| KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | |
|
| | Raport bieżący nr | 54 | / | 2007 | |
| |
| Data sporządzenia: | 2007-06-13 | | | | | | | | | |
| Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | |
| STALEXP | |
| Temat | | | | | | | | | | |
| Ocena sytuacji Spółki przez Radę Nadzorczą | |
| Podstawa prawna | | | | | | | | |
| Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe
| |
| Treść raportu: | | | | | | | | | |
|
Spółka Stalexport S.A. podaje do wiadomości publicznej Ocenę sytuacji Spółki przez Radę Nadzorczą wynikającą ze stosowania Zasad Ładu Korporacyjnego – zasada nr 18).
Rada Nadzorcza STALEXPORT S.A. działając zgodnie z przyjętymi przez Spółkę Zasadami Ładu Korporacyjnego dokonała zwięzłej oceny sytuacji Spółki. Ocena ta została przeprowadzona w oparciu o wiedzę członków Rady Nadzorczej, aktualną na dzień jej sporządzenia.
1. Spółka STALEXPORT S.A. jest nadal w trakcie realizacji postanowień układu zawartego z wierzycielami w 2002 roku. Ponadto, jest zobowiązana do realizacji postanowień wynikających z umów restrukturyzacyjnych, zawartych z wierzycielami pozaukładowymi. Łączna wielkość zobowiązań w momencie podpisywania układu i umów wynosiła ok. 856 mln złotych. Do tej pory, zgodnie z przyjętymi zobowiązaniami, redukcji uległo ok. 263 mln zł, a spłaconych zostało ok. 590 mln zł, w tym poprzez konwersję na akcje ok. 225 mln zł. Oznacza to, że w gotówce spłacono dotychczas ponad 365 mln zł, z czego w samym 2006 roku ok.72 mln zł (kapitał i odsetki). Pozostałe do spłaty długoterminowe zo-bowiązania układowe wynoszą na koniec 2006 roku ok. 59 mln zł, a długoterminowe kredyty bankowe 41 mln zł. Na dzień dzisiejszy zobowiązania te wynoszą odpowiednio 42 i 36 mln zł. Ponadto poza ww. zobowiązaniami, istotną pozycję obciążeń dla spółki mają pozostałe zobowiązania w wysokości 164 mln zł, na które składają się długoterminowe zobowiązania wobec Skarbu Państwa z tytułu udzielonych poręczeń wekslowych dotyczących finansowania projektów Huty Ostrowiec i WRJ Sp. z o.o.
2. Przypominając o powyższym, Rada Nadzorcza pragnie zwrócić uwagę na następujące kwestie odnoszące się bezpośrednio do oceny sytuacji STALEXPORT S.A.:
§ tak wielki wysiłek finansowy nie pozostaje bez wpływu na bieżącą płynność Spółki. Spłata ww. zobowiązań , zdaniem Rady Nadzorczej, w części odbywa się kosztem pomniejszenia kapitału pracującego i przy braku dalszego dopływu nowego kapitału, może mieć negatywny wpływ na sytuację spółki,
§ do spłaty do 5 lipca 2008 r. pozostało jeszcze ok. 76 mln zł kapitału i odsetek oraz w latach 2008-2014 zobowiązań już zrestrukturyzowanych w wysokości 77 mln zł,
a także trudną aktualnie do ustalenia kwotę zobowiązań z tytułu poręczenia wekslowego wobec Skarbu Państwa za Spółkę WRJ (maksimum 87 mln zł);
§ działalność Spółki, w swym głównym nurcie podporządkowana jest spłacie ww. zo-bowiązań;
§ ochrona majątku akcjonariuszy i utrzymanie tendencji wzrostowych notowań Spółki na GPW będą wynikiem realizacji tego celu równolegle z osiąganiem pozytywnych rezultatów z działalności bieżącej i z planowanych przedsięwzięć.
