| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | Raport bieżący nr | 28 | / | 2008 | |
| |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2008-04-24 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| MCI | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| MCI inwestuje w e-turystykÄ™ w Czechach | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Art. 56 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ofercie - informacje poufne
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| ZarzÄ…d MCI Management SA informuje, iż w dniu 24 kwietnia 2008 roku, subfundusz MCI.TechVentures 1.0. (Fundusz), wchodzÄ…cy w skÅ‚ad Grupy MCI, podpisaÅ‚ umowÄ™ inwestycyjnÄ… z udziaÅ‚owcami czeskiej spóÅ‚ki INVIA.CZ s.r.o. Na mocy podpisanej umowy, po speÅ‚nieniu siÄ™ przewidzianych umowÄ… warunków wstÄ™pnych, Fundusz odkupi od dotychczasowych udziaÅ‚owców 50,10% udziaÅ‚ów tej spóÅ‚ki. INVIA.CZ jest liderem rynku e-turystyki w Czechach i na SÅ‚owacji. Pod wzglÄ™dem obrotów nie ma sobie równych także w caÅ‚ym regionie Europy Åšrodkowo-Wschodniej.
Strony umowy inwestycyjnej postanowiÅ‚y nie ujawniać wartoÅ›ci transakcji, jednak zgodnie z wewnÄ™trznÄ… terminologiÄ… Funduszu transakcja zalicza siÄ™ do tzw. "big tickets", czyli transakcji o wielkoÅ›ci powyżej 10 mln PLN. Jest to wiÄ™c jedna z wiÄ™kszych inwestycji MCI w portfelu. Po sfinalizowaniu transakcji, udziaÅ‚owcami spóÅ‚ki, oprócz Funduszu, bÄ™dÄ… 3 osoby fizyczne z Czech, które byÅ‚y zaÅ‚ożycielami INVII w 2002 roku oraz Internet Travel Holding AG, spóÅ‚ka zależna szwajcarskiej grupy inwestycyjnej Centralway AG, która dotychczas byÅ‚a inwestorem wiÄ™kszoÅ›ciowym. Strony umowy inwestycyjnej przyjęły wspólny cel upublicznienia spóÅ‚ki poprzez wprowadzenie jej na parkiet Warszawskiej GieÅ‚dy Papierów WartoÅ›ciowych w 2009 roku. W ramach IPO dotychczasowi wÅ‚aÅ›ciciele INVII planujÄ… sprzedać kolejny pakiet swoich akcji, pozostajÄ…c wÅ‚aÅ›cicielem mniej wiÄ™cej jednej czwartej spóÅ‚ki.
INVIA.CZ powstaÅ‚a w 2002 roku jako czwarty gracz na rynku e-travel w Czechach, jednak dziÄ™ki bardzo sprawnemu zarzÄ…dowi i dużemu naciskowi na efektywność marketingu internetowego w krótkim czasie staÅ‚a siÄ™ numerem 1 na swoim rynku macierzystym, a nastÄ™pnie rozpoczęła ekspansjÄ™ miÄ™dzynarodowÄ…. W chwili obecnej INVIA.CZ, generujÄ…c obroty na poziomie blisko 50 mln EUR w 2007 roku, jest wiÄ™ksza niż pozostali 3 liczÄ…cy siÄ™ gracze w Czechach Å‚Ä…cznie. Od 2005 roku spóÅ‚ka generuje zysk. W 2004 roku INVIA.CZ weszÅ‚a na rynek sÅ‚owacki, gdzie również posiada w chwili obecnej pozycjÄ™ lidera, choć skala dziaÅ‚ania na SÅ‚owacji jest znaczÄ…co mniejsza niż w Czechach, co wiąże siÄ™ z dużo wczeÅ›niejszym etapem rozwoju tego rynku oraz z jego mniejszÄ… skalÄ…. SpóÅ‚ka uruchomiÅ‚a również swoje witryny sprzedażowe w Polsce i na WÄ™grzech, a w najbliższym czasie planuje rozpocząć dziaÅ‚alność w Rumunii. INVIA.CZ ma ambicjÄ™ stania siÄ™ liderem na rynkach, na których dziaÅ‚a, zwÅ‚aszcza jeżeli chodzi o rynki majÄ…ce opóźnienie w stosunku do gÅ‚ównych rynków regionu, czyli Czech i Polski (rynek turystyki w Internecie w Czechach jest porównywalny wielkoÅ›ciÄ… do rynku polskiego, mimo blisko 4-krotnie mniejszej liczby mieszkaÅ„ców).
