| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | | Raport bieżący nr | 29 | / | 2013 | | | |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2013-11-15 | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | |
| SOBIESKI | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| SKONSOLIDOWANE OBROTY W KWOCIE 613 MILIONOW € NA 30 WRZESNIA 2013 | |
| Podstawa prawna | | | | | | | |
| Inne uregulowania
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| KOMUNIKAT
SKONSOLIDOWANE OBROTY* W KWOCIE 613 MILIONOW € NA 30 WRZESNIA 2013
Treść raportu wraz z tabelą dostępna w załączniku.
Beaucaire, 15 listopada 2013 – Obroty Grupy Belvédère (na Euronext w Paryżu jako BVD) za 9 pierwszych miesiÄ™cy 2013, wyniosÅ‚y 613 milionów € brutto (z pdatkiem akcyzowym wÅ‚Ä…cznie), w porówaniu z kwotÄ… 647,6 miliona € za ten sam okres ubiegÅ‚ego roku, przy porównywalnym zakresie. SpadÅ‚y zatem o 5,4%, a po korekcie zwiÄ…zanej z różnicami kursowymi o 4,7%. Obroty netto wyniosÅ‚y 394 milionów €, czyli zmniejszyÅ‚y siÄ™ o 1,9% (-1,3% przy staÅ‚ym kursie wymiany) w stosunku do wyniku za pierwsze 9 miesiÄ™cy roku 2012. Tylko w III kwartale sprzedaż netto lekko spadÅ‚a, o 0,1 %. Nie liczÄ…c wpÅ‚ywu różnic kursowych, dziaÅ‚alność wzrosÅ‚a o 1,4 % w porównaniu do wyniku za III kwartaÅ‚ 2012.
Zmiany w gÅ‚ównych krajach, w których Grupa prowadzi dziaÅ‚alność W Polsce (57,6% obrotów), sprzedaż w ciÄ…gu pierwszych 9 miesiÄ™cy roku obrotowego 2013 spadÅ‚a o 8,9% (-8,1% przy staÅ‚ym kursie), co wiąże siÄ™ gÅ‚ównie z tendencjÄ… spadkowÄ… na rynku wódki oraz dużą konkurencjÄ…. Bez podatku akcyzowego, spadek sprzedaży wyniósÅ‚ -4,2% (-3,4% przy staÅ‚ym kursie), przy czym w III kwartale sprzedaż zmniejszyÅ‚a siÄ™ o -2,1% (+0,4% przy staÅ‚ym kursie). Wódka Krupnik - numer 1 na polskim rynku - utrzymaÅ‚a swÄ… pozycjÄ™, posiadajÄ…c iloÅ›ciowo 13,6% udziaÅ‚ów w rynku na koniec wrzeÅ›nia 2013 .
We Francji (30,9% obrotów), sprzedaż wzrosÅ‚a o 3,3% w stosunku do poprzedniego okresu rozliczeniowego. Tylko w III kwartale obroty wzrosÅ‚y o 5,8%, a sektor alkoholi mocnych odnotowaÅ‚ 13% wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku obrotowego 2012 (w sytuacji, gdy francuski rynek alkoholi mocnych w ciÄ…gu ostanich 12 miesiÄ™cy odnotowaÅ‚ iloÅ›ciowy spadek o 2,9%). Francuski rynek whisky1, w okresie od wrzeÅ›nia 2012 do wrzeÅ›nia 2013 zmniejszyÅ‚ siÄ™ o 1,6%, podczas gdy marka William Peel w tym samym czasie odnotowaÅ‚a wzrost o 0,8%. Wódka Sobieski w okresie od wrzeÅ›nia 2012 do wrzeÅ›nia 2013 odnotowaÅ‚a wzrost, podczas gdy francuski rynek wódki1 zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ w tym samym okresie o 3,5%. JeÅ›li chodzi o rynek wódek anyżowych, marka Berger odnotowaÅ‚a iloÅ›ciowy wzrost o 18,9%, choć rynek od poczÄ…tku roku obrotowego zmniejszyÅ‚ siÄ™ o 4,1% (zródÅ‚o AC Nielsen).
Sprzedaż dziaÅ‚aÅ‚noÅ›ci sektora win (Vins) spadÅ‚a o 2% w stosunku do wyniku za III kwartaÅ‚ 2012, pomimo dobrych wyników Fruits & Wine – marki wprowadzonej na rynek wiosnÄ… 2012, której sprzedaż w pierwszych 9 miesiÄ…cach roku obrotowego 2013 wzrosÅ‚a o 29%.
SpóÅ‚ki na Litwie wypracowaÅ‚y 5,7 % obrotów Grupy, ich dziÅ‚alność nadal ulega zmniejszeniu, a obroty bez podatku akcyzowego wyniosÅ‚y 11,7 milona €, czyli w stosunku do wyniku za pierwszych 9 miesiÄ™cy roku 2012 wzrosÅ‚y o 5,4%.
W Stanach Zjednoczonych (2,6% obrotów), sprzedaż spadÅ‚a o 16,2% (-14,3% przy staÅ‚ym kursie), co jest zwiÄ…zane ze zwiÄ™kszonÄ… sprzedażą na poczÄ…tku roku 2012, przed podwyżkÄ… opÅ‚at w marcu 2013. Tylko w III kwartale sprzedaż netto spadÅ‚a o 13,5 %. Nie biorÄ…c pod uwagÄ™ wpÅ‚ywu różnic kursowych, dziaÅ‚alność zmniejszyÅ‚a siÄ™ o 9,5 % w porównaniu do wyniku za III kwartaÅ‚ 2012.
W Danii (0,7% obrotów), w pierwszych 9 miesiÄ…cach roku 2013 odnotowano spadek dziaÅ‚alnoÅ›ci o 40,5% w stosunku do analogicznego okresu roku 2012. Spadek ten tÅ‚umaczy siÄ™ sprzedażą marki wódki Danzka, 10 kwietnia 2013, co miaÅ‚o negatywny wpÅ‚yw (59%) na obroty. Spadek ten zostaÅ‚ częściowo skompensowany 17% wzrostem sprzedaży innych marek Grupy.Krzysztof TryliÅ„ski, Prezes i Dyrektor Generalny spóÅ‚ki Belvédère oÅ›wiadczyÅ‚: « W okresie pierwszych 9 miesiÄ™cy roku 2013, spóÅ‚ki zależne Grupy odnotowaÅ‚y różne wyniki, jednak nadal należy wierzyć w możliwoÅ›ci dalszego rozwoju caÅ‚ej Grupy, pomimo wciąż trudnej sytuacji gospodarczej na niektórych rynkach ».
*Skonsolidowane dane za pierwszych 9 miesiÄ™cy roku obejmujÄ… wszystkie dziaÅ‚alnoÅ›ci Grupy. SÄ… one porównywalne z danymi przedstawionymi w ostatnich komunikatach. SÄ… to dane przed audytem.
Kontakt dla prasy:
FTI Consulting Strategic Communications Tel.: +33 1 47 03 68 10
Guillaume Foucault – guillaume.foucault@fticonsulting.com Yannick Duvergé – yannick.duverge@fticonsulting.com
| |
|