pieniadz.pl

PKN Orlen SA
Strategia Grupy PKN ORLEN na lata 2007-2012

16-11-2007


KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO
Raport bieżący nr 64 / 2007
Data sporzÄ…dzenia: 2007-11-16
Skrócona nazwa emitenta
PKNORLEN
Temat
Strategia Grupy PKN ORLEN na lata 2007-2012
Podstawa prawna
Art. 56 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ofercie - informacje poufne
Treść raportu:
Zarząd Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. ("PKN ORLEN S.A.") informuje, że Rada Nadzorcza PKN ORLEN S.A. w dniu 16 listopada 2007 roku zatwierdziła dokument "Strategia Grupy PKN ORLEN na lata 2007-2012" ("Strategia").

Strategia zakÅ‚ada aktualizacjÄ™ dotychczasowego podejÅ›cia do procesu tworzenia wartoÅ›ci Grupy PKN ORLEN, poprzez skupienie siÄ™ na dwóch obszarach:
 wzroÅ›cie organicznym, czyli poprawie efektywnoÅ›ci, optymalizacji i inwestycjach w zakresie dziaÅ‚alnoÅ›ci podstawowej;
 wzroÅ›cie nieorganicznym, opartym na selektywnej realizacji dostÄ™pnych opcji rozwoju zewnÄ™trznego.

Do najważniejszych elementów strategii należą:

Po pierwsze, koncentracja na wzroÅ›cie organicznym – na efektywnoÅ›ci i uwolnieniu kontrolowanego potencjaÅ‚u, w szczególnoÅ›ci poprzez:

 maksymalizacjÄ™ efektu synergii wynikajÄ…cej ze skutecznej realizacji programów: Partnerstwo w Unipetrol oraz Tworzenia WartoÅ›ci Mažeikiu Nafta,
 zwiÄ™kszenie zdolnoÅ›ci przerobowych ropy naftowej w celu zaspokojenia rosnÄ…cego popytu w regionie (osiÄ…gniÄ™cie do 2012 roku efektywnych mocy przerobowych caÅ‚ej Grupy PKN ORLEN 33 mln ton rocznie),
 zwiÄ™kszenie udziaÅ‚u rynkowego w sprzedaży hurtowej (osiÄ…gniÄ™cie do 2012 roku 65% udziaÅ‚ów w rynku w Polsce i 75% w krajach baÅ‚tyckich),
 wdrażanie strategii dwóch marek i znaczne zwiÄ™kszenie efektywnoÅ›ci sprzedaży detalicznej (osiÄ…gniÄ™cie do 2012 roku powyżej 30% udziaÅ‚u w rynku polskim oraz co najmniej 20% udziaÅ‚u w rynku czeskim i krajów baÅ‚tyckich),
 optymalizacjÄ™ aktywów poprzez dalsze dezinwestycje spóÅ‚ek spoza dziaÅ‚alnoÅ›ci podstawowej (przede wszystkim Polkomtel).

Po drugie, ewentualna realizacja opcji wzrostu nieorganicznego. Priorytetowo traktowane sÄ… projekty: ekspansja na nowe rynki (m.in. Ukraina i kraje baÅ‚tyckie), konsolidacja krajowego sektora naftowego, uruchomienie dziaÅ‚alnoÅ›ci poszukiwawczo – wydobywczej ropy naftowej, optymalizacji handlu ropÄ… naftowÄ…, wzmocnienia hurtowego handlu produktami naftowymi na morze oraz monitoringu potencjalnych celów do przejÄ™cia.