RealizujÄ…c niniejszÄ… transakcjÄ™ MCI planuje stać siÄ™ aktywnym centrum konsolidacji branży e-turystyki w Europie Åšrodkowo-Wschodniej. Celem MCI w perspektywie 2 – 3 lat jest zbudowanie silnej grupy o przychodach przekraczajÄ…cych 250 mln EUR. MajÄ…c w portfelu dwie najwiÄ™ksze spóÅ‚ki w tym obszarze w regionie, Travelplanet i INVIĘ, jest na najlepszej drodze, aby to zrealizować. Obie spóÅ‚ki bÄ™dÄ… funkcjonowaÅ‚y niezależnie, jednak Fundusz jako wiodÄ…cy akcjonariusz bÄ™dzie zainteresowany realizacjÄ… możliwych synergii operacyjnych i strategicznych. W dÅ‚uższej perspektywie MCI nie wyklucza konsolidacji kapitaÅ‚owej obu podmiotów na warunkach rynkowych.
INVIA.CZ posiada w swojej ofercie ponad 40.000 wycieczek od ponad 420 tour operatorów, dla niektórych z nich jest najwiÄ™kszym kanaÅ‚em sprzedaży. Oprócz pakietów turystycznych, spóÅ‚ka oferuje również bilety lotnicze, miejsca hotelowe, ubezpieczenia czy wynajem samochodów, jednak produkty te stanowiÄ… poniżej 5% obrotów ze sprzedaży. INVIA.CZ w szczególny sposób dba o budowÄ™ spoÅ‚ecznoÅ›ci wokóÅ‚ swojej oferty, rozwijajÄ…c szereg funkcjonalnoÅ›ci Web 2.0, w tym możliwość umieszczania w serwisie relacji czy zdjęć z podróży, fora dyskusyjne, możliwość oceniania hoteli itd. SpóÅ‚ka stworzyÅ‚a również system lojalnoÅ›ciowy dla ponad 300.000 zarejestrowanych użytkowników. Warto także zaznaczyć, że INVIA.CZ jest jednÄ… z najbardziej rozpoznawalnych marek w czeskim Internecie, a Å›rednio 10% czeskich internautów regularnie odwiedza strony serwisu. W 2005 roku spóÅ‚ka postanowiÅ‚a rozszerzyć swojÄ… dziaÅ‚alność o kanaÅ‚ off-line i utworzyÅ‚a 3 wÅ‚asne punkty sprzedaży. Dodatkowo od 2007 roku buduje model franchisingowy, w ramach którego, pod markÄ… INVIA.CZ, dziaÅ‚a ok. 30 punktów sprzedaży w caÅ‚ych Czechach.
Rynek turystyki w Europie Åšrodkowo-Wschodniej jest bardzo atrakcyjny i charakteryzuje siÄ™ wysokim potencjaÅ‚em wzrostu. Liczba ludnoÅ›ci w 5 krajach, w których dziaÅ‚a INVIA.CZ jest porównywalna do liczby mieszkaÅ„ców Niemiec. Natomiast wartość rynku turystycznego jest tam ok. 8-krotnie niższa niż u naszych zachodnich sÄ…siadów. Jeszcze wiÄ™ksze różnice dotyczÄ…c sprzedaży oferty turystycznej przez Internet. Liczba ludnoÅ›ci w "12" krajów, które przystÄ…piÅ‚y do Unii Europejskiej stanowi ponad 20% ogóÅ‚u ludnoÅ›ci Wspólnoty, natomiast generujÄ… oni jedynie niecaÅ‚e 4% przychodów branży turystycznej on-line. Na to wszystko warto naÅ‚ożyć perspektywÄ™ wzrostu samego rynku turystyki, który w kanale tradycyjnym roÅ›nie Å›redniorocznie o ponad 2,5% (w okresie 1998 – 2009), podczas gdy w tym samym okresie przychody branży turystycznej w Internecie rosnÄ… Å›rednio o ponad 70% rocznie.
| |
|