, posiadający kompetencje w dziedzinie rachunkowości i finansów. W spółkach, w których rada nadzorcza składa się z minimalnej wymaganej przez prawo liczby członków, zadania komitetu mogą być wykonywane przez radę nadzorczą"
- Emitent stoi na stanowisku, iż wyodrębnienie w składzie Rady Nadzorczej komitetów nie jest uzasadnione. W sprawach należących do kompetencji komitetów Rada Nadzorcza prowadzi prace i podejmuje decyzje kolegialnie. W składzie Rady Nadzorczej zasiadają członkowie posiadający odpowiednią wiedzę i kompetencje w tym zakresie.
Zasada 8
"W zakresie zadań i funkcjonowania komitetów działających w radzie nadzorczej powinien być stosowany Załącznik I do Zalecenia Komisji Europejskiej z dnia 15 lutego 2005 r. dotyczącego roli dyrektorów niewykonawczych (…)"
- Emitent stoi na stanowisku, iż wyodrębnienie w składzie Rady Nadzorczej komitetów nie jest uzasadnione. W sprawach należących do kompetencji komitetów Rada Nadzorcza prowadzi prace i podejmuje decyzje kolegialnie. W składzie Rady Nadzorczej zasiadają członkowie posiadający odpowiednią wiedzę i kompetencje w tym zakresie.
b.) Opis sposobu działania Walnego Zgromadzenia i jego zasadniczych uprawnień definiuje Regulamin Walnego Zgromadzenia KOPEX S.A. ustalony uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia KOPEX Nr 3 z dnia 31 sierpnia 2006 roku (w załączeniu)
c.) Informacje z zakresu organów zarządzających i nadzorczych spółki.
Skład Zarządu KOPEX SA na dzień sporządzenia raportu bieżącego:
1. Tadeusz Soroka - Prezes Zarządu
2. Krzysztof Jędrzejewski - Wiceprezes Zarządu
3. Joanna Parzych - Wiceprezes Zarządu
Skład Rady Nadzorczej KOPEX S.A. na dzień sporządzenia raportu bieżącego:
1. Leszek Jędrzejewski - Przewodniczący RN
2. Marzena Misiuna - Członek RN
3. Adam Kalkusiński - Członek RN
4. Iwona Bajda - Członek RN
5. Stanisław Bargieł - Członek RN
Organy zarządzające i nadzorujące w KOPEX S.A. działają w oparciu o uchwalone i zatwierdzone Regulaminy:
- Regulamin Zarządu KOPEX S.A. zatwierdzony uchwałą Rady Nadzorczej KOPEX Nr 140/V/2006 z dnia 30 listopada 2006 roku (w załączeniu)
- Regulamin Rady Nadzorczej KOPEX S.A. zatwierdzony uchwałą Rady Nadzorczej KOPEX Nr 149/V/2007 z dnia 21 marca 2007 roku (w załączeniu)
Zgodnie z przyjętymi przez Spółkę zasadami ładu korporacyjnego Rada Nadzorcza KOPEX SA nie powołuje komitetów co zostało uzasadnione.
d.) Działanie w jednostce systemu kontroli wewnętrznej powiązanej z systemem rachunkowości.
W spółce występuje kontrola funkcjonalna, która oparta jest o regulaminie kontroli wewnętrznej oraz instrukcjach:
- sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych,
- inwentaryzacyjnej,
- kasowej,
- windykacji należności.
Kontrola wewnętrzna wspomagana jest poprzez przestrzeganie procedur istniejącego w jednostce systemu jakości ISO oraz przeprowadzane audyty wewnętrzne we wszystkich jednostkach organizacyjnych – w większości dwukrotnie na przestrzeni roku. Jednostki certyfikacyjne, które wydały certyfikaty dla KOPEX S.A. tj.:
- TUV NORD Polska Sp. z o.o. – wg normy PN-EN ISO 9001;
- Zakład Systemów Jakości i Zarządzania MON za zgodność z AQAP 2110 – NATO;
- Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A. za zgodność z kryteriami ISO oraz Wewnętrznego Systemu Kontroli (WSK)
przeprowadziły w roku 2007 audyty nadzoru z wynikiem pozytywnym potwierdzając tym samym prawidłowość stosowanych norm i systemu zarządzania jakością w KOPEX S.A. oraz podejmowanie działań dla jego dalszego doskonalenia. Istnieje podział obowiązków związanych z dyspozycją, wykonaniem i rejestracją operacji gospodarczych. System kontroli wewnętrznej zapewnia kompletne ujęcie i prawidłowe udokumentowanie w obszarach: zakupu i zapłat faktur, sprzedaży i wpłat należności, systemu kalkulacji kosztów i wyceny produktów, wynagrodzeń, pozostałych kosztów i przychodów. W obszarze obrotu środkami majątkowymi dokonywane jest uzgadnianie sald. Dokumenty księgowe są sprawdzane przez pracowników pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym. Efektem sprawowanej kontroli wewnętrznej jest zapewnienie prawidłowości przebiegu i dokumentowania procesów gospodarczych oraz poprawności ewidencji księgowej tych procesów. | |
|