| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | Raport bieżący nr | 12 | / | 2008 | |
| |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2008-02-26 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| CERSANIT | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Stanowisko ZarzÄ…du Cersanit S.A. odnoÅ›nie poÅ‚Ä…czenia SpóÅ‚ki ze spóÅ‚kÄ… Opoczno S.A. | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| DziaÅ‚ajÄ…c na podstawie § 19 ust. 3 RozporzÄ…dzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartoÅ›ciowych (Dz. U. 2005, Nr 209, poz. 1744) ZarzÄ…d Cersanit SA ("SpóÅ‚ka") przekazuje swoje pisemne stanowisko odnoÅ›nie planowanego poÅ‚Ä…czenia SpóÅ‚ki Cersanit S.A. ze spóÅ‚kÄ… Opoczno S.A.
ZarzÄ…d Cersanit S.A. wyraża pozytywnÄ… ocenÄ™ planowanego poÅ‚Ä…czenia obu podmiotów ze wzglÄ™du na korzyÅ›ci, które uda siÄ™ osiÄ…gnąć w obszarze operacyjnym, kosztowym i rynkowym. Podstawowym celem Cersanit S.A. i Opoczno S.A. jest stworzenie silnej i stabilnej organizacji, specjalizujÄ…cej siÄ™ w produkcji i sprzedaży artykuÅ‚ów kompleksowego wyposażenia Å‚azienek, skutecznie umacniajÄ…cej swojÄ… pozycjÄ™ na rynku europejskim. Uzasadnieniem poÅ‚Ä…czenia spóÅ‚ek, należących do jednej grupy kapitaÅ‚owej i prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność w zakresie częściowo pokrywajÄ…cym siÄ™, a częściowo komplementarnym, sÄ… możliwoÅ›ci: wzmocnienia pozycji rynkowej poÅ‚Ä…czonych podmiotów, wzbogacenia i optymalizacji struktury oferty produktów sprzedawanych pod markÄ… CERSANIT i OPOCZNO, odniesienia korzyÅ›ci wynikajÄ…cych z efektów skali i synergii, zwiÄ…zanych ze wzrostem przychodów, minimalizacjÄ… kosztów oraz wykorzystaniem wiedzy operacyjnej obu spóÅ‚ek.
Zarząd Cersanit S.A. wskazuje na podstawowe korzyści płynące z połączenia.
- Obniżenie kosztów dziaÅ‚alnoÅ›ci poÅ‚Ä…czonych spóÅ‚ek.
PoÅ‚Ä…czenie obu spóÅ‚ek stworzy możliwość wykorzystania efektu synergii, co przeÅ‚oży siÄ™ na obniżenie kosztów dziaÅ‚alnoÅ›ci, w szczególnoÅ›ci poprzez:
- koordynacjÄ™ i konsolidacjÄ™ zakupów, co pozwoli uzyskać korzystniejsze warunki dostaw surowców i materiaÅ‚ów przez Å‚Ä…czÄ…ce siÄ™ spóÅ‚ki; spóÅ‚ki zdobÄ™dÄ… lepszÄ… pozycjÄ™ negocjacyjnÄ… wobec dostawców, wykorzystajÄ… także kontakty handlowe i znajomość rynku dostawców obu spóÅ‚ek,
- efektywniejsze wykorzystanie majÄ…tku produkcyjnego, poprzez zsynchronizowanie procesów planowania produkcji, które umożliwi wydÅ‚użenie partii produkcyjnych i wprowadzenie do oferty CERSANIT i OPOCZNO nowych produktów, o najwyższych standardach jakoÅ›ciowych, przy znaczÄ…cych oszczÄ™dnoÅ›ciach w ponoszonych wydatkach inwestycyjnych,
- efektywniejsze zarządzanie zasobami ludzkimi poprzez prowadzenie wzajemnych szkoleń wewnętrznych i wymianę doświadczeń, bez konieczności angażowania firm zewnętrznych,
- optymalizacjÄ™ stanów magazynowych części zamiennych dziÄ™ki stworzeniu wspólnego magazynu technicznego i zabezpieczeniu tÄ… drogÄ… pÅ‚ynnoÅ›ci procesów produkcyjnych, przy jednoczesnej eliminacji zapasu części wystÄ™pujÄ…cych równolegle w zakÅ‚adach produkcyjnych obu podmiotów,
- obniżenie kosztów logistyki poprzez optymalizacjÄ™ Å‚aÅ„cucha zaopatrzenia, tj. wspólne planowanie dostaw, stworzenie wspólnych magazynów, zapewnienie dla obydwu podmiotów dostaw w systemie just in time,
- centralizacjÄ™ funkcji administracyjnych, finansowo-ksiÄ™gowych, prawnych i personalnych i obniżenie dziÄ™ki temu kosztów ogólnego zarzÄ…du.
