| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | Raport bieżący nr | 14 | / | 2007 | |
| |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2007-06-01 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| ORBIS | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Aktualizacja przekazanej do wiadomoÅ›ci publicznej w Raporcie bieżącym nr 9/2006 strategii rozwoju GRUPY HOTELOWEJ ORBIS, zawierajÄ…cej prognozÄ™ wyników finansowych (EBITDA). | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| W zwiÄ…zku z zatwierdzeniem przez ZarzÄ…d i RadÄ™ NadzorczÄ… na posiedzeniu w dniu 1 czerwca 2007 roku Zaktualizowanej Strategii Rozwoju i Modernizacji Grupy Hotelowej Orbis na lata 2007-2011 uwzglÄ™dniajÄ…cej, poza przesuniÄ™ciem okresu objÄ™tego 5-letnim programem - pozytywne zmiany sytuacji rynkowej - zostajÄ… zaktualizowane informacje przekazane do wiadomoÅ›ci publicznej w Raporcie bieżącym nr 9/2006 na temat strategii rozwoju GRUPY HOTELOWEJ ORBIS, zawierajÄ…cej prognozÄ™ wyników finansowych (EBITDA).
W dniu 1 czerwca 2007 roku ZarzÄ…d podjÄ…Å‚ również, w zwiÄ…zku z postanowieniami § 5 ust. 1 pkt 25 oraz § 3 ust. 2 rozporzÄ…dzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartoÅ›ciowych, decyzjÄ™ o przekazaniu do wiadomoÅ›ci publicznej prognozowanych wyników finansowych GRUPY HOTELOWEJ ORBIS (EBITDA) w okresie 2007-2011:
1) 2007r. - 230 mln zł (poprzednia prognoza: 252 mln zł),
2) 2008r. - 285 mln zł (poprzednia prognoza: 299 mln zł),
3) 2009r. - 328 mln zł (poprzednia prognoza: 358 mln zł),
4) 2010r. - 361 mln zł (poprzednia prognoza: 386 mln zł),
5) 2011r. - 390 mln zł (Raport bieżący nr 9/2006 obejmował horyzont czasowy do 2010r.).
Prognoza EBITDA nie uwzględnia zysku z tytułu transakcji sprzedaży nieruchomości.
Powyższa prognoza została sporządzona w oparciu o następujące podstawy i założenia Zaktualizowanej Strategii Rozwoju i Modernizacji Grupy Hotelowej Orbis na latach 2007-2011:
Strategia rozwoju Grupy Hotelowej Orbis w latach 2007-2011 jest kontynuacjÄ… zasadniczych kierunków przyjÄ™tych w latach poprzednich z poÅ‚ożeniem wiÄ™kszego nacisku na rozwój. Na realizacjÄ™ Strategii Grupy Hotelowej ORBIS przeznaczone zostanie Å‚Ä…cznie 1 421 mln PLN. NakÅ‚ady na kompleksowe modernizacje wraz z nakÅ‚adami odtworzeniowymi hoteli wyniosÄ… 402 mln PLN. Na realizacjÄ™ programu budowy hoteli ekonomicznych pod markÄ… Etap i Ibis poniesione zostanÄ… nakÅ‚ady w wysokoÅ›ci 794 mln PLN, a na rozwój innych marek - 225 mln PLN. 72% Å‚Ä…cznych nakÅ‚adów inwestycyjnych w latach 2007-2011 dotyczyć bÄ™dzie projektów rozwojowych.
W zaktualizowanej Strategii na lata 2007-2011 zaÅ‚ożono 5-letni budżet inwestycyjny o 558 mln PLN wyższy niż w Strategii na lata 2006-2010. GÅ‚ównymi czynnikami wzrostu sÄ…: zwiÄ™kszenie liczby nowobudowanych hoteli (10 hoteli; 1,7 tys. pokoi) i zmiany koncepcji niektórych projektów rozwojowych, co Å‚Ä…cznie kosztować bÄ™dzie w rozpatrywanym okresie 395 mln PLN. Ponadto, wzrost cen w budownictwie spowodowaÅ‚ przeszacowanie budżetów projektów uwzglÄ™dnionych w Strategii na lata 2006-2010 o 163 mln PLN, w tym na projekty modernizacyjne wraz z nakÅ‚adami odtworzeniowymi - 75 mln PLN.
