| KOMISJA PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD | |
|
| | Raport bieżący nr | 5 | / | 2005 |
| | |
| Data sporządzenia: | 2005-01-31 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| SMMEDIA | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Wniosek do Prezesa URTiP o kontrolę przestrzegania Decyzji oraz o nałożenie kary pieniężnej na Prezesa | |
| Zarządu Telekomunikacji Polskiej S.A | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Art. 81 ust. 1 pkt 2 Ustawy PPO - zdarzenia wpływające na cenę lub wartość papieru
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| Warszawa, 31 stycznia 2005 r.
SM-MEDIA S.A.
Wniosek do Prezesa URTiP o kontrolę przestrzegania Decyzji oraz nałożenie kary pieniężnej na Prezesa Zarządu Telekomunikacji Polskiej S.A.
Raport bieżący nr 5/2005
Zarząd SM-MEDIA S.A. informuje, że w dniu 31 stycznia 2005r. na podstawie art. 199 ust . 1 i 2 oraz art. 209 ust. 1 pkt. 22 i ust. 2 w związku z art. 210 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800) zwanej dalej "PT" złożył do Prezesa URTiP wniosek o: 1. przeprowadzenie kontroli przestrzegania przez TP S.A. następujących decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty:
• Decyzji nr DRT-WW-07527-08/01/02 (I) z dnia 18 października 2002r.
• Decyzji nr DRT-WW-07527-08/02 (II) z dnia 20 grudnia 2002r. oraz
• Decyzji nr DRT-WWM-34/2003 z dnia 8 grudnia 2003
w zakresie stosowania warunków udostępnienia infrastruktury telekomunikacyjnej określonych w w/w Decyzjach.
2. nałożenie na TP S.A. kary pieniężnej w kwocie 100.000.000 PLN (słownie: sto milionów złotych) oraz nałożenie kary pieniężnej na Prezesa Zarządu TP S.A. w wysokości 300% jego miesięcznego wynagrodzenia wyliczonego jak dla celów ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy w związku z nie zastosowaniem się TP S.A. do warunków udostępnienia infrastruktury telekomunikacyjnej w myśl zapisów:
• pkt 1 i 4 Tabeli w ust 1 Rozdziału IV Załącznika nr 1 do Decyzji Prezesa URTiP Sygn. DRT WWM-07527-08/01/02(I) z dnia 18 października 2002r
• pkt 4 Tabeli w ust.1 Rozdziału IV Załącznika nr 1 do Decyzji Prezesa URTiP Sygn. DRT-WW-07527-08/02 (II) z dnia 20 grudnia 2002r
• pkt 1 Tabeli nr 1 oraz pkt 12,13 Tabeli nr 2 ust 1 Załącznika A do Załącznika nr 1 do Decyzji Prezesa URTiP Sygn. DRT-WWM-34/2003 z dnia 8 grudnia 2003r.
UZASADNIENIE
I. Stan faktyczny
1. Dnia 18 października 2002 roku Prezes URTiP wydał Decyzję o połączeniu sieci nr DRT - WWM - 07527 - 08/01/02 (I) która to w pkt 1 Tabeli nr 1 ust 1 Części IV Załącznika Technicznego określa ilość strumieni 2 Mb/s w Punkcie Styku Sieci TP S.A. z siecią SM-Media S.A. na Centrali CKT Piękna jako liczbę 16, z terminem uruchomienia ustalonym na 30 dni od daty wydania decyzji Prezesa URTiP. Do dnia dzisiejszego TP SA. udostępniła 6 szt. strumieni 2Mb/s.
2. Dnia 18 października 2002 roku Prezes URTiP wydał Decyzję o połączeniu sieci nr DRT - WWM - 07527 - 08/01/02 (I) która to w pkt 4 Tabeli nr 1 ust 1 Części IV Załącznika Technicznego określa ilość strumieni 2 Mb/s w Punkcie Styku Sieci TP S.A. z siecią SM-Media S.A. na Centrali CEMA Warszawa ul. Nowogrodzka 47 jako liczbę 24, z terminem uruchomienia ustalonym na 30 dni od daty wydania decyzji Prezesa URTiP. Do dnia dzisiejszego TP SA. udostępniła 8 szt. strumieni 2Mb/s.
3. Dnia 20 grudnia 2002r. Prezes URTiP wydał Decyzję o połączeniu sieci nr DRT-WW-07527-08/02 (II) która to w pkt 4 Tabeli w ust. 1 Części IV Załącznika Technicznego określa ilość strumieni 2 Mb/s w Punkcie Styku Sieci TP S.A. z siecią SM-Media S.A. na Centrali CEMA Warszawa ul. Nowogrodzka 47 jako liczbę 40, z terminem uruchomienia ustalonym na 30 dni od daty wydania decyzji Prezesa URTiP. Do dnia dzisiejszego TP SA. udostępniła 24 szt. strumieni 2Mb/s.
4. Dnia 8 grudnia 2003 r. Prezes URTiP wydał Decyzję o połączeniu sieci nr DRT-WWM-34/2003 która to w pkt 1 Tabeli nr 1 ust 1 Załącznika A do Załącznika Technicznego określa ilość strumieni 2Mb/s w Punkcie Styku Sieci TP S.A. z siecią SM-Media S.A. na Centrali CKT Piękna zlokalizowanej w Warszawie przy ul. Pięknej 17/19 jako liczbę 40 szt. z terminem uruchomienia w trybie natychmiastowej wykonalności. Do dnia dzisiejszego TP SA. udostępniła 6 szt. strumieni 2Mb/s.