Wykorzystanie siły marki OPOCZNO
Marka OPOCZNO jest najpopularniejszą marką w branży płytek ceramicznych w Polsce, posiadającą także bardzo silną pozycję na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej (Czechy, Słowacja, Ukraina, Rosja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Litwa).
PozycjÄ™ marki OPOCZNO potwierdzajÄ… badania marketingowe. Wg badaÅ„ przeprowadzonych przez firmÄ™ SMG KRC w zakresie rozpoznawalnoÅ›ci marek w obszarze pÅ‚ytek ceramicznych, spontaniczna rozpoznawalność marki OPOCZNO wÅ›ród klientów krajowych osiÄ…ga poziom 65%, co oznacza najwyższÄ… rozpoznawalność w Polsce, natomiast wg badaÅ„ przeprowadzonych przez firmÄ™ ASM, rozpoznawalność marki OPOCZNO wÅ›ród czÅ‚onków Klubu BudujÄ…cych Dom osiÄ…gnęła poziom 100% (respondenci pytani byli o firmy produkujÄ…ce pÅ‚ytki ceramiczne). MarkÄ™ OPOCZNO wzmacnia również dÅ‚uga, ponad 120 letnia tradycja produkcji pÅ‚ytek ceramicznych (firma funkcjonuje od 1883 roku). Ponadto produkty sprzedawane przez Opoczno otrzymywaÅ‚y wiele prestiżowych nagród i wyróżnieÅ„.
SzansÄ… na rozwój marki OPOCZNO jest rozszerzenie oferty asortymentowej sygnowanej tÄ… markÄ… o:
- ceramikÄ™ sanitarnÄ…
- kabiny prysznicowe i brodziki
- wanny akrylowe
- meble Å‚azienkowe
- akcesoria Å‚azienkowe.
Krajowy rynek pÅ‚ytek ceramicznych jest rynkiem dojrzaÅ‚ym, co ogranicza możliwość istotnych zmian udziaÅ‚ów rynkowych i zwiÄ™kszenia sprzedaży. Utrudnia to peÅ‚ne wykorzystanie potencjaÅ‚u marki OPOCZNO.
Jedynym podmiotem krajowym oferującym pod jedną marką kompleksowe produkty wyposażenia łazienek (płytki ceramiczne, ceramika sanitarna, meble łazienkowe, wanny, brodziki i kabiny prysznicowe) jest Cersanit S.A.
PoÅ‚Ä…czenie Cersanit S.A. i Opoczno S.A. pozwoli na rozszerzenie asortymentu oferowanego pod markÄ… OPOCZNO o pozostaÅ‚y zakres produktów wytwarzanych przez fabryki Grupy Cersanit. Ponadto, dziÄ™ki doÅ›wiadczeniu Cersanit S.A. w realizacji strategii oferowania kompleksowego wyposażenia Å‚azienek, wiedza, którÄ… posiada w tym obszarze Cersanit S.A., zostanie wykorzystana w rozwoju produktowym marki OPOCZNO zarówno na rynku polskim, jak i na rynkach zagranicznych.
Wzbogacenie asortymentu marki OPOCZNO, umożliwi bardziej efektywne wykorzystanie kanaÅ‚ów dystrybucyjnych Opoczno, co stanowić bÄ™dzie czynnik intensyfikujÄ…cy sprzedaż produktów oferowanych zarówno pod markÄ… OPOCZNO, jaki i pod markÄ… CERSANIT.
Zwiększenie możliwości wykorzystania potencjału ludzkiego, organizacyjnego i finansowego Cersanit S.A. w związku z połączeniem z Opoczno S.A.
