| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | Raport bieżący nr | 80 | / | 2012 | |
| |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2012-05-18 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| PGNIG | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Wszczęcie postępowania administracyjnego przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| ZarzÄ…d Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA z siedzibÄ… w Warszawie ("SpóÅ‚ka", "PGNiG") informuje, że w dniu 18 maja 2012 powziÄ…Å‚ informacjÄ™ o wszczÄ™ciu z urzÄ™du, w dniu 11 maja 2012 roku, przez Prezesa UrzÄ™du Regulacji Energetyki ("Prezes URE") postÄ™powania w sprawie wymierzenia kary pieniężnej SpóÅ‚ce, w zwiÄ…zku z podejrzeniem zaistnienia nieprawidÅ‚owoÅ›ci polegajÄ…cej na nieprzestrzeganiu obowiÄ…zku dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego z zagranicy w 2010 roku przez PGNIG, a tym samym naruszeniem warunku koncesji.
Zgodnie z warunkami koncesji oraz w zwiÄ…zku z RozporzÄ…dzeniem Rady Ministrów z dnia 24 października 2000 roku, w sprawie minimalnego poziomu dywersyfikacji dostaw gazu z zagranicy, maksymalny udziaÅ‚ gazu ziemnego importowanego przez SpóÅ‚kÄ™ z jednego kraju pochodzenia innego niż paÅ„stwo czÅ‚onkowskie Unii Europejskiej, w stosunku do caÅ‚kowitej wielkoÅ›ci gazu importowanego w roku 2010 nie może być wyższy niż 70%.
Prezes URE, w zawiadomieniu o wszczÄ™ciu postÄ™powania, wskazuje na możliwość przekroczenia przez SpóÅ‚kÄ™, w 2010 roku, maksymalnego udziaÅ‚u gazu importowanego z jednego kraju pochodzenia poprzez sprowadzenie z Federacji Rosyjskiej wolumenu przekraczajÄ…cego dopuszczalny limit.
Zgodnie z art. 56 Ustawy Prawo energetyczne Prezes URE może naÅ‚ożyć na przedsiÄ™biorcÄ™, w drodze decyzji, karÄ™ pieniężnÄ…, której wysokość nie może przekroczyć 15% przychodu, wynikajÄ…cego z dziaÅ‚alnoÅ›ci koncesjonowanej, osiÄ…gniÄ™tego w poprzednim roku podatkowym. Przy ustalaniu wysokoÅ›ci kary pieniężnej Prezes URE uwzglÄ™dnia stopieÅ„ szkodliwoÅ›ci czynu, stopieÅ„ zawinienia oraz dotychczasowe zachowanie podmiotu i jego możliwoÅ›ci finansowe.
PGNiG stoi na stanowisku, iż jego dziaÅ‚ania byÅ‚y i sÄ… zgodne z prawem oraz koncesjÄ…, na podstawie której prowadzi obrót paliwami gazowymi. Argumenty PGNiG przemawiajÄ…ce za sÅ‚usznoÅ›ciÄ… stanowiska SpóÅ‚ki zostaÅ‚y przedstawione w analogicznej sprawie (o czym SpóÅ‚ka informowaÅ‚a w raporcie bieżącym 4/2011 z dnia 5 stycznia 2011 roku) toczonej przed SÄ…dem dotyczÄ…cej postÄ™powania zakoÅ„czonego decyzjÄ… Prezesa URE obejmujÄ…cÄ… rok 2007 i 2008 r. PodkreÅ›lić należy, że Prezes URE uznaÅ‚ za zasadne zawiesić postÄ™powanie dotyczÄ…ce roku 2009 w zwiÄ…zku z koniecznoÅ›ciÄ… rozstrzygniÄ™cia zagadnienia wstÄ™pnego przez SÄ…d Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Obok argumentów merytorycznych wskazujÄ…cych na dochowanie wymogów koncesji, również w tej sprawie SpóÅ‚ka wniesie o jej zawieszenie ze wzglÄ™du na konieczność uprzedniego rozstrzygniÄ™cie zagadnienia wstÄ™pnego przez SÄ…d.
| |
|