Strategia zakÅ‚ada osiÄ…gniÄ™cie nastÄ™pujÄ…cych celów finansowych Grupy PKN ORLEN w roku 2012(1):
 Wskaźnik EBITDA wg LIFO(2): 11 mld PLN
 Wskaźnik ROACE(3): 14%
 Wydatki inwestycyjne(4): 3,5 mld PLN Å›redniorocznie; 21,3 mld PLN razem
 Wskaźnik dźwigni finansowej(5): 30 – 40%

Cel EBITDA na rok 2012 zakÅ‚ada wzrost tego wskaźnika o 132% w porównaniu do poziomu z roku 2006. EBITDA na rok 2012 - wedÅ‚ug segmentów dziaÅ‚alnoÅ›ci Grupy PKN ORLEN:
 rafineria: 6,1 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 3,8 mld PLN w porównaniu do roku 2006)
 detal: 1,4 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 0,6 mld PLN w porównaniu do roku 2006)
 petrochemia: 2,5 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 0,9 mld PLN w porównaniu do roku 2006)
 chemia: 0,6 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 0,1 mld PLN w porównaniu do roku 2006)
 pozostaÅ‚e: 0,4 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 0,9 mld PLN w porównaniu do roku 2006)

Cel poziomu wydatków inwestycyjnych dla Grupy PKN ORLEN na lata 2007-2012 - wg segmentów dziaÅ‚alnoÅ›ci Grupy PKN ORLEN:
 rafineria: 8,4 mld PLN
 detal: 3,2 mld PLN
 petrochemia: 5,8 mld PLN
 chemia: 1,7 mld PLN
 pozostaÅ‚e: 2,2 mld PLN

(1) Cele prezentowane sÄ… przy zaÅ‚ożeniu nastÄ™pujÄ…cych warunków makroekonomicznych w 2012 roku: modelowa marża rafineryjna PKN ORLEN: 4,2 USD/bbl, cena ropy Brent: 50 USD/bbl, modelowa marża petrochemiczna PKN ORLEN: 468 USD/tonÄ™, dyferencjaÅ‚ Brent/Ural: 3,0 USD/bbl, kurs PLN/EUR: 3,67, kurs PLN/USD: 2,84.
Modelowa marża rafineryjna PKN ORLEN = przychody ze sprzedaży produktów (88% Produkty = 22% Benzyna + 11% Nafta + 38% ON + 3% LOO + 4% JET + 10% COO) minus koszty (100% wsadu = 88% Ropa Brent + 12% zużycie wÅ‚asne); ceny produktów wg notowaÅ„ .
Modelowa marża petrochemiczna PKN ORLEN = przychody ze sprzedaży produktów (100% Produkty = 50% Etylen, 30% Propylen, 15% Benzen, 5% Toluen) minus koszty (100% wsadu = 70% Nafta + 30% LS VGO); ceny produktów wg notowaÅ„.
(2) EBITDA = zysk operacyjny przed opodatkowaniem i potrÄ…ceniem kosztów finansowych powiÄ™kszony o amortyzacjÄ™; dotyczy Grupy PKN ORLEN, metoda wyceny zapasów wg. LIFO; zmienne warunki makroekonomiczne.
(3) ROACE = zysk operacyjny po opodatkowaniu / średni kapitał zaangażowany w okresie (kapitał własny + dług netto)
(4) Wartość skumulowana w latach 2007 - 2012 na poziomie całej Grupy PKN ORLEN
(5) Dźwignia finansowa = dług netto / kapitał własny.

SzczegóÅ‚y strategii zostanÄ… zaprezentowane przedstawicielom rynku kapitaÅ‚owego w trakcie konferencji medialnej i telekonferencji, które zaplanowane sÄ… na 21 listopada 2007 roku. Dalsze informacje o spotkaniach i prezentacji dostÄ™pne bÄ™dÄ… na stronie internetowej PKN ORLEN S.A. www.orlen.pl.

Patrz także: raport bieżący nr 35/2007 z dnia 12 czerwca 2007 roku.

Kursy walut 2024-02-29

+ więcej

www.Autodoc.pl

Produkty finansowe na skróty:

Konta: Konta osobiste Konta młodzieżowe Konta firmowe Konta walutowe
Kredyty: Kredyty gotówkowe Kredyty mieszkaniowe Kredyty z dopłatą Kredyty dla firm