Grupa Cersanit jest organizacjÄ…, która:
- Realizuje koncepcję odrębności organizacyjnej i prawnej w zakresie handlu i produkcji,
- Jest producentem i dystrybutorem kompleksowego wyposażenia łazienek (płytki ceramiczne, ceramika sanitarna, wanny, brodziki, kabiny prysznicowe i meble łazienkowe),
- Posiada w swoich zakÅ‚adach produkcyjnych najnowoczeÅ›niejsze linie technologiczne, dziÄ™ki czemu potrafi zapewnić najwyższÄ… jakość produkowanych wyrobów,
- ZdobyÅ‚a bogate doÅ›wiadczenie i know-how w realizacji inwestycji odtworzeniowych oraz projektów typu green field,
- Posiada dużą praktykę w rozszerzaniu zakresu produktowego swojej marki, czyli wprowadzaniu na rynek nowych grup asortymentowych sygnowanych tą samą marką,
- Stale zwiększa moce produkcyjne, dokonując kolejnych inwestycji krajowych i zagranicznych,
- Legitymuje siÄ™ bardzo dobrym standingiem finansowym, który zabezpiecza bieżącÄ… pÅ‚ynność finansowÄ… oraz umożliwia dostÄ™p do efektywnych źródeÅ‚ finansowania kolejnych projektów inwestycyjnych,
- Posiada odpowiednio przygotowaną kadrę i strukturę organizacyjną pozwalającą na zarządzanie kolejnymi zakładami produkcyjnymi,
- Wykazuje bardzo wysoką skuteczność w dynamicznie rozwijającym się biznesie.
DziÄ™ki poÅ‚Ä…czeniu Cersanit S.A. i Opoczno S.A. podniesiona zostanie sprawność funkcjonowania caÅ‚ej Grupy KapitaÅ‚owej Cersanit, poprzez rozszerzenie standardów efektywnoÅ›ciowych Cersanitu na obszary dziaÅ‚ania obecnych spóÅ‚ek grupy Opoczno.
Poniżej Zarząd Cersanit S.A. prezentuje podstawowe cele jakie zostaną osiągnięte w wyniku połączenia.
- Uzyskanie efektu ekonomii skali, prowadzÄ…cego do optymalizacji kosztów, w szczególnoÅ›ci w obszarach produkcji, logistyki i administracji.
- Optymalizacja organizacji procesów produkcyjnych oraz zadaÅ„ z obszaru utrzymania ruchu
- PeÅ‚ne wykorzystanie zdolnoÅ›ci produkcyjnych zakÅ‚adów Cersanit na rynkach zagranicznych.
- Przepływ know-how pomiędzy zakładami produkcyjnymi całej Grupy Kapitałowej Cersanit.
- Poszerzenie zakresu asortymentowego marki OPOCZNO o pozostaÅ‚e produkty wyposażenia Å‚azienek (ceramika sanitarna, kabiny prysznicowe, wanny itd.), umożliwiajÄ…ce bardziej efektywne wykorzystanie kanaÅ‚ów dystrybucyjnych Opoczno i przyczyniajÄ…ce siÄ™ dziÄ™ki temu do intensyfikacji sprzedaży produktów zarówno marki OPOCZNO, jak i CERSANIT.
- Zapewnienie szerokiej oferty produktowej CERSANIT i OPOCZNO we wszystkich segmentach cenowych.
- Stworzenie jednego, silniejszego ekonomicznie podmiotu, skutecznie umacniajÄ…cego swojÄ… pozycjÄ™ na rynku europejskim.
PoÅ‚Ä…czenie Cersanit S.A. i Opoczno S.A. nastÄ…pi na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ksh w drodze przejÄ™cia przez Cersanit S.A. spóÅ‚ki Opoczno S.A., poprzez przeniesienie caÅ‚ego majÄ…tku Opoczno S.A. na Cersanit S.A. w zamian za akcje Cersanit S.A. ("Akcje PoÅ‚Ä…czeniowe"), które Cersanit S.A. przyzna akcjonariuszom Opoczno S.A. Akcje PoÅ‚Ä…czeniowe, które otrzymajÄ… akcjonariusze Opoczno S.A. zostanÄ… dopuszczone do obrotu publicznego i wprowadzone do obrotu na GPW.
ZarzÄ…d Cersanit S.A. pozytywnie opiniuje ustalony przez znaczÄ…cych akcjonariuszy obu podmiotów parytet wymiany akcji czyli 4 akcje Cersanit S.A. za 3 akcje Opoczna S.A. Przeprowadzone przez ZarzÄ…dy Cersanit S.A. i Opoczno S.A. analizy i wyceny prowadzÄ… do wniosku, iż wstÄ™pnie uzgodniony parytet wymiany przez akcjonariuszy mieÅ›ci siÄ™ w granicach parytetów wynikajÄ…cych z tych analiz. Zakres analiz i przeprowadzonych wycen zostaÅ‚ zaprezentowany w Sprawozdaniu ZarzÄ…du Cersanit S.A. uzasadniajÄ…cym poÅ‚Ä…czenie opublikowanym raportem bieżącym nr 5/2008 z dnia 25 stycznia 2008 r.
Podstawa prawna sporzÄ…dzenia raportu: § 19 ust. 3 RozporzÄ…dzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartoÅ›ciowych (Dz. U. 2005, Nr 209, poz. 1744).
| |
|