3. Szczegółowa analiza sytuacji STALEXPORT S.A. w roku 2006 została przedstawiona w Sprawozdaniu Zarządu za 2006 rok. Rada Nadzorcza podziela przedstawione tamże opinie Zarządu odnoszące się m.in. do uwarunkowań makroekonomicznych, bezpośredniego otoczenia rynkowego Spółki, analiz i ocen sytuacji finansowej. Niemniej należałoby podkreślić wagę kilku zdarzeń z omawianego okresu, które zdaniem Rady Nadzorczej miały istotny wpływ na bieżącą ocenę Spółki, jak również będą rzutować na jej najbliższą przy-szłość.
Do tych zdarzeń z roku 2006 zdaniem Rady Nadzorczej Spółki należałoby zaliczyć:
§ Dnia 04 maja 2006 roku zawarto porozumienie z bankami w sprawie restrukturyzacji zobowiązań z tytułu poręczenia udzielonego Spółce WRJ. Zawarte Poro-zumienie określiło wartość zobowiązania (po wydaniu wyroku przez Sąd polubowny) na kwotę 33,5 mln zł oraz sposób jego spłaty poprzez konwersję na akcje Spółki. Brak tego porozumienia w swoisty sposób paraliżował działania STALEXPORT S.A. na rynku kapitałowym i w rozmowach z potencjalnymi inwestorami. Pozytywne załatwienie tzw. "kwestii WRJ" z pewnością przyczynia się do wzrostu zaufania do Spółki i miało pozytywny wpływ na wynik STALEXPORT S.A. za 2006 rok.
§ W dniu 26 czerwca 2006 roku istotnym i przełomowym wydarzeniem w działal-ności spółki było zawarcie umowy z Autostrade S.p.A. jako inwestorem strategicz-nym spółki. Wymieniony inwestor tj. Autostrade S.p.A. w ramach przedmiotowej Umowy objął kapitał spółki w wysokości 68,3 mln zł i jednocześnie był zobowiązany do objęcia kapitału w wysokości przewyższającej 50% kapitału (co nastąpiło w dniu 26 marca 2007 r.). Łącznie, zawarcie Umowy Inwestycyjnej z Autostrade S.p.A. i za-warte porozumienie z Bankami WRJ w 2006 roku spowodowały podwyższenie kapitału akcyjnego w ramach serii F o 100 mln zł. Przez podwyższenie kapitału akcyjnego spółki zostały pozyskane w połowie 2006 roku środki pieniężne w wysokości 68,3 mln zł z przeznaczeniem głównie na sfinansowanie zobowiązań układowych i poza układowych.
§ Na przełomie III/IV kwartału 2006 roku spółka podjęła działania wynikające z programu restrukturyzacyjnego polegające na sprzedaży części stalowej. Opracowanie programu – transakcji - sprzedaży części stalowej spółki powierzono firmie doradczej KPMG.
4. Rada Nadzorcza pozytywnie ocenia ww. działania Spółki prowadzone w 2006 roku i kon-tynuowane w I połowie 2007 roku. Działania te poprawiły sytuację organizacyjną i finansową spółki w 2006 roku i dały lepsze perspektyw do rozwoju w roku bieżącym. Istotnym jest dla spółki to, iż działania prowadzone w 2006 roku spowodowały znaczące podwyższenie kapitałów własnych spółki do wysokości 105,09 mln PLN.
5. Oceniając perspektywę funkcjonowania Spółki, a także mając na uwadze wielkość zobo-wiązań pozostałych do spłaty - Rada Nadzorcza uważa, że istnieje nadal potrzeba dalszych intensyfikacji działań, mających na celu zabezpieczenie środków niezbędnych dla dalszego funkcjonowania. Służyć temu powinny te zamierzenia, które będą prowadziły do:
§ zwiększenia efektywności bieżącej działalności, w tym również dalsze oszczędności w kosztach,
§ pozyskania środków z rynku kapitałowego, w tym przede wszystkim pozyskanie in-westora strategicznego (sfinalizowanie transakcji z Autostrade S.p.A. zgodnie z Umową inwestycyjną),
§ finansowania transakcji handlowych poprzez różnego rodzaju ułatwienia kredytowe,
§ sprzedaży pozostałej części zbędnego majątku.
| |
|