| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | Raport bieżący nr | 64 | / | 2007 | |
| |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2007-11-16 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| PKNORLEN | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Strategia Grupy PKN ORLEN na lata 2007-2012 | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Art. 56 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ofercie - informacje poufne
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| Zarząd Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. ("PKN ORLEN S.A.") informuje, że Rada Nadzorcza PKN ORLEN S.A. w dniu 16 listopada 2007 roku zatwierdziła dokument "Strategia Grupy PKN ORLEN na lata 2007-2012" ("Strategia").
Strategia zakÅ‚ada aktualizacjÄ™ dotychczasowego podejÅ›cia do procesu tworzenia wartoÅ›ci Grupy PKN ORLEN, poprzez skupienie siÄ™ na dwóch obszarach:
wzroście organicznym, czyli poprawie efektywności, optymalizacji i inwestycjach w zakresie działalności podstawowej;
wzroście nieorganicznym, opartym na selektywnej realizacji dostępnych opcji rozwoju zewnętrznego.
Do najważniejszych elementów strategii należą:
Po pierwsze, koncentracja na wzroÅ›cie organicznym – na efektywnoÅ›ci i uwolnieniu kontrolowanego potencjaÅ‚u, w szczególnoÅ›ci poprzez:
maksymalizacjÄ™ efektu synergii wynikajÄ…cej ze skutecznej realizacji programów: Partnerstwo w Unipetrol oraz Tworzenia WartoÅ›ci Mažeikiu Nafta,
zwiększenie zdolności przerobowych ropy naftowej w celu zaspokojenia rosnącego popytu w regionie (osiągnięcie do 2012 roku efektywnych mocy przerobowych całej Grupy PKN ORLEN 33 mln ton rocznie),
zwiÄ™kszenie udziaÅ‚u rynkowego w sprzedaży hurtowej (osiÄ…gniÄ™cie do 2012 roku 65% udziaÅ‚ów w rynku w Polsce i 75% w krajach baÅ‚tyckich),
wdrażanie strategii dwóch marek i znaczne zwiÄ™kszenie efektywnoÅ›ci sprzedaży detalicznej (osiÄ…gniÄ™cie do 2012 roku powyżej 30% udziaÅ‚u w rynku polskim oraz co najmniej 20% udziaÅ‚u w rynku czeskim i krajów baÅ‚tyckich),
optymalizacjÄ™ aktywów poprzez dalsze dezinwestycje spóÅ‚ek spoza dziaÅ‚alnoÅ›ci podstawowej (przede wszystkim Polkomtel).
Po drugie, ewentualna realizacja opcji wzrostu nieorganicznego. Priorytetowo traktowane sÄ… projekty: ekspansja na nowe rynki (m.in. Ukraina i kraje baÅ‚tyckie), konsolidacja krajowego sektora naftowego, uruchomienie dziaÅ‚alnoÅ›ci poszukiwawczo – wydobywczej ropy naftowej, optymalizacji handlu ropÄ… naftowÄ…, wzmocnienia hurtowego handlu produktami naftowymi na morze oraz monitoringu potencjalnych celów do przejÄ™cia.
Strategia zakÅ‚ada osiÄ…gniÄ™cie nastÄ™pujÄ…cych celów finansowych Grupy PKN ORLEN w roku 2012(1):
Wskaźnik EBITDA wg LIFO(2): 11 mld PLN
Wskaźnik ROACE(3): 14%
Wydatki inwestycyjne(4): 3,5 mld PLN średniorocznie; 21,3 mld PLN razem
Wskaźnik dźwigni finansowej(5): 30 – 40%
Cel EBITDA na rok 2012 zakÅ‚ada wzrost tego wskaźnika o 132% w porównaniu do poziomu z roku 2006. EBITDA na rok 2012 - wedÅ‚ug segmentów dziaÅ‚alnoÅ›ci Grupy PKN ORLEN:
rafineria: 6,1 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 3,8 mld PLN w porównaniu do roku 2006)
detal: 1,4 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 0,6 mld PLN w porównaniu do roku 2006)
petrochemia: 2,5 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 0,9 mld PLN w porównaniu do roku 2006)
chemia: 0,6 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 0,1 mld PLN w porównaniu do roku 2006)
pozostaÅ‚e: 0,4 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 0,9 mld PLN w porównaniu do roku 2006)
Cel poziomu wydatków inwestycyjnych dla Grupy PKN ORLEN na lata 2007-2012 - wg segmentów dziaÅ‚alnoÅ›ci Grupy PKN ORLEN:
rafineria: 8,4 mld PLN
detal: 3,2 mld PLN
petrochemia: 5,8 mld PLN
chemia: 1,7 mld PLN
pozostałe: 2,2 mld PLN
(1) Cele prezentowane sÄ… przy zaÅ‚ożeniu nastÄ™pujÄ…cych warunków makroekonomicznych w 2012 roku: modelowa marża rafineryjna PKN ORLEN: 4,2 USD/bbl, cena ropy Brent: 50 USD/bbl, modelowa marża petrochemiczna PKN ORLEN: 468 USD/tonÄ™, dyferencjaÅ‚ Brent/Ural: 3,0 USD/bbl, kurs PLN/EUR: 3,67, kurs PLN/USD: 2,84.
Modelowa marża rafineryjna PKN ORLEN = przychody ze sprzedaży produktów (88% Produkty = 22% Benzyna + 11% Nafta + 38% ON + 3% LOO + 4% JET + 10% COO) minus koszty (100% wsadu = 88% Ropa Brent + 12% zużycie wÅ‚asne); ceny produktów wg notowaÅ„ .
Modelowa marża petrochemiczna PKN ORLEN = przychody ze sprzedaży produktów (100% Produkty = 50% Etylen, 30% Propylen, 15% Benzen, 5% Toluen) minus koszty (100% wsadu = 70% Nafta + 30% LS VGO); ceny produktów wg notowaÅ„.
(2) EBITDA = zysk operacyjny przed opodatkowaniem i potrÄ…ceniem kosztów finansowych powiÄ™kszony o amortyzacjÄ™; dotyczy Grupy PKN ORLEN, metoda wyceny zapasów wg. LIFO; zmienne warunki makroekonomiczne.
(3) ROACE = zysk operacyjny po opodatkowaniu / średni kapitał zaangażowany w okresie (kapitał własny + dług netto)
(4) Wartość skumulowana w latach 2007 - 2012 na poziomie całej Grupy PKN ORLEN
(5) Dźwignia finansowa = dług netto / kapitał własny.
SzczegóÅ‚y strategii zostanÄ… zaprezentowane przedstawicielom rynku kapitaÅ‚owego w trakcie konferencji medialnej i telekonferencji, które zaplanowane sÄ… na 21 listopada 2007 roku. Dalsze informacje o spotkaniach i prezentacji dostÄ™pne bÄ™dÄ… na stronie internetowej PKN ORLEN S.A. www.orlen.pl.
Patrz także: raport bieżący nr 35/2007 z dnia 12 czerwca 2007 roku.
| |
|