Rozwój sieci hoteli ekonomicznych dokonywany bÄ™dzie w drodze budowy nowych obiektów (34). Konwersje hoteli bÄ™dÄ… kontynuowane, ale w mniejszym zakresie i dotyczyć bÄ™dÄ… marek Novotel i Mercure. W zaktualizowanym programie rozwoju lista nowych projektów, w porównaniu do Strategii z maja 2006 r., zostaÅ‚a powiÄ™kszona o 10 nowych hoteli i 1,7 tys. nowych pokoi. Po zrealizowaniu zaktualizowanej Strategii Rozwoju i Modernizacji w Grupie ORBIS bÄ™dzie 39 nowych hoteli z ponad 4,8 tys. pokoi.
ORBIS planuje również sprzedaż części aktywów (w tym nieruchomoÅ›ci hotelowych i niehotelowych), co pozwoli na uzyskanie dodatkowych Å›rodków na sfinansowanie przedsiÄ™wzięć inwestycyjnych.
W wyniku szczegóÅ‚owych analiz obecnej bazy hotelowej oraz sytuacji rynkowej, w powiÄ…zaniu z ocenÄ… perspektyw rozwoju rynków lokalnych z punktu widzenia nowych przedsiÄ™wzięć inwestycyjnych wskazano 9 hoteli, które zostanÄ… zastÄ…pione 13 nowymi obiektami, gÅ‚ównie z segmentu ekonomicznego. JednoczeÅ›nie 8 hoteli Grupy, nie speÅ‚niajÄ…cych okreÅ›lonych kryteriów, zostaÅ‚o wytypowanych jako potencjalne nieruchomoÅ›ci do sprzedaży.
Liczba potencjalnych obiektów przeznaczonych na sprzedaż oraz wytypowanych do wyburzenia, w celu częściowego zastÄ…pienia przez nowe hotele i nowe projekty w nowych lokalizacjach, zostaÅ‚a powiÄ™kszona, gdyż nowe obiekty bÄ™dÄ… lepiej speÅ‚niać oczekiwania rynku, zapewniajÄ…c nowÄ…, lepszÄ… jakość goÅ›ciom hotelowym
i pozwalajÄ…c jednoczeÅ›nie na osiÄ…gniÄ™cie wyższych dochodów.
W wyniku realizacji Strategii Grupa ORBIS obejmować będzie 89 hoteli z 14,2 tys. pokoi, w tym 50 hoteli w segmencie ekonomicznym.
Program inwestycyjny w latach 2007-2011 bÄ™dzie finansowany w 47% ze Å›rodków pieniężnych z dziaÅ‚alnoÅ›ci operacyjnej, w 24% - dÅ‚ugiem, a pozostaÅ‚a część - Å›rodkami ze sprzedaży aktywów. W zwiÄ…zku z powyższym przewiduje siÄ™, że GRUPA HOTELOWA ORBIS bÄ™dzie dysponowaÅ‚a na koniec 2011 r. gotówkÄ… netto w wysokoÅ›ci 104 mln zÅ‚.
Każdorazowo po zbilansowaniu i analizie wyników dziaÅ‚alnoÅ›ci z okresu pierwszych 9-ciu miesiÄ™cy roku obrotowego dokonywana bÄ™dzie, w listopadzie każdego roku, ocena możliwoÅ›ci realizacji prognozowanych wyników finansowych EBITDA oraz ewentualna korekta prezentowanej prognozy. MożliwoÅ›ci realizacji prognozowanych wyników finansowych bÄ™dÄ… monitorowane w ten sposób, że odpowiednie komórki organizacyjne Biura ZarzÄ…du SpóÅ‚ki przeprowadzać bÄ™dÄ…, na podstawie systemowo uzyskiwanych informacji, cykliczne analizy osiÄ…gniÄ™tych wyników finansowych.
JednoczeÅ›nie, w zwiÄ…zku z prognozowanymi powyższymi wynikami finansowymi, informujemy, że GRUPĘ HOTELOWÄ„ ORBIS tworzÄ… SpóÅ‚ki: "Orbis" S.A., Hekon - Hotele Ekonomiczne S.A., UAB Hekon, Orbis Kontrakty Sp. z o.o..
| |
|