| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | | Raport bieżący nr | 8 | / | 2014 | | | |
| Data sporzÄ…dzenia: | 2014-05-16 | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | |
| SOBIESKI | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| GRUPA BELVEDERE SKONSOLIDOWANE OBROTY NETTO (BEZ PODATKU AKCYZOWEGO) W WYSOKOÅšCI 110,7 MILIONA€ W I KWARTALE 2014 | |
| Podstawa prawna | | | | | | | |
| Inne uregulowania
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
| KOMUNIKAT GRUPA BELVÉDERE SKONSOLIDOWANE OBROTY NETTO (BEZ PODATKU AKCYZOWEGO) W WYSOKOÅšCI 110,7 MILIONA€ W I KWARTALE 2014
(raport wraz z tabelą dostępny w załączniku)
Beaucaire, 15 maja 2014 r. – W I kwartale 2014 r. wartość sprzedaży Grupy (na Euronext w Paryżu jako BVD) bez podatku akcyzowego wyniosÅ‚a 110,7 miliona €, czyli spadÅ‚a o 1,5% (-0,8% przy staÅ‚ym kursie wymiany) w stosunku do wyniku za I kwartaÅ‚ 2013 r. Obroty Grupy brutto (z podatkiem akcyzowym wÅ‚Ä…cznie) osiÄ…gnęły kwotÄ™ 149,6 miliona €, w porównaniu do 188,7 miliona € w analogicznym okresie roku 2013 i w porównywalnym zakresie. SpadÅ‚y zatem o 20,7%, co jest zwiÄ…zane gÅ‚ównie z różnicÄ… w podatku akcyzowym na polskim rynku. Po korekcie zwiÄ…zanej z różnicami kursu wymiany spadek ten wyniósÅ‚ 20,2%.Zmiany w krajach, gdzie Grupa prowadzi najszerszÄ… dziaÅ‚alność:
W Polsce (43% obrotów Grupy netto), sprzedaż zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o 11,3% (11,8% przy staÅ‚ym kursie wymiany), a jej wartość wyniosÅ‚a 47,6 miliona €.
Podatek akcyzowy jest nakÅ‚adany w zależnoÅ›ci od iloÅ›ci wyprodukowanego towaru. W ostatnim kwartale 2013 r. produkcja znacznie wzrosÅ‚a, czyli należy zaÅ‚ożyć, że w 2014 r. podatek akcyzowy bÄ™dzie wyższy. Tym samym, w I kwartale 2014 r. nastÄ…piÅ‚o znaczÄ…ce zachwianie równowagi pomiÄ™dzy obrotami brutto (zmalaÅ‚y) a obrotami netto (wzrosÅ‚y). Wartość podatku akcyzowego w IV kwartale 2013 r. wyniosÅ‚a 98 milionów €, podczas gdy w I kwartale 2014 r. jego wartość wyniosÅ‚a 30 milionów – przy czym normalna tendencja to ok. 70 milionów 70 € na kwartaÅ‚.
Na koniec marca 2014 r.1 wódka Krupnik posiadaÅ‚a iloÅ›ciowo 12% udziaÅ‚ów w rynku; trudnym rynku, który skurczyÅ‚ siÄ™ o blisko 10%. W marcu 2014 r.1 sprzedaż wódki Grupy w Polsce iloÅ›ciowo osiÄ…gnęła 15,2% udziaÅ‚ów w rynku.
We Francji (44,6% obrotów Grupy netto), sprzedaż spadÅ‚a o 12,2% w stosunku do wyniku za I kwartaÅ‚ 2013 r., a jej wartość wyniosÅ‚a 49,3 miliona €. Spadek sprzedaży wynika gÅ‚ównie z rezygnacji z podwykonawstwa spóÅ‚ki Pulco (obroty w I kwartale 2013 r. z tym podmiotem wyniosÅ‚y 3 miliony €), zmiany dystrybutorów eksportowych od grudnia 2013 r. w spóÅ‚ce Cognac Gautier oraz zaprzestania przez spóÅ‚kÄ™ Moncigale sprzedaży wina luzem (bez opakowania), z bardzo niskÄ… marżą (spadek obrotów o 4 miliony € w porównywalnym okresie).
Natomiast wyniki dwóch sztandarowych wyrobów alkoholowych we Francji sÄ… bardzo dobre: • William Peel umacnia pozycjÄ™ lidera na rynku Scotch whisky – 21,6% (roczna suma kroczÄ…ca, Nielsen marzec 2014) na trudnym rynku, który skurczyÅ‚ siÄ™ o 1,5%. • Wódka Sobieski wzmacnia udziaÅ‚ w rynku - 12,5% i byÅ‚a numerem 2 na rynku w marcu 2014 r.1
Na Litwie (4,5% obrotów Grupy netto) obserwuje siÄ™ rozwój dziaÅ‚alnoÅ›ci – sprzedaż wzrosÅ‚a o 28,9%.
W Stanach Zjednoczonych (3,8% obrotów Grupy netto) sprzedaż wzrosÅ‚a o 40,6% (46,4% przy staÅ‚ym kursie wymiany) w porównaniu do wyniku za I kwartaÅ‚ 2013 r., zgodnie z przewidywaniami wzrostu cen zwiÄ…zanym z pozycjonowaniem i przeniesieniem marki Sobieski do segmentu premium.
W Brazylii (1,2% obrotów Grupy netto), w I kwartale 2014 r. odnotowano 8% spadek dziaÅ‚alnoÅ›ci w porównaniu do analogicznego okresu roku 2013. Lato 2014 jest suchsze i gorÄ™tsze niż w roku ubiegÅ‚ym i konsumenci wybierajÄ… raczej piwo niż mocne alkohole. Nowy Dyrektor Generalny Belvédère, Pan Jean-Noël Reynaud oÅ›wiadczyÅ‚: «Pomimo trudnej sytuacji na gÅ‚ównych rynkach naszej dziaÅ‚alnoÅ›ci, pomijajÄ…c zmiany dotyczÄ…ce podatku akcyzowego, z satysfakcjÄ… obserwujÄ™ wzrost obrotów oraz umacnianie siÄ™ naszych marek, które osiÄ…gajÄ… dobre wyniki, szczególnie we Francji. Na skutek restrukturyzacji zadÅ‚użenia przeprowadzonej w 2013 r. Grupa Belvédère znów może skupić siÄ™ na rozwoju swych marek, tak, aby nadal aktywnie umacniać pozycjÄ™ Grupy i bez przeszkód kontynuować przenoszenie oferty swoich wyrobów do segmentu premium.» Redakcja komunikatu: Belvédère Communication Beaucaire, 15 maja 2014
| |
|