| KOMISJA PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD | |
|
| | Raport bieżący nr | 11 | / | 2005 | |
| |
| Data sporządzenia: | 2005-05-18 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| MIESZKO | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Ocena Sytuacji Spółki przez Radę Nadzorczą | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| § 56 ust. 3 pkt 3 RO - łączna kwota wierzytelności
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| Zarząd ZPC Mieszko SA z siedzibą w Raciborzu ul. Starowiejska 75 przekazuje do publicznej wiadomości ocenę sytuacji Spółki przez Radę Nadzorczą przyjetą Uchwałą Rady Nadzorczej Spółki:
"ZPC Mieszko S. A. – Ocena sytuacji Spółki przez Radę Nadzorczą – w oparciu o zasadę nr 18 Ładu Korporacyjnego z "Dobrych praktyk w spółkach giełdowych":
Wyniki
W roku 2004 Spółka zwiększyła przychody ze sprzedaży o około 11% w stosunku do roku poprzedniego. Znaczącemu polepszeniu uległy również EBITDA, wynik operacyjny, oraz wynik netto po opodatkowaniu. W porównaniu z rokiem 2003 EBITDA była lepsza o ponad 10 milionów złotych, EBIT o blisko 9 milionów złotych, a zysk netto o ponad 13 milionów złotych.
Rada Nadzorcza pozytywnie ocenia proces restrukturyzacji przeprowadzony w Spółce, który pozwolił na szybki powrót do zyskownego operowania, przy jednoczesnym powrocie do znaczącego tempa wzrostu sprzedaży produktów, po istotnym spowolnieniu dynamiki tego wzrostu w roku 2003.
Najważniejsze wydarzenia w roku 2004
W roku 2004 nastąpiła zakładana w Strategii spółki dalsza koncentracja sprzedaży na podstawowych grupach produktowych – karmelkach oraz wyrobach czekoladowych (przede wszystkim praliny nadziewane). W roku 2004 te dwie grupy stanowiły blisko 87% całości sprzedaży, podczas gdy w roku 2003 było to niespełna 80%.
Pozytywnie należy ocenić dokonane przez Spółkę działania reorganizacyjne (utworzenia zintegrowanego Działu Operacyjnego), restrukturyzacyjne (optymalizacja portfela produktów) oraz inne działania zmierzające do poprawy zyskowności Spółki (w tym w szczególności projekt Value Analysis, zmierzający do optymalizacji kosztów bezpośrednich produkcji, w szczególności kosztów surowców). Emanacją sukcesu tych procesów jest fakt, że w roku 2004, w którym w związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej wzrosły istotnie ceny podstawowych surowców (przede wszystkim cukru), Spółka zdołała istotnie poprawić osiągane marże na poziomie technicznego kosztu wytworzenia (z ok. 30% do ponad 33%) przy jednoczesnej silnej dynamice wartości sprzedaży.
Działania w obszarze zarządzania sprzedażą pozwoliły na uzyskanie pozytywnej dynamiki przychodów we wszystkich kanałach dystrybucji, zarówno na rynku polskim jak i na rynkach eksportowych. Poprawie uległy wskaźniki dystrybucji ważonej i numerycznej, poprawiając dostępność produktów Spółki w punktach sprzedaży.
Dzięki podwyższeniu kapitału przeprowadzonemu wiosną 2004 roku możliwe było istotne zredukowanie zadłużenia, przebudowa oraz przewalutowanie portfela kredytów oraz racjonalizacja kosztów finansowych. Spółka również istotnie poprawiła swoją pozycję w zakresie kapitału obrotowego.
W związku z założeniami strategicznymi spółki dotyczącymi oparcia sprzedaży krajowej o silne marki produktowi, kontynuowane były inwestycje marketingowe w zakresie dwóch podstawowych grup produktowych – karmelków "ZOZOLE" oraz pralin czekoladowych "KLEJNOTY". Należy oczekiwać kontynuowania tych inwestycji w latach następnych, co w połączeniu z dalszym wzmacnianiem sieci dystrybucji powinno pozwolić na dalsze umacnianie pozycji rynkowej tych produktów.
Zarząd Spółki
W trakcie roku 2004 doszło do zmian w składzie Zarządu Spółki. Na stanowisko Dyrektora Sprzedaży powołany został Pan Marek Malinowski a Dyrektorem Finansowym został Pan Marcin Wower. Zarząd pracuje pod przewodnictwem Prezesa Zarządu Pana Marka Moczulskiego.
W trakcie roku 2004 doszło również do powołania szeregu menedżerów średniego szczebla na inne kluczowe funkcje w Spółce w obszarach operacyjnych jak i administracyjnych (m.in. dział personalny, logistyka, zakupy i produkcja). Rada Nadzorcza pozytywnie ocenia dokonane zmiany i aktualną kadrę zarządzającą Spółką.
Wyzwania na 2005 i lata następne
Podstawowym celem Spółki będzie poprawa poziomu zyskowności na poziomie operacyjnym i netto. Po zracjonalizowaniu działalności operacyjnej i podstawowych grup kosztowych w 2004 roku, droga wyższej zyskowności prowadzić będzie przede wszystkim przez zwiększenie uzyskiwanego wolumenu marży.
Spółka chcąc w pełni wykorzystać swój potencjał produkcyjny powinna koncentrować się na zwiększeniu wolumenu sprzedaży w swoich kluczowych grupach produktowych. Droga do większych wolumenów wiedzie przede wszystkim przez wzrost organiczny, w oparciu o silne marki produktowi. Selektywnie Spółka może rozważać podejmowanie produkcji zleconej na rzecz innych producentów lub sieci handlowych, zarówno na rynku polskim jak i na rynkach eksportowych.
W tym kontekście, podstawowe wyzwania stojące przed Spółką to z jednej strony umiejętne budowanie wizerunkowe podstawowych marek produktowych, a z drugiej strony wspieranie tych marek silną, sprawną organizacją dystrybucji zapewniającą optymalną dostępność produktów na rynku.
Zgodnie ze strategią Spółki w sferze zainteresowania znajduje się również powiększenie skali drogą akwizycyjną i Spółka będzie w dalszym ciągu monitorować rynek pod kątem atrakcyjnych celów przejęć."
Podpisano:
Marek Jakubczyk
Nicholas Kabcenell
Dominika Kraśko
Leszek Muzyczyszyn
Bogna Sikorska
| |
|