| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | | Raport bieżący nr | 2 | / | 2014 | | | |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2014-02-14 | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | |
| SOBIESKI | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| SKONSOLIDOWANE OBROTY* W KWOCIE 860,4 MILIONA € NA 31 GRUDNIA 2013 | |
| Podstawa prawna | | | | | | | |
| Inne uregulowania
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| KOMUNIKAT
SKONSOLIDOWANE OBROTY* W KWOCIE 860,4 MILIONA € NA 31 GRUDNIA 2013Beaucaire, 14 lutego 2014 – Obroty grupy Belvédère (na Euronext w Paryżu jako BVD) za rok obrotowy 2013, z podatkiem akcyzowym wÅ‚Ä…cznie, wyniosÅ‚y 860,4 miliona €, podczas gdy w tym samym okresie ubiegÅ‚ego roku, przy porównywalnym zakresie wyniosÅ‚y 894,9 miliona €, czyli zmniejszyÅ‚y siÄ™ o 3,9%. Po korekcie zwiÄ…zanej z różnicami kursowymi spadek ten wyniósÅ‚ 3%.
Bez podatku akcyzowego, obroty wyniosÅ‚y 533,4 miliona €, czyli w stosunku do roku 2012 ulegÅ‚y zmniejszeniu o 4% (-3,3% przy staÅ‚ym kursie).
Zmiany w gÅ‚ównych krajach dziaÅ‚alnoÅ›ci Grupy
W Polsce (58,7% Å‚Ä…cznych obrotów), sprzedaż w roku obrotowym 2013 spadÅ‚a o 5,8% (-4,8% przy staÅ‚ym kursie).
Po odjÄ™ciu podatku akcyzowego, obrót za rok 2013 wyniósÅ‚ 211,4 miliona euro, czyli w stosunku do wyniku roku 2012 zmniejszyÅ‚ siÄ™ o 7,6% (-6,6% przy staÅ‚ym kursie).
Spadek obrotów netto (bez podatku akcyzowego) byÅ‚ wynikiem zwiÄ™kszenia stanów magazynowych na koniec roku 2013, co wygenerowaÅ‚o wyższy podatek akcyzowy o kwotÄ™ 13,8 miliona euro niż miaÅ‚o to miejsce w roku 2012.
Rynek wódki w Polsce ogóÅ‚em zmniejszyÅ‚ siÄ™ o 4,3%. W okresie 12 miesiÄ™cy ubiegÅ‚ego roku, udziaÅ‚ Grupy w caÅ‚ym rynku wódki wyniósÅ‚ 17,1%, w porównaniu do 20,8% w tym samym okresie poprzedniego roku obrotowego.
Wódka Krupnik utrzymaÅ‚a pozycjÄ™ lidera z 13,5% udziaÅ‚em w rynku w grudniu 2013 r., podczas gdy w grudniu 2012 r. wyniósÅ‚ on 14,2%. Wódka Sobieski, w grudniu 2013 r. miaÅ‚a 1,4% udziaÅ‚ów w rynku, w porównaniu do 2,2% w roku 2012.We Francji (29,4% Å‚Ä…cznych obrotów), sprzedaż w stosunku do wyników za poprzedni rok wzrosÅ‚a o 1,1%. Pomimo 1,5% spadku w sektorze alkoholi mocnych w porównaniu z analogicznym okresem roku 2012, gÅ‚ówne marki należące do Grupy osiÄ…gnęły dobre wyniki:
• Sprzedaż marki William Peel wzrosÅ‚a o 1,3% w okresie od grudnia 2012 r. do grudnia 2013 r., podczas gdy francuski rynek whisky (1) odnotowaÅ‚ spadek o 1,2%.
• Marka Sobieski nadal zyskuje udziaÅ‚y w rynku – jej sprzedaż w okresie od grudnia 2012 r. do grudnia 2013 r. wzrosÅ‚a o 15,2%, podczas gdy francuski rynek wódki (1) w tym samym okresie zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ tylko o 4,5%.
• Marka Berger wyraźnie dystansuje inne wyroby na rynku anyżówek, gÅ‚ównie dziÄ™ki sukcesowi linii « vintage », na butelkach której pojawiajÄ… siÄ™ etykiety ukazujÄ…ce jej historiÄ™. Sprzedaż tej marki wzrosÅ‚a o 10,8% (przy czym zauważa siÄ™ jej sezonowość), podczas gdy rynek (1) tych produktów od poczÄ…tku roku obrotowego skurczyÅ‚ siÄ™ o 3,2%.
• Fruits & Wine, marka, która zaistniaÅ‚a na rynku w 2010 r., w roku 2012 odnotowaÅ‚a wzrost sprzedaży o 73%. Ta pionierska we Francji marka wina aromatyzowanego owocami zdobyÅ‚a w listopadzie 2013 nagrodÄ™ roku 2014 « Smaki roku ».
Na Litwie (5,9 % obrotów Grupy) dziaÅ‚alność nadal jest ograniczana, ale w stosunku do wyniku 2012 r., wzrosÅ‚a o 12,2%.
W Stanach Zjednoczonych (2,8% Å‚Ä…cznych obrotów), obroty spadÅ‚y w porównaniu z wynikiem za 2012 r. o 15,1% (-12,6% przy staÅ‚ym kursie). Spadek ten jest zwiÄ…zany w szczególnoÅ›ci z ograniczeniem wydatków na marketing oraz ze zmniejszeniem zapasów magazynowych gÅ‚ównych klientów.
W Danii (0,6% Å‚Ä…cznych obrotów), w roku 2013 odnotowano spadek dziaÅ‚alnoÅ›ci w stosunku do roku 2012 o 47,8%. Wynik ten tÅ‚umaczy siÄ™ sprzedażą marki wódki Danzka, 10 kwietnia 2013, czego negatywny wpÅ‚yw na obroty, w wysokoÅ›ci 69,3%, zostaÅ‚ w części skompensowany 20,4% wzrostem sprzedaży innych marek Grupy.
Krzysztof TryliÅ„ski, prezes i dyrektor generalny spóÅ‚ki Belvédère oÅ›wiadczyÅ‚: "Negatywny wpÅ‚yw na obroty w roku 2013 wywarÅ‚o zakoÅ„czenie postÄ™powaÅ„ zbiorowych oraz wciąż trudna sytuacja gospodarcza na Å›wiecie. Tym niemniej, w 2013 r. nasza Grupa zrealizowaÅ‚a swój cel, którym byÅ‚a restrukturyzacja zadÅ‚użenia i w 2014 r. zamierza utrzymać silnÄ… pozycjÄ™ w segmencie win i alkoholi mocnych, zachowujÄ…c wysoki poziom innowacyjnoÅ›ci".
(1) ŹródÅ‚o: AC Nielsen * Dane skonsolidowane za 2013 obejmujÄ… wszystkie dziaÅ‚alnoÅ›ci Grupy. SÄ… one porównywalne do danych zaprezentowanych w ostatnich publikacjach. Dane nie sÄ… audytowane. Kontakt dla prasy:
FTI Consulting Strategic Communications Tel.: +33 1 47 03 68 10
Guillaume Foucault – guillaume.foucault@fticonsulting.com Yannick Duvergé – yannick.duverge@fticonsulting.com
| |
|