5. Dnia 8 grudnia 2003 r. Prezes URTiP wydał Decyzję o połączeniu sieci nr DRT-WWM-34/2003 która to w pkt 12 Tabeli nr 2 ust 1 Załącznika A do Załącznika Technicznego określa ilość strumieni 2Mb/s w Punkcie Styku Sieci TP S.A. z siecią SM-Media S.A. na Centrali Warszawa CEMA I jako liczbę 42 szt. z terminem uruchomienia w trybie natychmiastowej wykonalności. Do dnia dzisiejszego TP SA. udostępniła 3 szt. strumieni 2Mb/s.
6. Dnia 8 grudnia 2003 r. Prezes URTiP wydał Decyzję o połączeniu sieci nr DRT-WWM-34/2003 która to w pkt 13 Tabeli nr 2 ust 1 Załącznika A do Załącznika Technicznego określa ilość strumieni 2Mb/s w Punkcie Styku Sieci TP S.A. z siecią SM-Media S.A. na Centrali Warszawa CEMA II jako liczbę 22 szt. z terminem uruchomienia w trybie natychmiastowej wykonalności. Do dnia dzisiejszego TP SA. nie udostępniła strumieni 2Mb/s.
II. Stan prawny i uzasadnienie żądań wniosku
1. Zgodnie z art. 199 ust. 1 PT, Prezes URTiP jest uprawniony do kontroli przestrzegania decyzji (w tym przypadku Decyzji Prezesa URTiP Sygn. DRT-WWM-34/2003 z dnia 8 grudnia 2003r. oraz Decyzji nr DRT-WW-07527-08/01/02 (I) z dnia 18 października 2002r.) a w przypadku stwierdzenia czynu z art. 209 ust. 1 pkt. 22 PT do nałożenia kary pieniężnej jak również kary, o której mowa w art. 209 ust. 2 PT. 2. W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego, niewątpliwym jest, że TP S.A. wbrew postanowieniom przywołanych Decyzji o połączeniu sieci, nie wykonuje określonych w niej warunków współpracy w zakresie udostępnienia infrastruktury telekomunikacyjnej. Poprzez ograniczanie liczby portów w Punkcie Styku Sieci TP S.A. wymusza na SM-Media S.A. tranzyt połączeń do abonentów sieci TP S.A. przez sieci innych operatorów, co w podraża koszty działalności SM-Media S.A. Takie zachowanie wobec SM-Media S.A. jako alternatywnego operatora telekomunikacyjnego jest przejawem nieuczciwej konkurencji i hamuje rozwój rynku usług telekomunikacyjnych, przez co godzi w interes Abonenta.
3. Żądana przez SM-Media S.A. kara we wnioskowanej wysokości uwzględnia zakres naruszenia obowiązków przez TP S.A., dotychczasową jej działalność oraz możliwości finansowe.. Nie bez znaczenia jest także i to, że działanie TP S.A. miało i nadal ma charakter działania nagminnego, które jest praktykowane nie tylko w stosunku do SM-Media S.A., ale także i innych pomiotów działających na rynku telekomunikacyjnym.
4. Na wysoki stopień społecznej szkodliwości czynu składa się także bardzo długi okres czasu, w ciągu którego TP S.A. utrzymywało i nadal utrzymuje bezprawny stan – niewykonywania nałożonych Decyzjami obowiązków, co świadczy o jej lekceważącym stosunku do obowiązującego systemu prawa i wydawanych przez organy władzy publicznej decyzji, w szczególności Prezesa URTiP jako regulatora rynku.
5. Możliwości finansowe TP S.A., które wynikają z ogromnych rocznych przychodów z prowadzonej przez spółkę działalności dają całkowitą podstawę do tego by zasadnie twierdzić, że nałożona w trybie art. 210 ust. 1 i 2 PT kara będzie adekwatna do naruszonych obowiązków i jednocześnie spełnia swoje cele prewencyjne wobec w pełni świadomego i umyślnego jej zachowania się.
6. Za niewykonywanie Decyzji osobiście odpowiedzialny jest Prezes TP S.A. jako kierujący przedsiębiorstwem telekomunikacyjnym. Powszechnie przyjmuje się bowiem, że w przypadku przedsiębiorców działających jako osoby prawne posiadające kolegialne organy zarządzające, choć funkcję kierownika podmiotu gospodarczego można przypisać każdemu z członków organu wykonującego zarząd, to w praktyce jest ona przypisywana przewodniczącemu kolegialnego organu zarządzającego (tak Stanisław Piątek w: Prawo telekomunikacyjne komentarz, CH Beck Warszawa 2001, str. 826) .
Ponadto, podkreślić należy, że zgodnie z 368 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych. (Dz.U.2000 r., Nr 94, poz.1037 z późniejszymi zmianami), Zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. W tej sytuacji trudno uznać, aby Prezes Zarządu TP S.A. nie wiedział, że Decyzje nie są wykonywane, tym bardziej, że współpraca z innymi operatorami telekomunikacyjnymi stanowi jedną z podstawowych działalności Zainteresowanego.
Niezależnie od powyższego, wskazać również należy, że kary pieniężne nakładane na kierującego przedsiębiorstwem telekomunikacyjnym są niezależne od kar pieniężnych nakładanych na podmiot, który nie dopełnił swoich obowiązków, pomimo tego, że związane są z tym samym stanem faktycznym t.j. nie wypełnianiem określonych w Decyzjach warunków zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego oraz rozliczeń z tego tytułu.
Podstawa prawna: Art. 81 ust.1 pkt.2 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.
Wojciech Gawęda EUR ING
Prezes Zarządu
SM-MEDIA S.A.
| |
|